Sv: 09rna del 2
Men ärligt talat, tror du inte att jag har provat? Har du ens läst vad jag har skrivit? Du har missat en hel del som är väldigt essentiellt för att förstå vad jag pratar om.
För det första, ja jag har provat, jag vet resultatet av det (sänkt rygg, framtung, i fullständig obalans på alla håll) därav är det väl korrekt att anta att jag har provat, eller?
Sen har du nog inte läst ursprungsinlägget speciellt noga, där står det att olika hästar ska ridas olika. Mao hästar med olika exteriör ska ridas olika.
Det står även att en viss typ av hästar ska inte ridas lång och låg i början, för de tappar all bärighet, rumpan blir kvar i grannkommunen och ryggen förblir sänkt.
Det här är alltså i början av inridningen jag pratar om nu. Hästen på videon har blivit riden 2-3 månader.
Och eftersom att jag känner det så fruktansvärt tydligt så får det mig att fundera på om han har den typen av exteriör. Haka inte upp dig på att han är arab, han har övervägande spanska linjer, och spanjorerna har satt sin egen prägel på arabhästen. Han är mao mer lik en PRE på många sätt än den vanliga polska araben som brukar finnas här.
Givetvis fattar jag med att han inte kommer göra allt perfekt genom hela utbildningen, det säger ju sig självt. Men så katastrofalt dåligt som det går om jag försöker rida lång och låg är inte acceptabelt. I skritt funkar det några steg här o där tills han tappar balansen, men han får inte upp ryggen mer med huvudet i backen än när jag kör tempoväxlingar i trav i den högre formen, snarare tvärtom.
Och här kommer vi då till träningen med Ohreallys häst. Eftersom att hästar är OLIKA (åter igen, läs ordet noga nu så att du inte missar det den här gången) så betyder det att formen som är skadlig för min häst inte alls behöver vara det för hennes häst. Hennes häst är en ganska typisk arab, och han går alldeles utmärkt i den långa och låga formen, och kommer stärkas och bli superfin av det.
Filles mor är ju ganska olik honom exteriört, henne red jag lång och låg under 2 års tid, och henne fick man rida på fart för att hon skulle orka. Hon har väldigt lång rygg och det medför ju att det blir ganska så svårt att rida i en hög form utan att tappa ryggen.
Fille kan man inte rida på fart, han tappar väldigt mkt då. Honom måste man stoppa upp och sakta ner lite, då bär han sig bäst.
KL
För att visa vad jag menar med höjd rygg så visar jag lite gamla bilder, på Filles mor faktiskt.
Hon har svängd rygg, och är dessutom överbyggd bak, så hon ser ju svankig ut vid första anblicken. Ignorera sadeln som åkte fram 15 cm och placerade sig så att balansen i sadeln var icke existerande
Vi kämpade i många år med att hitta sadlar som inte åkte fram kan jag lova!
Vi börjar med sänkt rygg
Höjd rygg
Det ni ska titta på är inte alltid främst ryggen, utan snarare bäckenet. Är bäckenet korrekt vinklat så kommer ryggen i regel oxå upp, vilket jag tycker syns ganska tydligt på bilderna.
Här kommer en bild där hon höjer ryggen lite, men inte hela vägen riktigt, det ser ut som att jag rider lite för långsamt för att hon ska orka.