Bukefalos 28 år!

10:orna del 7

Min häst betar gräs och brunstar. Typ.Om 2 veckor ska vi t veteirnären igen och se om hon fortfarande är halt. Eller ja...definitionen av halt vet jag inte vad det är men hon tar lite kortare steg med vänster bak. Förra gången blev hon inte mer halt av böjprovet men något är det.
Sen då? Ja....sen ska hon väl vila...o vila....o vila....

Blir liite jobbigt ibland faktiskt, när jag ser på henne och jag vet att det finns kapacitet i den där hästen, hon har trevliga gångarter med en stor rund galopp (3 års gjorde henne inte rättvis i gångarter och hopp). Men jag hoppas vår tid kommer! Vi får vänta helt enkelt!
 
Ska se här om jag får in några bilder på hästarna..

"Gamla" hästen som är skadad och nu betäckt med Dalwhinnie. Tyvärr osmickrande bild efter ca ett års konvalescent

04B5F7B1-292D-42D0-A56D-6DA624BFFE70.jpg
04B5F7B1-292D-42D0-A56D-6DA624BFFE70.jpg

null-83.jpg

null-80.jpg
 
Såå glad efter gårdagens pass!! Skorna gjorde verkligen sitt, nu hade han fått tillbaka sin trav och framförallt sin stora goa galopp :D
Dessutom bjöd han själv på hinderna efter några språng. Travhoppade mest men tog några språng i galopp oxå på slutet. Kommer att bli en kul sommar detta :)

Någon som vet hur man får fram URL på Facebookbilder på telefonen (iPhone)? Tänkte ju lägga in lite bilder... ;)
 
@Maja_Kandi Vad fin han ser ut att vara i hullet Kaptenen! Hur går det med försäljningen? Några fler spekulanter? :)

Tack! Jo han är ganska lagom, lite trivselmage men ingen direkt övervikt. :)

Jag har en spekulant som jag verkligen håller tummarna för och hoppas på, hon har bett mig vara lite tyst om att hon ska komma så jag vill inte säga för mycket, men om hon köper honom så kan jag tusan nästan ge bort hästen bara för att det är hon. :p Haha! Hon kommer och kikar på honom antingen på torsdag eller fredag till veckan, hoppas hoppas...
 
Två till på min vackra pälskling, får sånt lyckorus bara jag tänker på honom, han är allt jag nånsin önskat mig :love:
10365598_10152407368236067_632396272717445632_o.jpg

10374918_10152407368946067_19492507294542623_n.jpg
Vacker häst och vilken fin plats att fota på:) Hur har det gått med sadlingen nu? Funkar det bättre?
kl
Red min i fredag och han är verkligen i trotsåldern:crazy:? Skulle inte gå fram och bara backade och lättade fram så fort jag gick på med skänkeln. Prövade att svänga in på en liten volt och flyttade bak så han fick korsa rejält bak. Behövde bara göra så några gånger sen var det överstökat;)
Inga protester alls utan en framåt och arbetsvillig häst igen. Verkade dock något förvånad och snopen.
Skrittade ut på vägen efteråt på en nöjd och framåt häst.
 
Fina bilder på era tjusiga kusar :)

Jag har haft slutspurten i skolan i veckan så inte blivit mycke ridning. Tror dock att Våd varit rätt nöjd med att få slappa lite. Hästarna har börjat gå ute dygnet runt nu, dock fodrar vi ännu tills vi kan släppa över på betet.
I fredags var olyckan framme och blixten slog ner i grannstallet, en mindre eld och inga skadade tack vare snabb insats från privatpersoner och brandkåren. Men fy vad läskigt!
Vårt stall har tydligen varit ute för samma tidigare, så får väl hoppas att blixten inte slår ner på samma ställer igen. Iaf känns det bra att hästarna är ute om ovädret skulle komma tillbaka.

Idag fick det iaf bli en kvällstur. Våd var taggad, lite småtittig och sådär jobbigt stressad i traven som han kan bli. Galoppen däremot är aldrig några problem, då bara rullar han på. Ja...fast idag fanns det vissa problem där också. Eller det var väl miljöpåverkan :P
Låg och rullade i galopp på en lång grus/sand/gräs väg vi har när han plötsligt gör den här över lila lupiner i dikeskanten. Tur man är något beredd ändå...men blommor!!!
10353644_10152211862458789_2966881562705985427_n.jpg


En annan samlingsbild av dagen:
Våd till vänster på översta bilden efter vår ridtur.
Snygga Tequila med sin "side-slick"
Och fina faster Prima med lille Mistel nere till höger
10345539_10152211852228789_3202380758469795870_n.jpg
 
var på WE träning igår så kul de var:d, red slalom öppnade grindar flyttade olika objekt.. vi var 3 st i varje grupp jag var med 2 äldre hästar.

den 31 är de P&J igen men ska bara hoppa 50, vill inte gå fram för snabbt och hårt för risken att han tröttnar..

lägger upp 2 korta klipp när de busar Carlito och hagkompisen efter regnet..


 
Här går det undan :-)

Igår var vi ute på vår första lokala riktiga tävling. Visserligen en clear round men ändå :)

Nilmar skötte sig exemplariskt. Tyckte det var litye otäckt på framridningen med mötande hästar. han visste inte riktigt vart de skulle och om de skulle springa på honom så bäst att kasta sig ur vägen. Höllpå att stå på näsan mer än en gång.

Men vilken skillnad. De här senaste 2 veckorna har han bara blivit bättre. Mer styrka så kommer det bli bra. konditionen finns där men inte musklerna.

Film på klassen




Sen några fina bilder på lilla hästen

10343504_10152175913136819_6006029295120989813_n.jpg


10373668_10152175825026819_3838387993765347781_n.jpg


10330296_763944760305412_390574651025103403_n.jpg


Jag är sjukt nöjd.

Helgen gick i 180 dessutom.

Vår ponny har gått i pension och vi hittade ett nytt hem så efter tävlingen åkte vi och lämnade av honom på nya stället. Lite tårar i ögonen. Han har varit hos oss i 3 år och tagit stor plats.

Gamle Quick G och min brorsdotter
10391037_10152176307911819_8209700213019185757_n.jpg


Glada nyheter samtidigt då min vän ringde och sa att nya ponnyn kommit och bara att hämta upp. Så direkt från att ha lämnat farbrorn så hämtade vi fröken Polly

10413344_10152206857189151_3587657888014947305_n.jpg


Liten welshponny.

Ska bli skoj att se hur denna ponny utvecklas ihop med Isabelle då det är ett litet projekt :)
 
@Diabetikern härligt för er! :) och va fiiin han är i kroppen din stora grabb! :love:

*halvt kl*
Royal har blivit jätteful i kroppen, magrat av endel o tappat alla muskler :( Han hade dock rätt högt värde på blodmask när vi kollade masken, så ska avmaska idag, och hoppas att det är det beror på :cautious: Han har aldrig varit sån som faller ur...
På fredag åker vi hem till Linköping igen o då kommer han få gå på bra bete, så lägger han förhoppningsvis på sig fort igen!
 
I fredags satt jag upp för första gången på nya hästen. Hon brydde sig inte ett dugg så jag hoppas att denna inridning går lätt. Hade ingen medhjälpare vid det tillfället så vi stod mest still.. Efter att hon förstod att vi faktist skulle ta oss framåt så satt jag av :) Idag är det dags igen!

Hämtade även Dora från seminstationen i fredags. Hoppas hoppas det tar sig! Hon har fått helt annorlunda beteende, går som en polis och fyar hästarna i hagarna runtom ifall dom busar. Ingen får störa hennes ro. Hon som alltid är den som annars busar hejvilt. Hon gnäggar hela tiden också, sådär dovt hummande. Jag som knappt aldrig hört hon gnägga annars :)
 
@Diabetikern härligt för er! :) och va fiiin han är i kroppen din stora grabb! :love:

*halvt kl*
Royal har blivit jätteful i kroppen, magrat av endel o tappat alla muskler :( Han hade dock rätt högt värde på blodmask när vi kollade masken, så ska avmaska idag, och hoppas att det är det beror på :cautious: Han har aldrig varit sån som faller ur...
På fredag åker vi hem till Linköping igen o då kommer han få gå på bra bete, så lägger han förhoppningsvis på sig fort igen!

Tack!

Tycker själv att han tunnat ur lite så ska även kolla masken på honom. Hoppas det är det och att han INTE växt. *s*
 
Alltid lika roligt att dyka in här. Våren har gått i 180 för min del. Mycket med plugg, jobb och hästarna på det. Mammas sto fick föl för drygt 1 månad sen, Empa är lite avundsjuk och vill också ha en liten. Men det vill inte jag. Det räcker gott och väl med en (trotsig) 4åring.

Empa har haft en 3 veckors semester på betet, men nu är det dax igen. Började lite smått med en promenad i går. Och hej och hå vad det gick, har aldrig varit med om en häst med så otroligt mycket energi. Hon var verkligen överallt och ingenstans. Men snäll är hon och uppmärksam, började hon trava och jag bad henne skritta gjorde hon det på en gång, sen att hon började trava igen 3 steg senare är en annan femma.

Bild från betet.
 
@Diabetikern
Vad härlig han ser ut trots att han är så himla stor! :p Ser ut att hoppa väldigt fint, härligt avstamp trots småhinder. ;)

kl
Tömkörde Kaptenen igår, det har regnat en massa så det blev bara lugnt. Tränade lite halt - trav - halt vilket funkade jättebra. Sen avslutade jag med att be honom kliva på ordentligt i en taktmässig större trav i lång och rund form vilket han gjorde med bravur. :) Det brukar ta några minuter för honom att släppa efter och sen blir han bara finare och finare. Så himla kul att jobba med! Galet lyhörd, man behöver verkligen inte höjs rösten, jag säger bara väldigt lågt vad jag vill och han gör det direkt. Nån gång kan jag behöva understryka vad en smackning betyder (jag har röstkommandon för byte av gångart och smackar för att öka i samma) och då räcker det oftast med att jag tar ett bestämt steg utåt mot honom. Skönt att slippa vara hård. Blir jag låst eller är irriterad/stressad blir han genast spänd och ingenting funkar. En riktig spegel på den som håller i tömmarna/tyglarna. :)

Imorgon blir det en ridtur och på torsdag kommer tjejen jag skrev om och tittar på honom, nervöst!!!
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
998
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 497
Senast: zarmino
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
66 086
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 848
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp