07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 970
Status
Stängd för vidare inlägg.
@stjarnfrugt
Men vilket härligt pass! Sånt lever man som sagt länge på. :)

Kl
Igår em hämtade vi min stallkompis shettis (den har varit utlånad till en ridskola men den funkade inte där). Den fick stå inne tills lunch idag då min 11a fick komma in och vi släppte ihop damerna. Mer okomplicerat hopsläpp får man leta efter. Lilla shettisen hade myror i brallan och for runt som en kanonkula i hela hagen och dom andra två stod mest och tittade. :p Den är så vansinnigt söt, ursnäll och hur go som helst, hela 85cm över havet. :love: Queenie pep en gång, sen åt dom lunch och det har varit helt lugnt sen dess. Så himla skönt!

11an åkte efter lunch. Skönt men ändå tungt. Dags att vända blad och gå vidare... Första gången sen 2008 som jag bara har en häst. :o

Något som stör mig lite extra är att jag vet att "om man är någon" (läs känd/framgångsrik) så får man ett annat bemötande av hen. :wtf:

Haha.. Jag misstänkte vem du varit hos. Nu är jag helt 100.
Hen såg första gången vi stötte ihop att jag var tränare(var bara på hens förra arbetsplats för röntgen på remiss av annan vet och hade ingen direktkontakt med hen). Nästa gång vi möttes kom hen ihåg mig och häst jag varit där med etc.
Jag hade förmodligen lite dyra kläder på mig med och de hästar jag var där med var båda rätt flotta.
Jag har fått väldigt fin service sen dess, överdrivet så. Även då andra saker som hen är allergisk mot blandats in i det, tex andra vet som hen avskyr etc.

Jag föredrar dock utan tvekan största konkurenten iom genuiniteten hon levererar.
Jag tycker alla som är trevliga människor, oavsett strl på plånbok, om de är väldigt attraktiva själva utseendemässigt eller tränare etc ska få bra service.

D
Haha.. Jag misstänkte vem du varit hos. Nu är jag helt 100.
Hen såg första gången vi stötte ihop att jag var tränare(var bara på hens förra arbetsplats för röntgen på remiss av annan vet och hade ingen direktkontakt med hen). Nästa gång vi möttes kom hen ihåg mig och häst jag varit där med etc.
Jag hade förmodligen lite dyra kläder på mig med och de hästar jag var där med var båda rätt flotta.
Jag har fått väldigt fin service sen dess, överdrivet så. Även då andra saker som hen är allergisk mot blandats in i det, tex andra vet som hen avskyr etc.

Jag föredrar dock utan tvekan största konkurenten iom genuiniteten hon levererar.
Jag tycker alla som är trevliga människor, oavsett strl på plånbok, om de är väldigt attraktiva själva utseendemässigt eller tränare etc ska få bra service.
Du har nog förstått rätt. När jag träffat hen tidigare har jag nog varit längst ner på hipster skalan, om man ser till sällskapet jag då var med. Så jag betraktas väl som "hästskötare". Fick även frågan vem som var bäst, jag eller hästen. Hen tyckte hästen var fantastiskt flott, så hans åsikt lyste igenom. Hen har inte ringt upp i dag heller. :mad: Hen må va duktig veterinär men nästa gång bli de min gamla för jag pallar inte detta bemötande. Eller brist på bemötande. Känner att min irritation gällande detta smittar av sig på allt runt mig nu.

D

Du har nog förstått rätt. När jag träffat hen tidigare har jag nog varit längst ner på hipster skalan, om man ser till sällskapet jag då var med. Så jag betraktas väl som "hästskötare". Fick även frågan vem som var bäst, jag eller hästen. Hen tyckte hästen var fantastiskt flott, så hans åsikt lyste igenom. Hen har inte ringt upp i dag heller. :mad: Hen må va duktig veterinär men nästa gång bli de min gamla för jag pallar inte detta bemötande. Eller brist på bemötande. Känner att min irritation gällande detta smittar av sig på allt runt mig nu.
Det viktigaste av allt i frågan är ju som du belyst : känner man inget förtroende för den veterinär man anlitat/är kund hos så blir det inte bra .
Det är samma för oss inom humanvården .

Om veterinärer behandlar kunder utifrån status/namn/outfit osv är det ngt rejält galet märkligt . Men det förekommer det vet jag , det är en av anledningarna att jag och majoriteten i närområdet undviker en nära klinik och hellre tar omaket att anlita andra vilket är tragiskt i sig och väldigt beklagligt för alla involverade .

Oavsett så begår vet/klinik tjänstefel om särbehandling skulle ske i frågan .

Och stor eloge till dig o @escade som såg till att driva det hela, har ni fått era pengar alltså?

Japp. Vi har fått varenda krona tillbaka, och vi är inte ensamma :)

Fö är jag lite irriterad på tävlingen. Har ännu inte kommit ut en aktuell anläggningsskiss, meddelande om när klasser ska starta osv. Bara när tävlingen startar. Problemet är att ponny är först och det är 5 klasser. Kan man inte ens lägga ut info när hästklasserna ska börja så man kan planera och räkna ut cirkatid själv? Det är vinterväglag, och vissa har alltså 25 mil enkel väg så man bör få planera kan jag tycka...
Jag har inte varit där på säkert 10-15 år och inte är det ju säkert att sekretariat, parkering, ridvägar mellan banor osv är exakt desamma som då. Hade varit kul att ha en inre bild om vad man kan vänta sig, lite tidigare än 12 tim före tävlings början. Men jag är väl kinkig.

@stjarnfrugt Anläggningsskiss brukar annars ofta finnas på klubbens hemsida eller i propositionen. Kan annars helt klart hålla med om att starttid för häst borde stå någonstans om de nu inte vill ha fasta tider.

Håller iaf tummarna att det går bra nu och att ni äntligen efter alla sjutton sorger och bedrövelser får startat. :)

@Kirre Finns ej på hemsidan trots att det står i proppen att det ska göra det. Sjukt störande. Och fortfarande bara prel startlista utan tider ens för när hästklasserna börjar. Menmen, man ska inte gnälla. Man ska vara glad att det ordnas tävlingar öht. Förmodligen kommer det att lösa sig ändå tids nog. Man blir nog inte halshuggen för att man gör nåt fel heller på en lokal tävling. Hoppas jag ;)

Ja, det är liksom på tiden att det blir vårt tur snart...

@Kirre Finns ej på hemsidan trots att det står i proppen att det ska göra det. Sjukt störande. Och fortfarande bara prel startlista utan tider ens för när hästklasserna börjar. Menmen, man ska inte gnälla. Man ska vara glad att det ordnas tävlingar öht. Förmodligen kommer det att lösa sig ändå tids nog. Man blir nog inte halshuggen för att man gör nåt fel heller på en lokal tävling. Hoppas jag ;)

Ja, det är liksom på tiden att det blir vårt tur snart...
Man måste inte lägga ut starttider för klasserna om man inte tillämpar fasta starttider. Det är bara att börja räkna :p som på den gamla goda tiden.
Hur många klasser innan dig?
Hur många prisutdelningar?
Starter i varje klass?

@Jfrelin nej jag vet, men jag frågade när tider kommer ut och svaret är att det är med startlistan. Det är 5 ponnyklasser och 1 hästklass innan min. Står inget varesig om pauser eller prisutdelningar i ryttarmeddelandet. Bara att det är 30 min paus mellan ponny och häst pga framridningsregldrna.

Har skickat nytt mejl och frågat. Dom måste vara rejält trötta på mig nu.:o

Senast ändrad:
@stjarnfrugt Räknade lite på din tävling, och min gissning är att du allra tidigast startar 14, men troligast mellan 15-15:30. Det är min gissning iaf:). Massa pepp och lycka till!

Här är det typ vårväder idag. Vindstilla, strålande sol och 14 grader i solen. :o Så pållarna fick vara nakenfisar! Mycket uppskattat. :) Sen red vi ut en sväng. Queenie var sjukt tråkig. Antingen trög eller uppe i det blå och riktigt hängde i tyglarna, helt stumt i handen... Hennes var också bökig så vi bytte häst och bara skrittade hem. Nyttigt och roligt! Men usch vad jag vill ha en ridplan...

Tog ett par kort när de fick lunch. :)
IMG_20150220_104420_zpslrjebxqk.jpg

Alla flickorna. :)
IMG_20150220_104500_zpsg516ypno.jpg

@Jfrelin och @Fiorano Tack :)

Jag har också tänkt att tidigast 14. Fick svar att startlistan kommer ikväll och att det är paus med prisutdelning direkt efter varje klass. Samt 30 min paus mellan ponny och häst då. Jag hoppas det betyder att de iaf tänker skriva ut en tid då hästarnas första klass startar, för sedan kan man ju räkna... Hur länge ska man dock räkna att det tar med prisutdelning? Är ju en sådan, samt förlängning av bana innan min klass.

Såg att proppen kommit för en av tävlingarna i maj som jag tänkte åka till, den andra är bara utkast ännu. Är dock besviken på klasserna. Var två samma helg där och det är 13 resp 15 mil enkel väg. Vet inte om jag är så sugen på att åka 15 mil enkel väg för att rida en klass på kortbana. Fanns bara LC:1, LC:2, LB:1 och LA:4 i lättklass. Inget av det utom LB:1 är ju så aktuellt. Ids inte gå upp kl 4 för att rida två kortbaneklasser om en är LC :o
Tur att säsongen drar igång sedan efter det, så kanske gör det inget om man missar det tillfället då det kommer fler då till skillnad från nu.

@stjarnfrugt Varför inte LC? Är ju rätt trevliga program (betydligt roligare än LB-programmen).

Jag har börjat kolla lite på hopptävlingar och Pay and jumps, tänkte vi skulle ut på nån sån innan den "riktiga" säsongen sätter igång.

@Marvin För jag tycker de är så tråkiga :o Å andra sidan är det väl bra, då det är kortbana får man ju ändå inte plats med nåt annat än mittvolt och vänd snett igenom...

*kl

Nu hemkommen en erfarenhet rikare. Min häst var så jääääävelusiskt i gasen så mina beräknade 45 min framridning hade behövt vara 1 timme minst. Hon körde hela bockuppvisningen så det blev inte mkt annat gjort än rastning av henne, inga längningar eller liknande i galopp för då hade hon exploderat. Stod emot nåt enormt mot höger skänkel och skulle inte böja sig eller svänga ditåt så jag fick kompromissa och rida utåtställt i volterna i trav. Märkligt då det brukar vara den enklaste sidan. Blev dock helt okej ridbar sista stunden av framridningen men då var det ju strax min tur att bege mig mot collecting ring i ett annat ridhus...
Programmet gick väl ändå helt okej med tanke på förutsättningarna att hästen varit borta i ett års tid och vi inte är direkt vana att tävla med hela den cirkusen, inne dessutom med publiken springande på läktaren och min häst REJÄLT laddad. Vi red rätt vägar, i rätt gångart med undantag för galoppinslag i ena travvolten då hon stod emot och började galoppera ist för att böja sig när jag gick på med skänkeln.
Mediokert ridpass med andra ord. Men jag kom iaf ihåg programmet. Tyvärr hängde sig min tfn när min skötare skulle filma så jag fick tyvärr inte se hur det såg ut :(

Dock är jag nöjd med att 1. min häst hade superkul och tyckte dagen var toppen 2. Vi tog oss både dit och hem och allt gick bra och min häst är en pärla att ha med sig 3. Det är en dag imorgon med ;)

Ang ev hälta så såg jag en häst i MSV som såg diagonalt halt ut. Betydligt värre än min, så jag behöver nog inte oroa mig för taktfelet...

@stjarnfrugt Va roligt att ni kom iväg och att hon skötte sig så bra! Känns verkligen som att ni är på g nu:banana:. Synd att du inte fick de filmat för de är så himla roligt att ha de och väldigt nyttigt att se att saker och ting oftast känns värre än vad det ser ut:D.

Vi har varit iväg och tränat idag och min va också riiiktigt på gasen. Han brallade till och med i galoppen vilket typ aldrig har hänt någonsin innan i ridhus men de känns positivt då min alltid känts lite stor och långsam.
Jobbade först med traven och började med öppnor på långsidorna och samla ihop traven på kortsidorna. Checkade egentligen igenom de vi tränade på förra träningen så de fungerade. Sen la vi till en volt i mitten på långsidan och sen lite början till sluta. Jag har ridit väldigt lite sluta hemma tidigare så det känns som att det är mer än dags att börja med dom nu. Hästen är med på noterna men de är värre med mig:angel:.
Hade tänkt göra samma jobb i galoppen med eftersom hästen hade eld i baken så blev det mest öppnor på långsidorna för att hitta känslan av att jag ska kunna fånga upp honom i en rörelse istället för att bromsa. Fastnar väääldigt gärna i innerhanden när han blir så på men det va så otroligt roligt att han inte gjorde några omslag i vänstergaloppen för de har vi alltid haft problem med.
Jag måste helt enkelt släppa på kontrollen och vågar rida honom stor och framåt. Upp med näsan och fram. Lättare sagt än gjort men de känns som att jag börjar hitta lite självförtroende i de jobbet nu med hjälp av tränaren.

En lite filmsnutt på dom sista sekunderna typ. Jag kämpar verkligen med sitsen jämt känns de som. Den oändliga strävan liksom...:wtf:

@stjarnfrugt
Vad roligt att ni tog er iväg och att det gick bra! :) Synd med filmningen, men så är det väl jämt. :p Och nu är ni en erfarenhet rikare och kommer vara starkare på nästa tävling! :)

KL
Idag var vi ut med hela hopen, två vovvar och tre hästar. Lilla shettisen gick i snöre och var överlycklig. :p Lika fint väder som igår, underbart! Idag red jag barbacka och ponnyn var skitfin! Så fin i handen men blev lite stark. Hur piggelin som helst så visste inte riktigt vad skritt var. Jag börjar undra om det inte är sadeln som är fel och trycker fram. :( Så himla surt om det skulle vara det. Men å andra sidan så är hon ju fin när jag rider på bana så det känns skumt om det skulle vara det. Men den åker fram oftare nu tycker jag än förut. Suck... Lade på min stallkompis Globus och tyckte den låg perfekt. Skulle få låna den nån dag framöver, funderar på att göra det redan imorgon bara för att känna efter. Jag red ju hennes häst i den en liten stund igår och man satt helt suveränt i den! Min knuffar fram mig och bak underskänklarna, kändes så jäkla tydligt när vi bytte. :o

Jag sitter och grubblar över tävlingsdatum i sommar. Verkar vara himla trögt... Jag jobbar ju varannan helg, ledig alla jämna helger. Men alla jäkla tävlingar verkar ju ligga på ojämna helger. :cautious:

@sommarminne Ja det är en seger i sig att vi ens tar oss ut på tävling :) Det är klart att det är tråkigt att vi är så inte-igång så att man liksom inte kan rida för några bra procent utan måste börja om från noll om i princip se det som programridningsträning. Jag hade hoppats på att ha kommit längre i min karriär med tanke på min ålder ;) Hade ju mitt mentala mål om 60% och nådde inte ens upp dit så resultatmässigt är det ju inget vidare. Kan inte låta bli att gräma mig för att jag inte fick sitta på den häst jag hade i januari förra året... Men samtidigt får man väl istället se det att för exakt ett år sedan satt hon fast med benet i boxväggen och sedan dess har livet varit ett elände fram tills för bara någon månad sedan då vi kunde börja rida igen. Jag kom inte sist och med tanke på formen och konditionen är det ju ett bra resultat.

Det är inte alla hästar som är roliga att ha med sig nånstans och hon tyckte iaf att det var lattjo lajban att åka på tävling ;)

Jag sitter och grubblar över tävlingsdatum i sommar. Verkar vara himla trögt... Jag jobbar ju varannan helg, ledig alla jämna helger. Men alla jäkla tävlingar verkar ju ligga på ojämna helger. :cautious:

Tell me about it. Jag skulle ju vara aktiv medlem av tävlingssektionen och hjälpa till på tävling vilket är ett krav för licens men även för att jag vill ha nåt att göra här. Så ligger ALLA hemmatävlingar (inkl klubbtävling, hoppning samt ponnytävlingar) på helger då jag jobbar. Utom två tävlingar då, den ena är jag i Grekland (har inte hänt sedan 1999). Så jag kan enbart vara med på en tävling och då tänkte jag rida själv...
Känner mig inte alls som en sån där arbetsskygg "åååh vad synd då kan jag inte hjälpa till"-tävlingsryttare :meh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka