10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

Orvar ser ut att ha lite långa tår/ låga trakter men det kan mycket väl bara vara att han är skapt så. Man kan inte verka hoven enligt en mall utan får anpassa efter hur hästen är skapt.

Räkan hade nästan tendens till bockhov på ena fram när jag fick hem henne, men min hovis visade hur jag kunde hålla efter trakterna mellan verkningarna och så kom han och verkade med täta mellanrum en period. Nu är hon nästan helt korekt fram, om man inte vet om det så tänker man inte på det. Så om du är orolig för tån så kanske du kan höra med hovis om man kan fila lite. Om de blir för långa kan de få lite problem med överrullningen.
 
Sv: 10:orna del 2

kl.

Inte så jättefin bild jag slänger ut nu men satt och kollade igenom lite bilder och såg denna. Hon är så rund och go och det syns verkligen här :angel:

32831680.jpg


I helgen ska jag försöka få några bilder på kusarna faktiskt, det är väl ända gången man har den chansen så därför blir det aldrig bilder nu för tiden. Speciellt inte eftersom hagen bestått av lera hela tiden och så ser det väl ut nu med till viss del, is/snö och lera.. Det är ju tamefasen helt sjukt!
 
Sv: 10:orna del 2

Ja,vi har försökt få upp trakterna lite,samt kortat tån,för som man ser på första bilden från i sommras seå smalnar den av i tån och blir nästan spetsig,nu har vi lyckats runda till alltihopa iallafall,men det är så lite han kan ta åt gången,som den där sprickan han hade på en bakhov i sommras skulle han verka ur,men fick ta den i två omgångar då själva hornet tog slut så snabbt,och han ville inte in i köttet och karva.

Tån kanske blir kortare när trakterna kommer upp lite.. Han har fått betydligt bättre benställning bak sen i sommras,då såg det ut som all vikt låg på kotorna bak,men det är inte bra än tycker varken jag eller hovis,men som sagt så vill han inte ta förmycket,dels för att det inte går att ta mer knappt,och dels för att han inte vill att förändringarna ska komma för snabbt så han blir dålig i kroppen.
 
Sv: 10:orna del 2

Ja,jag fick en systemkamera av sambon i julklapp som jag vill testa,men hur kul är det när det bara är lera? :(
 
Sv: 10:orna del 2

*kl*
Oves feber är nästan helt nere och han är sitt vanliga jag och äter igen :D Dock är han jätte snorig (endast ena näsdorren) och det är gult och ser konstigt ut så tänkt ringa "min" vet. imorgon hoppas han inte har semester då distriktarna ger jag inte mkt för. Men är skönt att han är pigg och äter igen :)
 
Sv: 10:orna del 2

Jag menade inte att skrämma upp dig. Jag är absolut ingen expert, jag tyckte bara det såg ut som om fötterna var väldigt
långa. Jag är van med min ponnys små fötter som verkas kort, kort i tån. Hon hade långa tår förr. Vi fick sko henne med en
sko utan tåkappa och placera den längre bak så att hon skulle få hjälp med överrullningen. :) Vilket hon fortfarande har 8 år senare. ;)
 
Sv: 10:orna del 2

gult snor kan indikera på kvarka.

I slutet av en förkylning kan det också vara gult men dock mer vanligt, bihåleinflammation.

Men med tanke på att han haft feber osv, är du säker på att det inte är kvarka?
 
Sv: 10:orna del 2

Nu slog det nästan slint i huvudet på mig... Kvarka tänker jag, och sen; shit jag måste tvätta mina stallkläder! Sen i nästa andetag så kommer jag ju på att jag faktiskt inte träffar folks hästar eller ens folket här inne även om det känns nästan så ibland :)

Man får hålla tummarna för att det inte är kvarka men det kan vara bra att ta prover i alla fall. Håller tummarna för att vet. inte är ledig annars borde ju distriktarna kunna ta ett blodprov i alla fall så ni får svar. Hoppas att lille Ove blir bra snart!
 
Sv: 10:orna del 2

Ingen hosta eller någon böld samt snoret är tunt som vatten, då det bara är ena näsborren tror jag det är bihålorna som spökar på honom :(
 
Sv: 10:orna del 2

Det sägs ju att det ska lukta apa om hästen fått bihåleinflamation! Har nyligen själv haft det och fy fan vilken äclig lukt/smak man hade i bäsan/svalget hela tiden! Plus att snoret var ordentligt tjockt!

Läst lite om BHI hos häst,och tandproblem kan ge lite samma tecken:

"Hästen blir öm, den får problem att tugga, slutar äta, infektioner och kan börja tugga annorlunda som i sin tur kan leda till ont i käkleden och onormala slitmönster på tänderna.

Mjölktänder skall endast tas bort när tanden själv visar tydliga tecken på att lossna så att man inte får kvar några rotrester. Konsekvensen kan bli att de intilliggande tänderna göra tandfickan för trång och tanden kan få allvarliga problem att tränga upp. Den nya tanden kan då rotera ¼ varv för att få plats.Undantag är då en permanent tand inte träffar mjölktanden till 100 % underifrån utan den skjuter fram någon mm fel i sidled. Då får inte mjölktanden de rätta signalerna att lossna vilket kan leda till en rad olika konsekvenser beroende på vart de sitter i munnen.

En mjölktand som sitter kvar för länge kan skapa ett sådant tryck mot den permanenta tanden att det uppstår en rotböld i käken så att det bildas var på utsidan av käken eller i bihålan! Det skulle man kunna kalla för en falsk bihåleinflammation om det är i överkäken. För i den stora håligheten som finns i överkäken, där finns även rötter till alla molarerna. Om en tand blir infekterad av en eller annan nämnd anledning så kan det börja rinna snor (ibland med blod) vanligtvis i en näsborre. Hästen kan också vara svälld på kinden. Det luktar illa ur näsborren och en fistelgång kan bildas för att tömma ur infektionen."


Ska du kontakta veterinär i morgon?
 
Senast ändrad:
Sv: 10:orna del 2

Ja,förra araben jag hade tyckte jag hade helt ok hovar,men efter att hovis varit här första gången till henne i min ägo så kunde vi gå ner en hel skostorlek,och hennes fötter vart pytte! :D

Men nu är det som det är,men jag hoppas att dom blir lite kortare när trakterna blir högre,tycker det känns logiskt att dom ska bli det,men vi får se,vi har en lång väg kvar,sakta men säkert tar vi det! Nu har d´vi kommit så långt att dom inte spricker i tårna längre iallafall! Alltid något! :D
 
Sv: 10:orna del 2

Vetten kommer imorgon då han var magsjuk idag. Men han sa att stället blir nog stängt som kvarka för säkerhetskull. Kvarka låter lättare att behandla än bihålerna så vet inte vilket jag "hoppas" på att han har av det :(
 
Sv: 10:orna del 2

Ååh vad jobbigt för dig! Hoppas lilla Ove blir bra snabbt! Vet hur jobbigt det är att ha sjuka hästar... :(


KL
Här slog stormen Dagmar till poff pang KABOOOM natten mot annandagen. Låg vaken hela natten och lyssnade på ovädret! Försökte ta mig ut mitt i natten för jag hörde att nån dörr slog, men det blåste så kraftigt att jag inte fick upp dörren... :crazy:
På morgonen hade det lugnat sig lite, då såg jag att det var både förrådsdörren (som är förstörd) och stalldörren som stått och smällt. Undrade såklart vad jag skulle möta inne, men två av pojkarna låg och sov och Kaptenen tittade sömnigt på mig och gäspade. :D Så de hade då rakt inte tagit nån stryk av nattens oväder!
Jag var dock tillräckligt smart och lät dem stå inne så att man skulle kunna kolla läget på hagen innan utsläpp, så jag mockade åt dem och slängde in mer hö. Jag skulle åka till jobbet tidigt och möttes av en bamsegran och en stor tall som hade brakat rakt över vår infart, alltså kunde jag inte åka nånstans alls... :grin:

När det sen blev ljust knallade jag och sambon ut för att kolla till hagen, hehe, tur att inga hästar var ute! Det hade rasat en hel klunga träd rakt in i hagen, och prickat mitt emellan två stolpar! Ett träd till hade också rasat på ett annat ställe i hagen, också över tråden, så det var bara att invänta motorsåg...

STH79856.jpg


Senare på dagen fick de iaf komma ut, träden låg fortfarande kvar i hagen. Det var himla kul att se dem när de gick ut, de gick rakt fram till högen och ställde sig mitt i och åt trä! :D

Idag har det varit kanonväder hela dagen, tills det sa KABOOM igen och från ena sekunden till den andra var det plötsligt snöstorm så det knakade i träden igen! Småpojkarna var jätteoroliga, sprang omkring i hagen och skrek. Det snöade så mycket att man inte såg andra sidan hagen... Vi tog såklart in dem direkt. De hade snö överallt! Värsta snöoverallen! De tyckte helt klart att det var skönt att få komma in. Så nu står de inne och inväntar bättre väder igen... :grin:

Bara för att ni ska få ett hum om hur de såg ut, en bild på Kaptenens lillebror Koronn, det hade typ snöat i kanske fem minuter innan de kom in...

STH79896.jpg


Har för övrigt tidigare idag kört undan timret från hagen med hjälp av herr nordis. Det tyckte småttingarna var både läskigt och skitkul! Kaptenen gick på slutvändan bredvid sin idol och såg ut som om han ville dra han också! :D
 
Sv: 10:orna del 2

*kl*
Idag har Ove varken feber eller något gult snor. Tempen har legat på 37,6 hela dagen. Han är sitt vanliga jag och äter som vanligt igen. Han till och med demonstrerade när kraftfodret var slut genom att försöka lägga sig på hinken :rofl: Ska dock ringa och prata med vet. imorgon och se om han tycker han ska komma ut eller inte. Börjar nu mer och mer tro att det är bioprominet han blev dålig av. Köpte deras formula 12 (ska vara som avmaskning) 2 dagar fick han det sedan blev han så sjuk och kom på det så han fick sista igår på morgonen och idag var han bra. Vågar inte ge mina pållar av det fler gånger.

En ätande Ove :D


Och hink dödande Ove XD ( Den rullade iväg när han attackerade den med halsen)
 
Sv: 10:orna del 2

KL

Idag har min småtting börjat första klass på riktigt. Premiärturen med schabrak och resårgjord gick som smort, och hon har fått prova att gå över ett par bommar på ridbanan och trava för hand i ridhuset. Hon var en mönsterelev som vanligt! :love:

skacc88rmavbild-2011-12-29-kl-00-09-33.png
 
Sv: 10:orna del 2

Längesen nån skrev här nu! ;)

Hoppas Ove vart helt bra,och stalll,OJ vad fin häst du har,såg så vuxen ut!

I dag övade jag och Orvar lite förflyttningar i stallgången,var så halt ute så det var nog att gå till stallet,borstade av han,sen flyttade vi lite åt höger,och åt vänster,först var det lite svårt att förstå att man faktist skulle flutta bara åt sidan,och inte frammåt bakåt också,men det gick in efter några gånger,övade även på att lyfta fötter vilket han har jättevårt med,men i dag gick det utan det minsta bråket! :D

Växer gör han också,men glömmer tumstocken hemma varje gång! Men jag är ca 173 cm iaf:

393844_2678111666237_1059624479_32810979_308644239_n.jpg


Här är vi i slutet av juni:
261272_2040478605809_1059624479_32321388_6222763_n.jpg


Lite har han nog växt iaf! :D

Sen tränar vi alltid en stund i att vara lös på gången också varje gång vi står där:

406833_2678112026246_1059624479_32810980_572946883_n.jpg
 
Sv: 10:orna del 2

Fina Razzia har fått tänka lite i veckan, klappat med dressyrspö över hela kroppen & kliat med longergjorden överallt. Sen på med longergjorden, benskydden ( både fram & bakskydd) & travat ett par varv runt mig på volten. Det jobbas inte så mkt, men när det väl händer är hon så duktig. Fick idag även täcke på sig i hagen ngn timme, mest för träning inför kommande skyfall som jag räknar med. Idag var det fint väder & vindstilla, bäst att passa på då, så det inte fladdrar onödigt mkt första gångerna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
4 959
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 664
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 812
Senast: Madalitso
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 758
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp