10:orna del 7

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare fio
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 261
  • Visningar Visningar 156 585
DSCF0910_zps013dc4c8.jpg
DSCF0913_zps819a021e.jpg

Två bilder på Fendi och den lille prinsen.

Och en liten film med mystiska bakgrundsljud haha :D

Jahapp, ny skada på min klantiga häst. Troligen rullat fast i boxen och slagit på sig. Förmodligen skada på djupa böjsenan.

Jag har aldrig haft en häst med så mycket sjukdagar. Kommer knappt ihåg allt hon ställt till med sen jag köpte henne för ett år sen. Bland annat ligamentskada i bäcken med säkert minst ett tiotal vetbesök, griffelbensfraktur, kolik, mängder av fula broddtramp och två virusomgångar med hög feber.

Ush vad tråkigt. Hoppas det inte är så allvarligt ändå.

@Dressyren
Men åh nej vad tråkigt! :( Tycker verkligen synd om dig... Hoppas att hon åtminstone håller för avel.

Kl
Eventuellt åker jag ner med Kaptenen till spekulanten nästa helg! Vi skrev lite sms idag och ska höras mer på telefon imorgon. Jag vet att det är hyfsat osannolikt men jag HOPPAS verkligen att pålle kan behaga växa färdigt så han är med i kroppen tills dess... Som sagt, antagligen inte, men hoppas kan man ju alltid!

Jahapp, ny skada på min klantiga häst. Troligen rullat fast i boxen och slagit på sig. Förmodligen skada på djupa böjsenan.

Jag har aldrig haft en häst med så mycket sjukdagar. Kommer knappt ihåg allt hon ställt till med sen jag köpte henne för ett år sen. Bland annat ligamentskada i bäcken med säkert minst ett tiotal vetbesök, griffelbensfraktur, kolik, mängder av fula broddtramp och två virusomgångar med hög feber.

Men stackars! Beklagar verkligen!

Grr det blir en längre vila ändå... jag har blivit sjuk, har feber och hosta så orkar inte göra något, sen ska han vaccineras på onsdag och sen åker jag till skåne på fredag med ljusgrå och tävlar och sen jobbar jag månd och tis så tja det blir nästan sammanlagt 3 veckors vila denna period. Fast nu behöver han nog inte vila mer i sommar tror jag...

@Dressyren
Men åh nej vad tråkigt! :( Tycker verkligen synd om dig... Hoppas att hon åtminstone håller för avel.

Kl
Eventuellt åker jag ner med Kaptenen till spekulanten nästa helg! Vi skrev lite sms idag och ska höras mer på telefon imorgon. Jag vet att det är hyfsat osannolikt men jag HOPPAS verkligen att pålle kan behaga växa färdigt så han är med i kroppen tills dess... Som sagt, antagligen inte, men hoppas kan man ju alltid!

Det hoppas jag med iom att hon är betäckt..

@fio Har nu varit iväg och köpt en Kineton nosgrimma men är lite osäker. Denna var utan metallbygel i nosdelen som jag har förstått att det igentligen ska vara. Märket är dock Australiensiskt och lädret är fint så jag tror inte det är något skit. Jag frågade personalen och dom hade bara denna och hade sålt denna modell dom senaste 5 åren och enligt dom så skulle det inte vara en bygel i nosdelen. Blir denna nu mildare än den med metall eller blir det galet på något annat sätt?

@fio Har nu varit iväg och köpt en Kineton nosgrimma men är lite osäker. Denna var utan metallbygel i nosdelen som jag har förstått att det igentligen ska vara. Märket är dock Australiensiskt och lädret är fint så jag tror inte det är något skit. Jag frågade personalen och dom hade bara denna och hade sålt denna modell dom senaste 5 åren och enligt dom så skulle det inte vara en bygel i nosdelen. Blir denna nu mildare än den med metall eller blir det galet på något annat sätt?

jag har inget svar, men blev nyfiken hur den ser ut utan bygel i metall. du har inte möjlighet att lägga upp en bild.

KL
Åker ner med Kaptenen till spekulanten nästa vecka, förhoppningsvis på onsdagen annars på torsdagen. Beror lite på hur jag kan lösa det med jobb. Sen blir han kvar minst till helgen efter midsommar! Hoppas så ini bomben att detta ska gå vägen!!!

Förresten blev det lite kajko här på kvällskvisten... Jag var ute och grejade och hästarna hade sitt sedvanliga tokrace. Jag tittar upp, ser dem galoppera runt knuten i rätt hagar, tittar upp igen när jag hör att de kommer tillbaka och då är plötsligt Kaptenens bästis (11an) över i hans hage! O_o Överlyckliga grabbar springer och leker och är mer i luften än på backen. Jag sprang och tittade men mellantråden är hel. :confused: Släpper tillbaka Balder igen, han tar sats och flyger elegant över tråden och busar iväg med Kaptenen igen. :cool:
I vanliga fall hade de ju redan gått ilag, och jag är inte förvånad över att Balder vill in till sin kompis. Men det känns inte så kul just precis nu... För tillfället är hagarna uppdelade på tre, på ena delen går Balder och lilla ettåringen som är här, sen är det en tråd mellan till Kaptenen som går på mitten, och sen en tråd mellan till en mindre del där min ponny går på dagtid. Nej, inte optimalt. Jag hade gärna haft alla tillsammans, men ponnyn är så jäkla elak på andra hästar, lilla ettåringen måste ha en kompis och jag vill inte att Kaptenen ska råka ut för nån tråkig spark nu... Hade han inte varit till salu hade de tre fått gå tillsammans, men som det känns nu så vill jag inte riskera nåt.

Vad tusan gör jag nu då!? En flygande flodhäst var INTE med i planeringen! Jag hade ju trott att ettåringen skulle åkt hem vid det här laget, men nej... Och ska Balder hålla på och hoppa över så lär ju lillan förr eller senare följa efter, på ett eller annat sätt... På ett sätt känner jag att det vore lika bra att ha alla tre tillsammans ändå, de har ju ändå kontakt över tråden. Men lillan är superduperbrunstig hela tiden och sparkar och slår hejvilt om Balder råkar nosa på fel ställe, och jag vill som sagt INTE att Kaptenen ska råka få en spark på fel ställe... Dessutom är ju han så kär i ponnyn så när hon är där nere kommer han vakta henne = mer rivalitet och risk för onödiga skador... Så nu blev det stopp i hjärnkontoret... Jäkla skit!

För tillfället går Balder och ettåringen i vinterhagen, där är staketet 160 högt så flyger han över det borde han få Nobelpris... :meh:

Det enda jag kan tänka mig är att den glider fram och tillbaka på nosen eller blir instabil på annat sätt . Men det SKA vara en metalldel i nosen så där har dom fel.

@fio Jag ska prova denna och se hur det fungerar. Annars kanske man kan lämna in den till en sadelmakare och sätta in en metallplatta. Hur lång är plattan i din och hur tjock tror du den är? Skulle ju vara intressant att prova en med metallplatta bara för att se skillnaden. Jag har försökt surfa runt för att läsa om någon upplevde skillnad och läste väl om någon här på buke i en tråd om Kineton nosgrimma att den med plattan var bättre. Försökte även hitta en med metallplatta att köpa men det verkar bara finnas i England och där motiverar dom metallplattan med att den gör så att lädret inte stretchar.?. Var övertygad om att den dom sålde på Täby skulle vara den riktiga så jag blev så överraskad när den inte var det. :/
Krya på dig förresten! ;)

@Van Remo
Så fin bild!

KL
Kaptenen har vilat ett bra tag - igen, men nu idag tog vi en tur. Det blåste och var lite kyligare ute, och han var taggad till tusen! Märkte det på honom redan innan så fegsnöret följde med, vilket jag var glad över sen... :sneaky: Självklart passade vi på att premiärmöta både rådjur och älgko med nykläckt liten kalv. Han studsade iväg en bra bit när rådjuret flög upp en bit bort, men älgarna stod som tur var still så vi kunde passera lugnt.

Det märktes att han inte gjort nåt på ett tag, så himla tjafsig i början, slog med huvudet, gick på sidan, vägrade ställa sig i halsen och fenomenet takt existerade inte. Han var helt enkelt i sin egen lilla värld i landet "man-får-springa-precis-hur-fort-och-okontrollerat-man-vill"! Jag fick ändå igenom det hyfsat, han blev som alltid finare ju längre man red. Men den där jetmotorn skulle kunna dela med sig av lite bränsle att ha på ridbana, för herregud vad han är PIGG ute! Det är ju det som blir så svårt, ute får man antingen bromsa eller bara fånga upp. Men ska man rida på bana eller hemma på lägdan så är han ju segare än segast, det är så jäkla svårt när man ska försöka förklara för en spekulant hur han KAN gå när de ju bara ser honom med kåda under fötterna... :crazy:

Hur som helst så tror jag den värsta växtperioden är över. Han bar sig jättefint i alla gångarter, om än hastigt och trippigt, han ville gärna rinna iväg och springa snabbt. Galoppen var plötsligt tillbaka igen och han var balanserad och fin, satte sig på rumpan innan han bröt av och gick fint att reglera bara för sitsen. Sen att han fortfarande inte förstår de olika galoppskänklarna kan jag hellre köpa. De sista gångerna tog han rätt så det känns som att det går framåt iaf. :) När han tagit fel några gånger och man bryter av flera gånger i rad så kommer galoppkvalitén verkligen fram, då försöker han förstå och göra rätt och galopperar nästan på stället istället för att bryta av, fattar galopp ur skritt innan jag hinner ge signal och när det väl blir rätt brukar jag berömma, ställa mig upp och lätta mycket i handen, och då kommer han automatiskt så mycket uppåt ur fattningen, sjukt häftig känsla! :love:

Nu är det spikat att han åker nästa torsdag, ska föröka rida honom mer innan det. Tyvärr är det hårt på vägarna men tänkte ta mig till travbanan nån gång och ta nåt pass hemma.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med... 2
Svar
27
· Visningar
1 199
Senast: Raderad medlem 147980
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 462
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 534
Senast: fixi
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 660
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka