07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 970
Status
Stängd för vidare inlägg.
Det där handlar nog mer om skalle/hjärna/temperament i sig än skillnaden om det är en sk "sport" eller "hobby" häst tänker jag . Man kan hitta de mest överj-liga individer i fråga om samma sak oavsett kategori de ev tillhör, liksom väldigt medgörliga oavsett vad de tillhör ;)

För mig låter det mest som hon är ett ganska intelligent och klipsk sto rent allmänt ;)
Måste hon vara så himla klipsk då? Onödigt :p

Idag red medis bommar. Det gick mycket bra och det känns som om efter denna vecka kommer hon vara normal.

Måste hon vara så himla klipsk då? Onödigt :p

Idag red medis bommar. Det gick mycket bra och det känns som om efter denna vecka kommer hon vara normal.

Ja såklart hon måste eftersom du är så nöjd med henne i sak och det knappast är ett problem då hon är fin , du är nöjd, och har vad du vill ha ;) ? Du vill ju inte ha ngn robot eller hur ?;) då får man som sagt uppskatta det man har och det har du ju verkligen i kvalitet och allt :)

@mackan true dat! Tycker bara hon kan använda sin smarthet till att lära sig svåra rörelser istället.

Typexempel på hur smart hon är:
Lyckas rymma till hagen när de ska ta ut på fredagsmorgon, i lördags rymde hon ur boxen efter jag åkt hem vid 16 och hittades av kvällsfodraren i stallet där hon ätit upp 10 kg hästgodis.... Kan iofs varit jag som inte stängt boxen ordentligt. Vad gör hon idag? Smiter ur boxen när medryttaren mockar. Över kärran och allt :p har det funkat 2 dagar kan man ju testa en tredje.

Vissa säger att hon har humor. Jag vete fan :D

@Jfrelin du får lära henne att inte gå ur boxen även om dörren är öppen ;) det är lika enkelt som annan träning jag lovar ;) även om det inte står en skottkärra som man måste hoppa över ;)

Som sagt hästarna är individer men inte så märkliga att det mesta inte går att träna bort om man upplever jobbigheter .... Det Mesta hänger nog på oss som hanterar och rider dem vad vi anser och tolkar osv i fråga om beteenden och hur vi väljer att adressera /relatera till /hantera sånt ... Jätteintressant ämne i allmänhet tycker jag oavsett vad det handlar om :)

Senast ändrad:
Red träning ikväll och herregud så bra det var! Bevisligen kan jag ju rida när någon står i mitten, kanske borde man placera ut någon oftare? ;) Eller så behövs det helt enkelt lite tysk disciplin för att man ska skärpa sig, vilket tyvärr är en bristvara här.
Precis som sagts förr, så håller jag för lite i tyglarna, för att jag vill vara snäll med min häst, men istället bara blir dåligt inramande. Så nu ska jag träna på att placera min häst där den ska vara, och även om hon tjafsar emot så kommer hon med tränarens ord att finna sig i det bara jag väntar ut det. Ska komma ihåg detta nu och inte bli hysterisk och tänka att jag är för hård i handen utan snarare att hon strejkar mot ramen...
Problemet var inte direkt att jag fastnat i innertygeln som jag tyckte själv, utan att jag rider för lite med ytter... :angel: Ska träna på detta också nu. Och att vara NOGA med vägarna. Det slarvas det överlag för mkt med när man bara sitter och rider ensam, hur svårt kan det vara? Bevisligen kan jag ju det med, när nån står i mitten...

Nu när jag skrivit allt jag ska träna på, så kanske jag kommer ihåg det även när jag rider ensam ;)

Hoppas nu för guds skull att det kan bli nån kontinuitet i detta. Skulle man få rida åtminstone var tredje vecka hade man kunnat leva på det. Men det är ju det stora problemet här uppe att kontinuiteten alltid blir lidande.

Här händer inte mkt! I går bokade jag tid för ny MR, och de blir nästa tisdag. Tills dess gör vi inte mkt. Hon går i hagen som vanligt och har en liten mysstund i stallet varje dag. Snart har hon stått i 2 månader och jag tycker faktiskt att hon hållit sig vänligt sansad.

@mackan Jag tycker det är intressant att de kan läsa av olika människor så himla snabbt. Med mig så går hon inte ett steg ur boxen trots öppen dörr, står helt stilla lös på gången och skulle aldrig försöka rymma till hagen. Detta beror ju såklart på att jag har haft stenhård disciplin på henne sen hon var 3 år.
Med andra dock..... då kan man få höra att hon testar det ena och det andra. :p
Ibland tror man att de verkligen är puckade men ibland känns det som om de är de smartaste djuren som finns.

@Jfrelin Låter som en logik som skulle kunna komma från min dam med, men dom är ju släkt ^^. Testar andra och kör över där hon kan. Själv måste jag säga att jag inte alls upplever att hon testar mig, vi känner ju varandra nu och hon kan regelboken. Ifrågasätta kan hon ju göra som alla damer men det där regelrätta testandet ser jag bara när andra rider henne...

*kl

Dom hade lovat -18 här natten till idag. Jag jobbade dock hela natten och insåg att det snarare var -28. Hade ju satt ut min häst med 250g täcke igår och hade lite dåligt samvete, så bara för att kunna sova gott idag svängde jag förbi stallet efter jobbet och klädde på henne ett täcke till :o Vissa hästar är ju curlade...

I täckesfrågan lutar det nog mot ett Rambo Duo trots linern. Det är nog ingen dum ide att ha ett 100g till våren och hösten. De dagar hon behöver 400g är ju oftast inte så många i rad, och då kommer väl kanske inte linern med sitt fäste att ställa till besvär med skav hoppas jag. Eftersom Rambo är så dyra så kanske det är bra att köpa ett man kan använda på olika sätt. Än att köpa ett Supreme 420g och så bara ha det tjockt utan alternativ.

Hittade ett WB Landa standard heavy 360g på nätet för 909 kr. Men är då bara 600D. Verkar skitsvårt att hitta täcken i stl 140 till vettigt pris och modell. Vill inte ha fast hals. Med Shires är det helt omöjligt att hitta i rätt stl utan fast hals, och då kostar det ändå 1300-1500 kr och jag har ändå inte sett hur det sitter på min häst. Rambo vet jag ju funkar, men det svider ju med 3000 kr. Har iofs 10% på Horsemeup men då har jag ju hört att de är besvärliga att ha att göra med så lika bra att köpa för fullpris på Strömsbergs....

Nåväl, detta är dagens i-landsproblem :o

@stjarnfrugt
Har bara provat ett bucas innetäcke på henne, har för mig att det är 125 men det fullkomligt drunknade hon i. Stallkompisens häst har 135, ibland 145 och även den var täcket rymligt på. Hon har ett HW med halvhals i 125 som skulle kunnat vara formsytt, sitter så jäkla bra! Men skulle jag lägga ett annat täcke under skulle det bli lite kort. Tyvärr är det lite tunt, skulle gissa att det är 200g så hon blir frusen i det nu när hon är nyklippt. Halstäcket jag har är också bara 200g tror jag och hon fryser i det också så hon har ett Pessoa innetäcke som är tjockt under och då blir halstäcket för kort.

KL
Idag red jag på banan hemma, och det gick jättebra! :) Tog på mig sporrar för första gången på evigheter och det var ett smart drag, allt blev mycket lättare, när hon inte svarade för skänkeln vred jag om och duttade till henne en gång och vips så lyssnade hon!

I början satt det i lite sen igår. Sur och seg och slog med huvudet och ville inte ta stöd. Men efter ett tag blev hon superfin, jättebra och jämnt(!!!) stöd i båda tyglarna, verkligen sög och tuggade på bettet och var 100% fokuserad på mig! :) Jag koncentrerade mig mest på att sitta mitt på, att verkligen hålla kontakten med yttertygeln och att nästan sitta över lite utåt i svängarna för annars faller jag lätt inåt och då blir det ju såklart pannkaka. Det var som sagt ett mycket bra koncept och bitvis hittade jag helt rätt känsla och satt verkligen kalasbra i sadeln! De gångerna känner man ju hur det SKA vara, varför ska det vara så svårt att sitta kvar där? :p Är hur som helst jätteglad att känslan börjar infinna sig även på hemmaplan och inte bara när jag har en tränare på mitten. Men åh vad jag ser fram emot att de drar igång!

Eftersom det var -26 här idag så orkade jag inte rida ut. Tänkte istället ta ett pass inne medan gårdagen är färskt i minnet. Det var tomt i ridhuset så jag satte upp koner för 20x40 och red programmet :)
Jobbade med att placera min häst i ramen, och det var väl sisådär populärt till en början, men sen gick det bra. Tyvärr tycker jag att jag får för lite i handen, nästan en känsla att hon krullar ihop sig emellanåt och det gillar jag inte. Antar att jag rider då med för lite skänkel eftersom det blir så, men ibland är det som att hur jag än går på med skänkeln då händer inget förrän jag lagt nån volt och ridit henne utåtställd och framåt, då sträcker hon ut igen. Tyvärr har jag ju ingen jag kan bolla det här med på plats, så jag vet inte riktigt hur jag ska tänka om det framöver. Vill definitivt inte ha en häst som lär sig att krulla ihop sig i halsen...

Det där med yttertygeln lyckades jag inte heller med lika bra idag som igår, men det ger sig väl med tiden. Förr har hon ju gärna lagt sig på innerskänkeln i höger varv, men nu tycker jag faktiskt att hon är svårare att få till i vänster. Kanske får peta lite med pisken vid innerskänkeln för att slippa sitta och kicka med den, det är så irriterande för takten tycker jag :o

Nåväl, efter en del tjafsande med ingen häst i handen och således ej heller framför skänkeln, så gick det mesta faktiskt bra. Hon kändes mkt fin på slutet och vi red program helt klart godkänt. Missarna var pga att jag glömde svänga i rätt tid :angel: men efter att ha tagit om några moment ett par ggr så satt det ganska bra :)

@Maja_Kandi Hon kanske kan ha Amigo Wug. Minns henne som en ganska nätt ponny så det borde väl passa kan jag tänka mig... Eller så köper du bara samma som du har, fast heavy och i 130 ;) Är ju så enkelt när man hittar nåt som funkar.

Är det bara jag som saknar @Fiorano? Är hon bortrest eller varför denna frånvaro?

@Maja_Kandi Hon kanske kan ha Amigo Wug. Minns henne som en ganska nätt ponny så det borde väl passa kan jag tänka mig... Eller så köper du bara samma som du har, fast heavy och i 130 ;) Är ju så enkelt när man hittar nåt som funkar.

Är det bara jag som saknar @Fiorano? Är hon bortrest eller varför denna frånvaro?

Ja hon är himla nätt så jag blev väldigt glad när hon kunde ha det där HW! :) Ska kolla om jag hittar det på nätet nånstans, det jag har fick jag ju köpa begagnat av 10ans nya ägare så vet inte vad det heter eller nåt. :p

@Fiorano har bara lite buke-paus. Hoppas hon vänder åter snart för jag saknar henner också!

Här har det snöat hela dagen, äntligen!!! Nu är det typ 3 cm snö... Hoppas på mer under natten, ska rida ut i morgon.

Tränade för min hemmatränare igår, och hon filmade delar av träningen. Nyttigt! Men lite bryskt uppvaknande efter att jag suttit och kollat på videor med Ingrid Klimke kvällen innan, snyft. Ingrid har minsann inga flaxande underskänklar och även när hennes tyglar är långa så ser de inte för långa ut. Mäh!

Vi tränade på att få min häst kvick, och "kvick" är ju inte direkt det ord man får i huvudet när man ser oss. :o:D Citat från tränaren: "Hon smyger sig hasande fram." :angel:
Blir själv helt otålig av att se filmen, så jag fattar inte hur hon lyckas hålla sig lugn.
Problemet när jag ska vara kvick och snabb och det ska hända en massa saker är att jag blir spänd. Varför ska det vara så svårt! :arghh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka