Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Blah!
Kom precis från stallet och har ikväll ridit det sämsta passet på länge!
Våd var stirrig, spänd, skvättig, stressad och totalt ofokuserad
Och jag var inte tillräckligt bra idag för att komma ur det.
Var två andra ponnysar i ridhuset och han hade fullt upp med att hålla koll på dom. Han som aldrig brukar bry sig om andra när vi är i ridhus.
Var på väg att ge upp men så gick de andra ut och jag tänkte "nä, jävlar heller!!"
Så backade tre steg i kraven, andades ut och började om och plötsligt såg jag glimtar av min fina häst igenlångt ifrån bra, men milslångt bättre än starten!!
Från att ha gått med handbromsen i och känts väldigt lätt i fronten till att ta för sig och söka stöd.
Känns bra att jag bet ihop och körde vidare så vi kunde gå till stallet med en bra känsla.
Men shit vad energi han har nu!! Skulle behöva rida ut i rejält tempo ett par timmar känns det som. Måste komma igång med ensamridningen ordentligt. Hatar att känna mig låst till andra
Fredag e jag ledig så kanske skulle ta en ordentlig tur ut då. Dags att ta tjuren vid hornen på riktigt!![]()
@Fibusen lägg en hel dag, om det krävs, på att ta honom fram och tillbaka till ridbana/från stallet. Det där är rena dumheter och det ska inte vara att ni kommer undan med blotta förskräckelsen.
Så nöt in det och låt honom inte komma undan förrän han går fint från stallet ett par gånger. Bråkar han från marken? Så ta det därifrån så ni undviker att skada er.
Skönt att ni avslutade bra!
Just nu är jag så arg och besviken på korven så jag vet inte vad jag gör snart...
Min tilltänkta medryttare lämnade besked i förrgår att hon ville börja regelbundet,till att börja med varje torsdag,och jag blev verkligen skitglad! Eftersom vi legat magsjuka mer eller mindre i 2 veckor så här jag ännu inte ridit ut själv,för har inte känt att jag orkat tagit en ev fight,och meddelade såklart tjejen om det,så hon valde att ta ridbanan idag,är kanske 500 meter ner till den. Halvvägs så möter hon 2 människor och korven tar tillfället i akt och nitar och börjar fjanta sig,hon får fram han,men när dom precis passerat så får han ett sånt där ryck och börjar skutta runt,antagligen så försökte han vända hem,vilket hon inte tillät,så han lackar ur och börjar bocka och hon far i backen,han vänder och sticker hem.
Allt gick bra med tjejen iaf tack och lov,men hon slog i svanskotan rejält,och tog sig inte upp igen. Hon har nu tackat nej till att fortsätta. Fan,fan,fan rent ut sagt,jag kommer aldrig hitta någon som är så bra som henne,och nu kommer jag inte våga sätta upp någon övt på honom.
Så himla besviken och ledsen. Och jag vill inte ens veta hur jävlig han blir nu när han "kom undan" med det där,att bocka av ryttaren så får man gå hem. Blä,vad totalt värdelöst! Känner mig helt grinfärdig nästan,och hopp om framtiden existerar inte,ingenting känns roligt längre om han fortsätter vara såhär!
Men fy fan vad trist! Usch!! Känner med dig! Jäkla häst!!
Tycker iof att medryttaren "gav upp" väl lätt. Att stöta på patrull med en unghäst och åka i backen är ju ingen ovanlighet. Men det hjälper ju inte dig i nuläget.
Tyvärr för dig så är det ju du som får ta kampen som @Fenestra säger
Hejja dig!! Du fixar det, även om det känns jäkligt motigt nu.
Och andra ryttare finns det, men du får vara extra tydlig med att han kan "bete" sig så att de är med på det.
@Fibusen känner igen det där. Då Våd varit som en tickande bomb det sista så har jag tappat självförtroendet till att rida ensam igen, speciellt då han ställde sig. Iof har han betett sig "illa" ihop med sällskap oxå det sista. Men jag hittar ändå någon trygghet i sällskapet.
Hatar dock att känna mig låst vid att behöva ha sällskap. Speciellt då det nu är så få som rider sina hästar fullt ut i stallet. Skulle vilja rida ut nu i solen men....
Och extra gnäll...fick ett sms om att den tappskon som slogs på i tisdags nu har trillat av igen
Jagar hovis för att få på skon igen. Två dagar ska väl ändå skon sitta på en fullt frisk hov??!![]()
Rekordet för min gamle på hur snabbt man kan dra av sig en sko som man precis fått påslagen var 2 timmar. Rekordet på hur många skor man kan dra av sig under en skoperiod på 6 veckor var 6,5 och det med boots på dygnet runt.@Fibusen
Och extra gnäll...fick ett sms om att den tappskon som slogs på i tisdags nu har trillat av igen
Jagar hovis för att få på skon igen. Två dagar ska väl ändå skon sitta på en fullt frisk hov??!![]()
Rekordet för min gamle på hur snabbt man kan dra av sig en sko som man precis fått påslagen var 2 timmar. Rekordet på hur många skor man kan dra av sig under en skoperiod på 6 veckor var 6,5 och det med boots på dygnet runt.
Min nya (som är fem så han platsar i tråden) är däremot snäll och drar inte av sig skorna i tid och otid.
Frågestund!
Hur många dagar i veckan rider ni era femåringar samt hur intensiva är passen- Ja hur ser ert upplägg ut?
Hur ofta rider ni för tränare?
Vad har ni för mål för vår/sommar samt totalmål för 2015?
Ett vanligt scenario: Hoppar upp,han börjar gå,man stoppar,han blir lite sur för han vill gå direkt. Man ber om fram och berömmer. Kommer 50 meter till y-korsningen där ena vägen går in i skogen,och andra till ridbanan. Han börjar sega och man skänklar på. Han hittar något att bli "rädd" för och nitar,man smackar,han backar,lägger på spöt lite,och han backar,man "slår" till med spöt och snackar,han börjar kicka. Man får fram han en bit och berömmer. Samma sak igen. Tillslut så lessnar han ur och skjuter rygg och studsar runt,där var då hon åkte av. Jag satt kvar den gången han gjorde så för mig,och tillslut så suckade han och gick,men då hade vi sällskap med,jag hade dock bett henne vänta för att se om jag fick han av gården själv,vilket jag fick tillslut,men han hade som sagt sällskap i bakgrunden.
Ska iaf rida för tränaren i morgon,får se hur allt känns efter det.