1,5 hästars Ifor Williams

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Bogart
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 951
B

Bogart

Hej
Jag funderar på att köpa ett 1,5 hästars Ifor Williams och skulle vilja höra vad ni som har ett tycker om dem.
Jag har aldrig sett något på nära håll och det är långt till Malmö där de säljs.

Sv: 1,5 hästars Ifor Williams

Vi har en 1,5-hästars Ifor, en 00:a som vi köpte begagnat fast i *nyskick* hösten 2004. Vi gav 35 000, skulle kanske ha prutat några tusenlappar.. men, vad tusan. Vi tyckte vi fick mycket släp för pengarna!

Vårt släp är lagt på 1400 kg, varav 700 kg är lastvikt vilket är perfekt då vi ville ha en boggie som vägde max 750 kg och kunde lasta 700. Tror att det hade varit lite svårt att hitta bland 2-hästars.

Då vi ändå aldrig kör två hästar samtidigt så räckte ju 1,5-hästars gott och väl och hästarna har betydligt mer plats än vad de hade haft i en 2-hästars med mellanvägg.

Det är en smidig och lättkörd och lättbackad transport som ligger bra på vägen. Kanske sparar lite bensin i och med mindre luftmotstånd?
Då släpet inte är bredare än bilen behöver man aldrig vara orolig vid möten på smala vägar.

Baklämmen är fjäderlätt, fronturlastningen smidig, sprintarna till lämmar och luckor lär man sig snabbt att hantera (lite meckigt i första början). Ventilationen är OK - en lucka i taket. Tycker dock alltid att det blir lite fuktig luft i släp när man inte har bakluckan/luckorna öppna, oavsett ventilation.

Att slippa mellanväggen tycker jag är en fördel ur säkerhets- och bekvämlighetsaspekt. Men, Nackdel: Man kan inte lasta med höbalar och sadlar och sånt som man annars hade kunnat ha på andra sidan mellanväggen. Men jag tror det finns sadelskåp att köpa till iaf.

Ser fräsch och rejäl ut!

Vet ej hur andrahandsvärdet är.

Det låter ju bra.
Om man lägger till 3000 kr så får man öppningsbara fönster, det kanske är värt det om inte ventilationen är så bra.
Andrahandsvärdena verkar vara ganska höga i allafall på de få begagnade som jag sett.
Man får väl åka ut och snoka på tävlingar och se om man ser nån, man vill ju gärna se ett iallafall innan man bestämmer sig.

Finns det fler som köpt begagnade släp? Vad fick ni i så fall ge.
Jag har hört något om att det inte är aluminiumgolv förran i årsmodell 2000 och senare, stämmer det.

Liknande trådar

Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 849
Senast: Murray
·
Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
464
Senast: warg
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här... 2
Svar
32
· Visningar
3 277
Senast: ameo
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka