@Fibusen; Prova du så får du se hur det känns, helt enkelt. Det där med tid och pengar är något som ständigt är med oss med häst och familj och jag tänker att man hela tiden utvärderar efter hand. Väger fördelar mot nackdelar...
Jag väntar mitt fjärde barn och har haft häst hela tiden genom högskolestudier, småbarnsår och allt som hör till. Jag har haft hästen hemma i eget stall, inackorderad i större stall med delfodervärd, inackorderad i litet stall med fullsevice och nu har hästen nyss flyttat till litet stall på gångavstånd hemifrån, allt efter vad jag känt fungerat bäst just då.
Många gånger har jag tänkt att jag är galen som inte säljer... men varje gång har jag kommit fram till att det är värt det. Jag vill INTE vara utan häst! Min man är med mig till 100%, vilket så klart underlättar. Han brukar säga att han inte tror att det skulle gå att vara gift med mig om jag inte hade häst

När det gäller det dåliga samvetet för hästen, tror jag att det handlar helt om vad man har för plan och VARFÖR man har häst. För mig är hästen en kompis för livet. Någon att utvecklas tillsammans med, min livskamrat. Då är det inte så relevant att vi följer årgångsmålen eller är på topp jämt. Jag kommer aldrig bli något annat än en hobbyryttare och hon aldrig något annat än en hobbyhäst ändå.. Men jag vill kunna träna och känna att vi utvecklas tillsammans, det är målet och det som gör det värt allt för mig.
Jag tänker så här; Om jag ser till att min hästs grundbehov är tillfredställda, dvs. Hon får tiillräckligt med grovfoder, utevistelse i bra hagar och social samvaro samt blir omskött, så vad gör det då om hon bara går och dräller och är goskanin ett tag då och då? Hon mår ju bra och jag mår bra för att hon finns...
Sedan har jag turen att ha en underbar tränare som hjälper oss framåt även om inte hästen är 100 igång. Jag har åkt hem lyrisk många gånger efter ett träningspass i skritt med kanske något travinslag...
Så länge man mår bättre med häst än utan funkar det. Får man en klump i magen när man ska åka till hästen är det dags att fundera på andra alternativ. Så resonerar jag

Min lilla 10:a har funnit sig väl till rätta i nya stallet och vi har satt i gång så smått. Hon går fem lätta pass i veckan. Jag varvar tömkörning med uppsuttet. Rider endast på ridbanan nu eftersom jag inte känner till omgivningarna och bär på en liten som jag måste vara rädd om... Planen är att sälja min allround mot hoppsadel och införskaffa en AE tömkörningsgjord istället. Det lär bli MYCKET tömkörning framöver... Hoppningen får vänta. Lite gymnastikhoppning klarar jag av i dressyrsadeln tills vidare. När bebisen är född kommer jag i alla fall inte ha tid att både hoppträna och dressyrträna på något år...
Hmmm. Skriver visst sällan men lååångt...