09:orna Dax för en ny tråd!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare monell
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 005
  • Visningar Visningar 187 737
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

*hugger en knapp*

Den här tjejen ska ridas in under våren är tanken. Redan nu har hon ett stenhårt träningsschem :p: Hon får vara själv i hagen när kompisen rids och så får hon komma in och borstas och lyfta fötter. Dessutom har vi gått på en kort promenad i omgivnignarna och provat att longera ett par varv i skritt...

Och, med tanke på att hon anlände för 3 veckor sedan och inte verkar ha gjort mycket är det ännu jobb nog. Härromdagen jobbade vi på att få henne att ta hästgodis (morötter och knäckebröd har vi tex ännu inte fått henne att smaka). Bilden togs efter att hon faktiskt vågat sig på hästgodiset....

IMG_1834.JPG

KL

Jag köpte min 09 i våras. Jag har en plan fram till 3 års test i maj. Vi gjorde ingenting med henne och hon hade ett långt sommarlov i hagen med andra hästar.

I augusti satte jag sadel och träns på henne för första gången. Vi provade att longerade 4-5 gånger och jag satt på henne barbacka i stallet under augusti-september. Skrittade uppsuttet någon enstaka gång. Förutom det löshoppade vi henne för unghästutbildare fyra gånger. Under oktober gick hon bara i hagen.

I början av november var vi borta på en kurs där vi löshoppade ena dagen och visade för hand andra. Han som höll i utbildningen gick igenom hur han lade upp träningen till 3 års test.

Därefter helledigt fram till början av december då hon åkte bort för inridning. Hon har arbetade henne mest för hand den första veckan, satt upp andra veckan och har varvat longering, tömkörning och uppsutten ridning. Sista veckan har hon provat att galoppera. Igår hämtade jag hem henne och fick prova att RIDA på riktigt. Eftersom hon bara är riden i ridhus ska jag nu skritta ut henne i skogen på söndag och kanske en gång till. När vi gör något med henne så handlar det om 10-15 minuters arbete sedan är lill-Skruttan trött. Lägger in filmen igen bara för att hon är så himla duktig :love:.

Film på Xzibit AM-ridhästen

Nu väntar vila till början av mars då vi ska börja jobba henne igen (löshoppning 3-4 gånger innan 3 årstest, rida, longera och tömköra 2-3 gånger i veckan). Märker jag att hon växer och är trött kommer hon att få någon vecka eller två ledigt i hagen under den perioden.

I maj är det 3 års test och sedan blir det sommarlov fram till september-oktober.

När mina hästar vilar så vilar de helt. Jag "glömmer" bort dem lite, gör ingenting mer än att de leds ut och in i hagen och får gå och skrota tillsammans med flocken. De ska ha helledigt annars är det inte vila för en så ung häst anser jag, tom en promenad i skogen är arbete. Detta är dock mina åsikter!

Fodermässigt så har hon fri tillgång på ensilage och hö liksom våra övriga hästar. (Dock inte optimalt för ponnyerna ;))

Min äter 11 kg hö per dag och får soja plus DoH "Young and marestock" som proteintillägg.

Hon har vilat sedan inridningen i oktober. Går bara i hagen just nu. Har tänkt åka på några löshoppningar under vintern, ca 1-2 per månad. I övrigt pysslar jag med henne på gången på kvällarna bara.
Ridningen tänkte jag ta upp i mars igen.

Sto e. Black Coffee - Neapel
http://www.pixbox.se/alb_show_id1237924_page0.html

Hade varit intressant att höra hur ni har tänkt lägga upp ridningen detta året för era 09.or?
Zenith kommer att fortsätta ridas/tömköras/promeneras i skogen och löshoppa. Han ska få följa med när ponnyerna tävlas för att få lite vana att vara att åka iväg på kul grejer.
3års är inplanerat men utöver det så är enda planen att han ska fortsätta tycka att det är så kul att bli riden!

Hur mycket ska de ridas och hur ser det ut med vila?
Zenith har ingen nu inplanerad vila utan det tar vi när han behöver det. Allt efter att han utvecklas så kommer ridpassen bli längre och "hårdare".

Hur länge låter ni era hästar vila nu i vinter?
Zenith har vilat nu nästan hela dec och fram till i förrgår.

Vad och hur mycket äter era hästar och hur ser de ut i hull?
Zenith har fri tillgång till bra hösilage och får i sej ca 15-18kg/dygn. Utöver det så får han 1kg lusern, 0.25kg betfor + vitaminer och mineraler.

Nova är ett riktigt matvrak (upplärd av den bästa, hennes mor) När Nova vilar så vilar hon från allt, utom från pussar från matte :love:

Idag har Nova galopperat första gången med ryttare på ryggen, i lina, hon skötte sig hur bra som helst. Rullade över i galopp från trav som om det skulle va nåt speciellt. :love:

*KL*

Bara för hon är så jävla söt:
imag0226_183520970.jpg

Nu går hon i RIKTIG hage hela dagarna och är sååå lycklig för hon får röra på sig och umgås med andra hästar ;) Ökar sakta på med mer och mer mat åt henne och vi tränar lite kommunikation osv. I februari åker hon i väg för hängas på och sittas in :) Läskigt! Min bebis :love:

Knatte har ett intensivt arbetsschema för tillfället i förrgår var det premiär med sadel och jag kan konstatera att jag har fått en bronco som skulle platsa fint på rodeo, dessutom en med järnkondis han blir aldrig trött har en känsla av att det kan bli till att tugga grus några gånger när man sitter upp på den, men lättlärd är han i alla fall longeringen går fint nu och lyder bra på alla kommando redan.

Igår fick han löshoppa kanske inte bästa planeringen efter rodeouppvisningen dagen innan och han såg ut att ha en del träningsvärk men men ville hinna med det innan kastreringen (skall ringa idag och få veta exakt dag och kan lika väl bli imorgon).

Har ju inte blivit någon löshoppning iom att de var sjuka så bara andra riktiga löshoppningen för honom så fick hålla sig till lite mindre hinder även om han skuttade runt utan att anstränga sig. Kameran flippade tyvärr ur och 90% av allt filmat blev suddigt, måste kommit åt någon inställning frågan är bara vad så himla irriterande den brukar aldrig ha problem att filma i ridhuset. Lite halvsuddiga bilder plockade från filmen i alla fall.

Cnv0607.jpg

Cnv0601.jpg

Cnv0600.jpg

Cnv0605.jpg

Cnv0608.jpg

Cnv0606.jpg

Cnv0620.jpg

Wincent är insatt på en omgång slemlösande och igår hörde jag inte honom hosta en enda gång men säg den glädjen som varar i morse var det första jag hörde när jag kom ut i stallet en häst som hostade och jo vist var det Wincent det är så tröttsamt när skall den jäkla hostan ge sig så att han kan komma igång.

Håller tummarna för att Wincent ska bli helt hostfri snabbt :)

Idag var första gången efter vilan som jag red Zenith. Helt otroligt vilken snäll häst jag har!!:love:
Eftersom han precis haft vila så fick mamma följa med i andra ändan av en longerlina.

Min 09, Monarch, började löshoppa i oktober 2010 med siktet inställt på att gå hingstpremieringen för connemarahingstar i Mars 2012!

Han sköter sig än så länge alldeles utmärkt och tycker att hoppning är rätt kul!

Annars longeras han sporadiskt, leds och hanteras med t ex spolning av ben och annat roligt man måste lära sig när man är liten!

Han äter omkring 15 kg hösilage om dagen och är inte fet, men han är rund ;) De vill ju gärna ha hingstarna lite fetare på hingstpremieringen! :rofl:

Första steget är att han ska gå själva premieringen. Blir han inte godkänd så rids han in under våren, annars sitts han in innan betäckningssäsongen och rids in i höst efter avslutad säsong!

Senast ändrad:

Kl

Min coal kommer att få ett lugnt år. Vi ska gå en löshoppningskurs i vår men siktar nog inte på treårstestet då han är en stor skranglig kille fortfarande. Under hösten är han riden i skritt, både uye och på ridbana, ledare behövdes aldrig och vi hann även ta ngn långsida i trav. Fortsatt ridninh när det går, dvs när det inte är halt men jag tror att fokus kommer att ligga på att stärka i skritt under året, dvs mkt ut i skogen!

Coal står på lösdrift och har fri tillgång till bra hösilage, utöver det får han ca 3 kg havre per dag.

Fråga:

Vad och hur mycket äter era hästar och hur ser de ut i hull? Jag har ju varit försiktig med mat till min då hon bara stått på boxvila och gått i liten hage. Nu börjar vi gå promenader och arbeta huvud mm så nu kan man öka på fodret. Vill ju få henne fin i hull och så hon kan bygga muskler när vi börjar på allvar :)

12 kg hö enbart
magic92012-01-0810-26-29.jpg

Min har fri tillgång på grovfoder och han står på lösdrift. Utöver det går han bara mineraler.

Snälla kan ni inte sluta fylla tråden med hur mkt hästarna äter ger ju ingen info alls att alla skriver hur många kilo hö hästarna äter, det enda som skulle ge någon relevant information är ju vilket MJ o smältbar rp era hästar äter, finns ju inte två hö som innehåller samma värde så till vilken nytta skulle det vara för den som frågade att veta hur många kilo av ett ospecificerat hö en häst äter ?

Vansinne när man föder upp hästar, när ni ser att något är tokigt på hästarna då är skadan redan skedd som kan påverka hästens hållbarhet hela livet. Mineralbalansen kan ni dessutom aldrig någonsin se utvändigt och en felaktig mineralbalans ger ett felaktigt skelett för resten av livet. Jag hoppas ni informerar era ev köpare om att hästarna är uppfödda utan kontroll på vad de har fått i sig så att dessa får en ärlig chans att själva välja om de vill chansa vad gäller hållbarhet eller välja att köpa från en uppfödare som använder de verktyg som finns idag för att säkerställa så långt som möjligt att föda upp en hållbar individ.

Vansinne när man föder upp hästar, när ni ser att något är tokigt på hästarna då är skadan redan skedd som kan påverka hästens hållbarhet hela livet. Mineralbalansen kan ni dessutom aldrig någonsin se utvändigt och en felaktig mineralbalans ger ett felaktigt skelett för resten av livet. Jag hoppas ni informerar era ev köpare om att hästarna är uppfödda utan kontroll på vad de har fått i sig så att dessa får en ärlig chans att själva välja om de vill chansa vad gäller hållbarhet eller välja att köpa från en uppfödare som använder de verktyg som finns idag för att säkerställa så långt som möjligt att föda upp en hållbar individ.

Jag föder inte upp hästar. Detta är min enda. Jag räknade slaviskt förut men har slutat med det för att det blir hysteriskt i längden. Vi människor sitter ju knappast och räknar på allt vad vi ska få i oss. Sen finns det ju allroundfoder som ska täcka hästens behov av mineraler. Vi gör olika helt enkelt.

Ett överskott av mineraler är precis lika farligt som ett underskott, framförallt är fel balans mellan tex kalcium och fosfor fullkomligt förödande för ett växande skelett och varje avvikelse lämnar sin signatur i hållbarhetsproblem i skelettet, oavsett om du föder upp en eller hundra hästar så finns det ingen ursäkt för att inte ha så god kontroll som möjligt på vad du stoppar i din häst. Utan analys har du inte en susning om vilka mineraler som skall tillföras och det är något du aldrig ser utvändigt utan det syns när det redan är för sent några år senare när du står med en häst tex med urkalkat skelett, vill man slarva med analys så vist gör det på vuxna djur men aldrig någonsin på en växande individ.

Ett överskott av mineraler är precis lika farligt som ett underskott, framförallt är fel balans mellan tex kalcium och fosfor fullkomligt förödande för ett växande skelett och varje avvikelse lämnar sin signatur i hållbarhetsproblem i skelettet, oavsett om du föder upp en eller hundra hästar så finns det ingen ursäkt för att inte ha så god kontroll som möjligt på vad du stoppar i din häst. Utan analys har du inte en susning om vilka mineraler som skall tillföras och det är något du aldrig ser utvändigt utan det syns när det redan är för sent några år senare när du står med en häst tex med urkalkat skelett, vill man slarva med analys så vist gör det på vuxna djur men aldrig någonsin på en växande individ.

Jag är nyfiken på det här med kalcium/fosforbalansen då mitt grovfoder (ett parti den här vintern) har en kvot på 4,2 (ca=5,6 och fosfor=1,3 per kg foder).
Jag har läst att för högt kalcium inte skadar om det kommer från grovfodret...?
Dock tillsätter jag både lite vetekli samt fosforbalans.

Kl. Min -09 : a är väldigt välväxt och fin i kroppen och har så hela tiden varit. Dock är hon inte så stor, ca 158 i dagsläget.
Hon är skrittad med ryttare på två gånger och nu skall vi börja med löshoppningen också. Ligger liiiite efter er andra känner jag...:angel:

*KL

Är så glad idag :bump:

Citerar från bloggen:
Idag var Cardi SÅHÄR duktig!!!! Hon hade ryttare på ryggen för första gången och sa inte ett pip

Vi har ju hängt på henne en hel del. I början från pall och bara lägga tyngd på ryggen men de senaste två gångerna har Ellen hängt på riktigt och vi har promenerat en bit på banan. Idag var det alltså dags för debuten. Först longerade Ellen Cardi och kollade så att start och stopp fungerade. Cardi skötte sig fint, hon brukar vara lite seg med att sakta av, vill allra helst trava, tava, trava. Men idag var hon rätt lyhörd och saktade faktiskt av till skritt när hon blev ombedd. Efter några rundor i båda varv var det alltså dags. Först hängde Ellen med stöd i stigbygeln och så gick vi ett varv. Sen hoppade hon ner och så testade hon att sitta upp på riktigt. Först tog hon stöd i stigbygeln och hängde lite, sen förde hon sakta benet över ryggen och så satt hon plötsligt där. Det enda Cardi brydde sig om var godiset hon visst kände lukten av i min ficka. En snabb koll på varelsen där uppe sen hade hon annat att koncentrera sig på.

Vi skrittade tre varv på banan ungefär och Cardi traskade på som vanligt. Hon frös varken fast eller stressade upp sig. Min lilla gosegris

Nu blir det två månader vila så tar vi riktig inridning i vår. Då ska Ellen hjälpa mig att sätta grunderan så att Cardi kan ridas i alla tre gångarter utan ledare. Sen kanske jag skickar iväg henne på en kort vidareutbildning och bete med några andra småhästar så hon får leka lite i sommar. Jag hoppas att det blir så iaf

Jag bara går och flinar här hemma :love:
Och här är en liten film http://youtu.be/E-wsizDhmQk

*KL

Är så glad idag :bump:

Citerar från bloggen:
Idag var Cardi SÅHÄR duktig!!!! Hon hade ryttare på ryggen för första gången och sa inte ett pip

Vi har ju hängt på henne en hel del. I början från pall och bara lägga tyngd på ryggen men de senaste två gångerna har Ellen hängt på riktigt och vi har promenerat en bit på banan. Idag var det alltså dags för debuten. Först longerade Ellen Cardi och kollade så att start och stopp fungerade. Cardi skötte sig fint, hon brukar vara lite seg med att sakta av, vill allra helst trava, tava, trava. Men idag var hon rätt lyhörd och saktade faktiskt av till skritt när hon blev ombedd. Efter några rundor i båda varv var det alltså dags. Först hängde Ellen med stöd i stigbygeln och så gick vi ett varv. Sen hoppade hon ner och så testade hon att sitta upp på riktigt. Först tog hon stöd i stigbygeln och hängde lite, sen förde hon sakta benet över ryggen och så satt hon plötsligt där. Det enda Cardi brydde sig om var godiset hon visst kände lukten av i min ficka. En snabb koll på varelsen där uppe sen hade hon annat att koncentrera sig på.

Vi skrittade tre varv på banan ungefär och Cardi traskade på som vanligt. Hon frös varken fast eller stressade upp sig. Min lilla gosegris

Nu blir det två månader vila så tar vi riktig inridning i vår. Då ska Ellen hjälpa mig att sätta grunderan så att Cardi kan ridas i alla tre gångarter utan ledare. Sen kanske jag skickar iväg henne på en kort vidareutbildning och bete med några andra småhästar så hon får leka lite i sommar. Jag hoppas att det blir så iaf

Jag bara går och flinar här hemma :love:
Och här är en liten film http://youtu.be/E-wsizDhmQk

Vad roligt, grattis! Vad är Cardi för ras? Fin häst!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 919
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit... 26 27 28
Svar
554
· Visningar
18 805
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 628
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 507

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka