07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 636
Status
Stängd för vidare inlägg.
jag är så glad att jag har en ung häst nu som inte har problem med ryggen *ta i trä*. Min förra var ju gammal och skröplig med ryggproblem. Dessutom litar jag på att Marie som har stallet där han står kan tänka själv. Det är inte alltid det är så tyvärr...

Idag har jag ridit stallets satsande lilltjejs ena ponny. En irländsk B-ponny som jag också har för mig är en 07a. Den är verkligen rejäl i typen och kändes intet som en B-ponny. Den tävlar bara hoppning och går stadigt LA. Är vansinnigt imponerad över att lilltjejen kan hoppa dom banorna hon gör i den galoppen ponnyn har. Den blir åtta mer lång och fyrtaktig som tusan, behöver verkligen massor av dressyrjobb egentligen. Får se hur mycket mirakel jag hinner göra över helgen:p.

Trött blev hon iaf:D
11150304_10205396018211815_6818351393556130228_n.jpg

@Fiorano Ja, jag har nu hyfsat nära till stallet nu. Ett par kilometer bara. När jag är ledig är det ju inget bekymmer att ordna med täckena, men som nu jobbar jag 23-07, sover på fm, åker till stallet efter lunch och sen sover jag på kvällen några timmar före jobbet. Inte jättesmidigt att åka skytteltrafik och byta täcken. Men vädret har varit skit med snöblandat regn flera dagar så det har snarare varit ett problem att hushålla med de torra täckena för att få det att räcka till och torka i tid till man kommer dit dagen efter och kan byta inför nästkommande dygn.
Däremot så har jag fått börja tänka så att hellre för varm än för kall, pga ryggen. Så min häst får inte vara naken ännu. De varmaste dagarna har hon fått gått med ett fleecefodrat regntäcke och sedan läggs ett ovanpå på kvällen. Men jag undviker helhalsen så länge det är uppehåll.

Precis som @Kirre säger så är det vår och höst några veckor som man önskat att man hade stall. Om inte annat så för att hinna torka täcken när hästen står inne.

*kl

Hade idag tänkt jobba på att rida raka uppridningar, eftersom vi har en tendens att vingla. Även lägga lite krut på tempoväxlingar i galopp och övergångar. Det närmar sig ju tävlingssäsong i maj och jag har inte ridit program alls sedan tävlingen i feb. Det är faktiskt först nu jag börjar känna att min häst är redo för det pga rehabridning och kiro.
Men så givetvis när man kommer till ridhuset så är där fullt med hinder. Min häst supertaggad på övriga hästar och hinder så det var bara att glömma att jogga fram på lång tygel. Framridningen blev skit och gick bara ut på att hålla min häst på mattan och rasta henne så att hon inte skulle flippa ur helt när de andra sedan skulle börja hoppa ordentligt. Inget harmoniskt alls i det.
Pga det så blev väl heller inte passet så superbra, och vi ormade runt som vanligt utan nån koll på yttersidan. Frustrationen på topp. Lyckades dock få en kompromiss att hon slutade slänga med huvudet och även om jag inte hade nåt direkt stöd i handen så kom vi iaf till en punkt där hon inte slog sig fri och jonglerade med bettet utan iaf gick rakt framåt med en minimal men dock befintlig kontakt.
Gör ett nytt försök imorgon. Känns som att vi aldrig gör nåt vettigt nuförtiden. Planerna raserar 9 ggr av 10 och även om jag nånstans i bakhuvudet vet vad jag ka göra så kan jag inte koncentrera mig pga stök runtikring.

Är det någon som har konkreta tips på det här med att kunna ändra plan och behålla fokus när omgivningen stör? Jag lyckas bevisligen aldrig. Blir jag störd blir passet som sagt dåligt 9 ggr av 10. Och som det ser ut för oss nu är det flera veckor sedan vi kunde jobba i ro. :(

@stjarnfrugt Jag har varit fullkomlig urdålig på att rida pass med andra tidigare och även att komma till fokus. Jag har haft alldeles för bråttom med precis alls så mitt bästa tips är att börja i små skala. Ha som mål att trava lugnt och sansat på spåret när det är många i närheten och bygg sen vidare. För mig är det verkligen stressen som gör att jag inte kan fokusera utan jag vill ha precis allt på en gång redan i början av passet och det blir ju kaos för stackars hästen som dessutom då kanske är lite spänd. Jag bygger liksom bara på spändheten med att jaga honom!
Så våga gå in i en bubbla. Ta de luuungt och tänk att du har precis hela dagen på dig att rida. De har fungerat bäst för oss och det har blivit otroligt mycket bättre detta året.

@sommarminne Tack för tips :) Det var nåt liknande jag försökte göra idag tror jag ;) Travade runt fyrkanten och tänkte att jag ska reglerna takten med sitsen. Det som annars händer är som sagt att jag gör för mkt, det blir forcerat och min häst tappar takt och balans och rinner iväg. Det är iaf min egen analys.
Ska verkligen börja tänka så, att jag har all tid på mig. För jag blir på exakt samma sätt sjukt stressad av att ha folk överallt. Dels för att dom är i vägen och dels för att jag bara vill bli klar och fort ta mig ut. Jag har blivit så bortskämd med att inte behöva trängas innan då vi hade eget ridhus i mitt förra stall och det var oftast lugnt dagtid. Här finns ju bara ett i hela kommunen och där ska alla trängas utöver ridskolans verksamhet vissa dagar.

Blir så bitter när jag tänker att dels får man aldrig träna, och när man väl får det blir det för sällan, och när man sedan ska sitta och försöka göra nåt ensam då är det alltid annat stök i ridhuset. Känner mig verkligen som Häxan Surtant och detta förstör så mkt för mig, och undrar hur fasen andra lyckas få nåt vettigt ridet :o

@stjarnfrugt Ett annat tips är också att du ser till att ha så mycket tid att passet får lov att bli långt. Hellre skritta extra eller jogga runt mer och rasta under längre tid när det finns störningsmoment. Istället för att du blir stressad och bara vill bli klar.

@stjarnfrugt Haha jag känner igen varje ord du skriver. Tyckte förra året att de va så märkligt att jag kände mig stressad på framridningen med sju andra hästar:angel:

Men som sagt låt de ta tid. I min värld va de så "enkelt" att slappnar jag bara av och rider som vanligt så går hästen som vanligt. Mycket märkligt:banghead::p haha.
Tror man har igen att bara skritta och trava ett par pass om det är det som krävs för att komma in i bubblan. Sen tror jag alltid att jag kommer störa ihjäl mig på alla som är ivägen men nu är jag irriterad tre sekunder och sen går de över;).

@oxo ja jag tror att det var så att han skadade höger bak och svansroten lite som bebis, så han är svagare i höger bak och balanserar upp sig lite med svansroten. Ser lite fjantigt ut, nästan som en körhäst..

Idag har han plockat pluspoäng hos mig. Fick stå och rycka hans man i nästan en timme innan han tröttnade. Den var ofantligt tjock! I morgon är det vår första träning för NB, är lite nervös faktiskt, fast hon och jag känner varandra väl. Men hon har varit så peppad på att jag ska köpa häst och att hon ska coacha mig till framgång :angel: jag är rädd att hon tycker att jag valt fel... Fast det skulle hon nog inte säga-... :cautious: Det är både bra och läskigt att ha en tränare som är väldigt engagerad. :nailbiting:
Såg att NB lagt ut en bild på er på Insta.(så jag adda dig :p Om du undra va de va för tok....) Har själv tränat för henne för många år sen. Hon vill dessutom adoptera min dotter.:D

Allmänna tankar om att rida fokuserat trots många andra ryttare osv :

Jag tycker det helt klart har med vana att göra . Dvs är man van vid att oftast rida själv så vänjer man sig lätt vid det och tycker det är jobbigt sen när det är flera osv . Om man oftast rider tillsammans med andra vänjer man sig jättefort vid det .

Jag har stått uppstallad under bägge förhållanden och upplever som sagt att man vänjer sig vid det som känns norm så att säga.

Stället jag stod på tidigare var man oftast själv, och då blev man nästan lite "nej shit nu kom ngn annan in undrar hur de tycker jag rider" osv - blev helt galet ;)

Där jag bor nu är det ganska lagom, rider man på förmiddag dagtid eller tidig eftermiddag så är man typ alltid själv eller Max en till, kvällstid är man aldrig själv, kan vara 3 stycken plus träning för en fjärde för tränare i ett 20x40 ridhus i värsta fall. Jag vande mig blixtsnabbt och tycker inte det är ett problem alls. Alla är proffsiga och hänsynsfulla och alla fokuserar på sitt samtidigt som de har koll så man inte stör ngn osv. Jag tycker det funkar bra och om jag inte lärt mig kunna fokusera även under de omständigheterna skulle det vara tvärkört typ för då skulle ju många pass bli helt värdelösa ....

Tömkörning hoppning och longering är det dock förbud mot om det pågår träningar och mer än ett till ekipage är där och ska rida. Oavsett frågar folk alltid om de får logera/tömma och det är typ aldrig ngn ens frågar på tider de vet att många rider generellt .Funkar jättebra ! Aldrig några problem. Står på en liten anläggning med proffsryttare som bor och äger den och som är väldigt närvarande och tydliga vad som gäller gentemot de inackorderade . Blir aldrig några problem . Nyttigt är det också att hela tiden rida med andra, det måste ju funka om man ska kunna tävla framför allt.

Såg att NB lagt ut en bild på er på Insta.(så jag adda dig :p Om du undra va de va för tok....) Har själv tränat för henne för många år sen. Hon vill dessutom adoptera min dotter.:D
Jag såg det, det är lugnt, jag har ju en öppen profil och jag kände igen din bild! Sen la @Fiorano också till mig :) det känns ju kul att hon tror på mig, ofta känns det som om hon har högre tankar om mig än vad jag har, jag är ju sjukt nöjd att vara godkänd i MsvB lixom :)

Hon gillade Caspian, sa att hans lyhördhet och vilja att göra rätt var det bästa med honom, att traven var bättre än galoppen och att jag får skynda långsamt. Och jag håller med precis. Nästa steg blir att åka själva från stallet och rida med på en lektion, för att jag ska se hur han är bland okända hästar. Hittills har han skött sig exemplariskt sånär som på när han blev rädd och hade av mig på en åker... Men ingen blev skadad och efter det litar han mer på mig så inget ont som inte har något gott med sig antar jag?

Idag har min häst "suttit fast" i ett träd i hagen hela dagen... Längst upp i hagen finns en del nerfallna träd, och de brukar jämt stå där och hänga, gnaga på bark osv. Mitt pucko hade klivit över en låg (typ 1 dm över marken) gren in mellan två stora grenar, och sen inte kunnat vända. Och inte kunnat backa, för där var ju ett Hinder bakom! Så då stod hon där. :banghead:

Visade sig att hon inte ens hade kommit ner till lunchen, och här är jag väldigt besviken på stallpersonalen som inte reagerade på det. Att inte dyka upp till lunch är inte normalt beteende för min matglada häst! :eek:
Sent på eftermiddagen skulle hagkompisen tas in, men hon ville inte komma utan stod kvar uppe i hagen hos Chatsi. När nån gick in för att hämta kompisen kom hon galopperande och gnäggade, och galopperade sen tillbaka till Chatsi igen. :love: Som fortfarande stod lugnt.

När man tagit bort grenen bakom min häst kunde de bara dutta henne på bringan så backade hon ut och liksom bara: Tjena allihopa! Jag är loss nu! Hungrig... :d

Inte en skråma på henne, förutom skrapsåren på knät sen tidigare.
Fast hade hon varit allvarligt skadad hade hon ju fått vara det länge innan nån upptäckte det. :crazy::crazy:

Idag har min häst "suttit fast" i ett träd i hagen hela dagen... Längst upp i hagen finns en del nerfallna träd, och de brukar jämt stå där och hänga, gnaga på bark osv. Mitt pucko hade klivit över en låg (typ 1 dm över marken) gren in mellan två stora grenar, och sen inte kunnat vända. Och inte kunnat backa, för där var ju ett Hinder bakom! Så då stod hon där. :banghead:

Visade sig att hon inte ens hade kommit ner till lunchen, och här är jag väldigt besviken på stallpersonalen som inte reagerade på det. Att inte dyka upp till lunch är inte normalt beteende för min matglada häst! :eek:
Sent på eftermiddagen skulle hagkompisen tas in, men hon ville inte komma utan stod kvar uppe i hagen hos Chatsi. När nån gick in för att hämta kompisen kom hon galopperande och gnäggade, och galopperade sen tillbaka till Chatsi igen. :love: Som fortfarande stod lugnt.

När man tagit bort grenen bakom min häst kunde de bara dutta henne på bringan så backade hon ut och liksom bara: Tjena allihopa! Jag är loss nu! Hungrig... :d

Fast hade hon varit allvarligt skadad hade hon ju fått vara det länge innan nån upptäckte det. :crazy::crazy:
Skönt att hon klarade sig så bra, ibland är hästarna oväntat smarta. Det var dock inte så kul att de i ditt stall inte var lika smarta, ibland undrar man ju hur folk tänker...

@Marvin Oj vad jag surat ihop helt på stallpersonalen! Tänk om hon legat med ett brutet ben i hagen... Det händer ju tyvärr titt som tätt, en häst i ett grannstall avlivades i höstas efter att ha hittats i hagen (av en fjortonårig tjej:/).

Eller hur! Viktigaste uppgiften när man jobbar med hästar (och människor) är att upptäcka när det är nåt som är fel!
Kan iofs tänka mig att hon är stressad över sin egen häst som är dålig just nu.

Tack för alla tips. Jag ska verkligen försöka ändra på mitt tänk. Numera är ju dessutom min häst inte full av överskottsenergi och Går faktiskt att rida med andra utan livet som insats. Värre var det ju när vi var tvungen att åka transport till ridhuset 3 min bort för att hon inte gick att rida dit utomhus :grin:

Jag försöker se det som träning inför framridningar, men faktum är att jag inte varit på många framridningar där folk varit så dåliga på att visa hänsyn till varandra som man upplever i sitt eget klubbridhus...

Sen är det milsvid skillnad på vilka som är där. Vissa kan faktiskt hålla lite koll och planera, och då har jag heller inga bekymmer med det. Medan andra krockar man med hela tiden, oavsett vad man gör. Då tröttnar jag oftast när jag fått slita tag i min häst ett par ggr för att hålla mig undan. Tills slut sitter jag då bara och skrittar planlöst eller visar sån hänsyn att jag aldrig får nåt gjort själv heller.
Dagens hoppare var som sagt jättelätta att rida ihop med, sen att dom byggt en sicksack-serie över hela ridhuset mitt i var ju värre, men det var väl tomt när dom kom dit.
En intressant grej som jag dock lagt märke till, är att när folk hoppar har dom tydligen alltid företräde. Det tycker jag är jättemärkligt, för så fort man bara rider på marken är det man själv som får akta sig, istället för att liksom gemensamt kunna säga att "nu rider jag an några ggr så då kan du hålla undan, sen pausar jag ett tag så kan du rida lite som du vill ett tag" osv. För mig är det en självklarhet att göra så om jag hoppar eller har bommar. Men jag har faktiskt aldrig träffat på nån liknande. Det är mer mentaliteten att störst går först och störst är den som har hinder i vägen.
Hade även underlättat om det fanns spikade tider för hoppning. Då kunde man medvetet hålla sig från ridhuset, eller leva med att få hålla sig i bakgrunden. Men det skulle bli ramaskri om det infördes här så det är väl inte att tänka på.

@Fiorano Har du nån film på dig när du rider b-ponnyn? Hade varit intressant att se hur du lyckas med takten osv, speciellt i galopparbetet. Jag tycker själv att det är jättesvårt med balanseringen när man rider liten ponny, så hade varit intressant att se och lära av en van ponnyryttare :)

@stjarnfrugt Nej, ingen film, men kan kanske fixa i helgen. Traven är inte särskilt svår att hitta takten i eftersom hon rör sig ganska stort. Galoppen hade nog inte varit svår om den hade haft nån uns av självbärighet. Den är verkligen fullständigt horribel och det blir förstås svårt att sitta snyggt då. Tänkte låta lilltjejen prova Barbie nån dag så hon får känna på en genomriden och riktigt reglerbar galopp med självbärighet, tror aldrig hon känt på det.

Jag hade också varit besviken på stallpersonalen. En sån rolig häst du har :D Och en sån tillgiven kompis hon verkar ha.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka