+ 1 på bröllop

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare pepp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 220
  • Visningar Visningar 19 577
Fast så kanske det är för en ev partner med?
Jag har varit på bröllop där jag inte kände en kotte.
Jag som har social fobi tycker det är asjobbigt.
Jag väljer många gånger att låta bli att gå för att det inte går

Tycker att om man har social fobi att man tar upp det med brudparet så kanske det går att göra ett undantag för just den personen. Det borde inte vara omöjligt, men jag tänker att det är viktigt att poängtera att det inte handlar om att ta med någon bara för att utan ta med en nära vän och ta upp sin sociala fobi.

Får försöka svara alla :)
Inbjudan är som sagt inte skickad än (de pular på den i helgen)

Jag vet att det är en pengafråga för dom iallafall så jag har nog beslutat mig för att inte ta upp det. Det är ju trots allt hennes dag och för hennes skull jag är där :love:

Min mamma har bara träffat henne några gånger och vill gå, men vill inte se mig full :D
Får se det hela som en utmaning helt enkelt!

Ska dock fråga om bordsplacering så att dom kanske tänker på att blanda lite :)

Vem blir ens full på ett bröllop? :crazy:

Min ena lillasyster hade med sin bästa kompis när jag gifte mig. Och på vår dotters dop.
Helt okej för oss och då har vi ändå bara träffat kompisen typ 5 gånger totalt

Vem blir ens full på ett bröllop? :crazy:

Det beror väl lite på vilken slags tillställning det är? Och om det bara är släktingar eller mer kompisar. De bröllop jag varit bjuden på har det varit direkt olämpligt om någon skulle blivit berusad på, men det har varit små bröllop för bara de allra närmaste. Förutom min farbrors, de bjöd hela släkten (vuxna kusiner och deras familjer, och min farbrors fru har en stor släkt), där var det en hel del som var rejält dragna frampå natten. Men jag var bara tio år då, så morfar hämtade oss vid typ nio-tio på kvällen, vi var aldrig med när det började gå vilt till.

Jag tänker som så att det är naturligt att man bjuder båda i ett par och att +1 är just pojk- flickvän. Om +1 är en random kompis så är det ju någon du tar med dig för din skull, inte för brudparets skull. Och om man ska vara krass så tror jag att de flesta som arrangerar en slik fest gärna ser att gästantalet inte exploderar. Det är dyrt. Så de som ska komma ska göra det för deras skull.

Äh det har inget med att man är ensam, vi var på ett helt hysteriskt bröllop, bjudna uttryckligen utan barn, vi lämnade vår barn hemma, vår vänner som också var bjudna lämnade sina barn hemma och så ett tredje par vars barn var förälder själv. ;) Vi hamnade längst ut på kanten så långt ifrån brudparet man kunde komma, med enbart barn innanför oss. Nu skulle man kunna tänka att vi var ytligt bekanta enbart men jag anordnade möhippan ihop med brudens syster och maken med arrangerade svensexan tillsammans med de andra två killarna i vårt sällskap. :cautious:
Nu var vi nog en världens bästa gäster i slutändan, men vi ledsnade ur på att ta hand om andras barn, så sen blev det snarast så att bröllopsfesten störde oss i vårt umgänge. :angel: Vi har inte umgåtts så mycket efter det bröllopet :angel:

Men vems ungar var det då? Brudparets? Oavsett så är det mycket oförskämt tycker jag.

Jag har svårt för detta med bröllop som någons enastående, fantastiska unika alldeles egna dag. Jag har lika svårt för tvåsamhetsnormen som är exakt det som ploppar upp här. ta med dig en för mig okänd pojkvän men ta fan inte med dig en vän. Det ska vara jämna par minsann.

Så mina två cent är att om det varit min bästis som velat ha med mig och dessutom som tärna hade jag snackat med henne innan och sagt vad jag tycker och hur jag hade känt det inför tvåsamhetsraseriet

Så mina två cent är att om det varit min bästis som velat ha med mig och dessutom som tärna hade jag snackat med henne innan och sagt vad jag tycker och hur jag hade känt det inför tvåsamhetsraseriet

Jag är skeptiskt inställd till parnormen också, men jag hade varit väldigt försiktig med att ta upp saker som det här inför ett bröllop. Nu har jag inte planerat bröllop själv, men vad jag har hört och sett så dyker det upp alla möjliga önskemål och åsikter inför bröllop. Det kan verka harmlöst för att man tror att man är ensam med sin förfrågan men dom dyker tydligen upp från alla möjliga håll och kan sätta press på ett redan stressat brudpar. Jag känner två som blivit ledsna av alla önskemål och krav inför deras bröllop.

Överlag är jag av åsikten att blir man bjuden på en fest (oavsett formen på den) så tackar man ja, eller nej. Tackar man ja så går man dit med sitt bästa humör efter bästa förmåga. Ångestproblematik osv. ser jag som ett frikort för att på ett bra sätt få ta upp önskemål.

Hade det som i TS fall handlat om att det är TS bästa vän så kan man ju ha en mer öppen dialog om hur det känns att gå ensam osv. Sådant hade jag gärna pratat med mina vänner om inför ett eventuellt eget bröllop, såvida det togs upp på rätt sätt och inte "Jag tycker minsann att det är dåligt.."

Jag är skeptiskt inställd till parnormen också, men jag hade varit väldigt försiktig med att ta upp saker som det här inför ett bröllop. Nu har jag inte planerat bröllop själv, men vad jag har hört och sett så dyker det upp alla möjliga önskemål och åsikter inför bröllop. Det kan verka harmlöst för att man tror att man är ensam med sin förfrågan men dom dyker tydligen upp från alla möjliga håll och kan sätta press på ett redan stressat brudpar. Jag känner två som blivit ledsna av alla önskemål och krav inför deras bröllop.

Överlag är jag av åsikten att blir man bjuden på en fest (oavsett formen på den) så tackar man ja, eller nej. Tackar man ja så går man dit med sitt bästa humör efter bästa förmåga. Ångestproblematik osv. ser jag som ett frikort för att på ett bra sätt få ta upp önskemål.

Hade det som i TS fall handlat om att det är TS bästa vän så kan man ju ha en mer öppen dialog om hur det känns att gå ensam osv. Sådant hade jag gärna pratat med mina vänner om inför ett eventuellt eget bröllop, såvida det togs upp på rätt sätt och inte "Jag tycker minsann att det är dåligt.."

Det enkla hade ju varit att bjuda bara TS och inte + 1. Då hade diskussionen inte kommit öht. Precis som du skriver, bjud den du vill och tacka ja om du vill komma. Så fort det blir utrymme för tolkningar så blir det automatiskt frågor och kanske i slutänden krav.

Jag tänker som så att det är naturligt att man bjuder båda i ett par och att +1 är just pojk- flickvän. Om +1 är en random kompis så är det ju någon du tar med dig för din skull, inte för brudparets skull. Och om man ska vara krass så tror jag att de flesta som arrangerar en slik fest gärna ser att gästantalet inte exploderar. Det är dyrt. Så de som ska komma ska göra det för deras skull.

Gästantalet exploderar väl inte om man tar med en kompis i stället för pojk/flickvännen som +1?

Jag vet inte hur många av de som tycker att det är självklart att ta med sig partner men konstigt att ta med sig en kompis som varit singlar på tillställningar där de allra flesta kommer i par? Det är inte alltid roligt. Är det en tillställning där många av de bjudna är goda vänner, oavsett om det är bröllop, dop, födelsedagsfest, så är det helt ok, men känner man inte så många kan det vara hemskt!

Har varit i den sitsen själv men löste det genom att ta med en nära kompis som var min f d. Även om man minglade runt på tillställningarna var det skönt att slippa känna sig helt ensam.

Något som jag också upplevt som ett problem på fester dit många par är bjudna är de kvinnor som inte klarar av att man talar med deras män. Männen vågar inte prata med mig och kvinnorna är upptagna av att hålla hårt i sina män. Jag har jättetråkigt.

Vilken magnifikt hetro-normativ tråd! Vän = flicka, pojkvän=knull/potentiell framtida livskamrat=pojke.

Varför skulle en pojkvän vara där för brudparets skull (i synnerhet om de inte ens känner honom) och en kompis för gästens? :confused:Jag förstår inte logiken, om det inte handlar om något slags fruktbarhetsmagi? Jag förstår om etablerade par av gammal hävd ses som en enhet i sociala sammanhang - men att två personers gemensamma sexliv eller brist därpå ska avgöra om de får gå på fest tillsammans känns lite mysko iaf när det inte handlar om en swingers-grej. (Det kanske är mer intressant att gå på bröllop i andra kretsar än mina :cautious:)

Fast i det aktuella fallet kanske det handlar om att bruden inte kan bjuda alla sina vänner och TS kamrat är en av dem som hamnat "utanför gästlistan". Det kanske blir konstigt om hon kommer, samtidigt som fler andra vänner inte är bjudna? Orättvisor - upplevda eller riktiga - brukar vara besvärliga i kompisgäng, och ju mindre intensivt umgänget ju mer tenderar de att ställa till. Så det kanske inte alls handlar om pojkvän/vän.

I alla fall svar till TS utan läsa andra och svarar som gift:
När man bjuder +1 i mina ögon är det för att man ska få ta med sin eventuella partner för man bjuder inte bara ena parten i ett par. Bröllop kostar, maten en av de största utgifterna. Därför man har ett max antal på vilka man bjuder. Det betyder att 20+ personer kan såras om en vän får komma för den kommer som vän till en annan vän.

Så +1 är just partner/oavsett kön och inte ta med en till bara för att du kan. :)

Gästantalet exploderar väl inte om man tar med en kompis i stället för pojk/flickvännen som +1?

Nä, men om alla som är bjudna tar med en så blir det fler än om bara de som är i ett seriöst förhållande gör det. Vi sa till våra vänner att de gärna fick ta med sig partner. Men inte en date eller tillfälligt förhållande. Varje gäst kostade oss nästan 1500 kr så nä, jag ville inte ha med kompisars kompisar. Kompisars partner som man antar att de kommer vara ihop med länge ville vi absolut ha med men jag betalar inte 1500 kr per person extra för att alla kompisar ska få ha med en kompis.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi gifter oss i vår. En liten borgerlig vigsel och en blygsam men påkostad middag för 6 personer med hotellövernattning för alla som... 2
Svar
24
· Visningar
2 183
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill... 2
Svar
32
· Visningar
2 971
Senast: Amha
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 357
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 534
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Dalmatiner