Bukefalos 28 år!

10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
@KrullTroll

Ååååh hej och hå så bra det går för er två =D =D
Vad duktiga ni är och superfina!

Känns det bra nu i efterhand? Blir det fler sådana här tävlingar för er?

Antar att du taggar lite nu till fälttävlan?

Och måste säga att bilderna syster din tagit är superfina, hon framhäver honom så bra :D
 
För min del blev det skogen idag, med Miraz iaf!

Tog dressyrsadeln och red bettlöst.
Tog det lugnt i början och mjukstarta med trav, hon kändes SÅ fin och framåt idag.

Väl till galoppen så förstod hon var det var på gång när jag satte till mig och tog en höger galopp så fint så och jag lyckades hålla i den bra länge dessutom. Annars har hon en förmåga och bromsa av efter några steg, det är DET problemet vi haft med galoppen alltid inte dessa fattningar.

Hur som helst, hon tog fina höger för mig så det var sedan dags för vänster och tja, det gick inte alls :( Tror jag fick till vänster två ggr av tusen försök känns det som. Urk! Och båda dom ggr satt jag och sitta på frambenen för det såg ut som höger men det var det inte.

Sen blev det skritt resten av vägen hem, hon tyckte det var superkul och få galoppera iaf, inte lika kul med fattningar (att man skulle sakta av efter några galoppsteg) :p Men nu vet vi vad vi har och jobba med! Haha

Men jag hade önskat denna energi på banan!!
 
Bildbomb från veckan =D

C943C779-B91B-4FD2-A2C0-0EAD57ED20F1_zpsijwh7icl.jpg

3801C5E6-2A88-4926-B614-7B92C498DC75_zps2c9ywemc.jpg

90D22EC9-CB54-43A6-8541-9EA632843365_zpso0scorrl.jpg

13EABE20-13D2-403F-BBB8-A08B69F489D2_zpsgpj1ty96.jpg


Här spanar hon på fölis =D
0C1E05DA-AC5E-4C98-BC93-A934AEC1243B_zpsxxcwfon6.jpg


8898AD86-9767-456A-A534-CAEAAC6BE505_zpsmtznsjsp.jpg

F56CB4F6-60EC-4CED-85F4-1CC42E18B0B0_zpsumih2vwv.jpg

E5530D16-2F04-49D2-ADCD-D02972627BA1_zpsiddd9gxv.jpg

5AF342D9-7E30-4CD6-B58A-5C9D17E8843F_zpsy7pqi0hn.jpg


993C5D6E-7F98-4EDC-8F5F-DCE4452A729F_zpsoe3ml97p.jpg

EEFD7564-4E80-4621-99B0-B77E03C598FA_zpsa5mk3jrk.jpg


Traktorträning =D
Lite läskigt men hon stod snällt och kollade på den sen gick vi bara.
DA140A99-6EE0-43AB-95BC-12D3B827A707_zps7ziainiu.jpg

16C61274-D4D2-4423-9749-35DE8BE973EE_zpsit1fwtur.jpg


Sen klippte jag lite toppar på fröken, lite trådar här och där och tror det blev bra. Inte direkt så stor skillnad men jag märker av det iaf, gör ni? :p

Före
0439C431-1847-4FB3-A429-52BE42823365_zpsaft2hqha.jpg


Efter
1E686366-29CC-4AE6-A35F-F2898AF572C1_zpsefvpkpzn.jpg


Tack för oss =D
 
@KrullTroll

Ååååh hej och hå så bra det går för er två =D =D
Vad duktiga ni är och superfina!

Känns det bra nu i efterhand? Blir det fler sådana här tävlingar för er?

Antar att du taggar lite nu till fälttävlan?

Och måste säga att bilderna syster din tagit är superfina, hon framhäver honom så bra :D

Känns för jävla bra!
Allt flöt på så bra och jag är sååå nöjd.

Kommer bli fler P&J då vi har en del att jobba på innan det blir tal om riktiga tävlingar.
Ska även försöka hitta någon p&r i närområdet. Är en om 2 veckor men känner inte att vi hinner till dess.
Ska fortsätta hoppträna en dag i veckan och även lägga in en dressyrträning. Så är vi snart redo.

Ser fram emot terrängen, fortfarande lite skräckblandat dock :p
Men tror att när vi väl är där så kommer det gå som en dans. Han är en klippa min prins bara jag litar på honom :) :love:

Har flera sååå fina bilder från veckan, så ska välja ut några och framkalla :)
 
@KrullTroll

Fasen vad skönt =D
Det är kul när det flyter på och går som på dans.

Misstänkte det, lät som att det blir fler ggr.
P&R om 2v, tja det är kort tid men det brukar väl gå bra för er, det är ju en träningstävling iaf ;)

Haha, ja du ska se att det släpper när ni väl är på plats. Se det gick ju suveränt idag och terrängen då blir det mer naturliga hinder och
tror inte någon av er kommer tänka annat är super kul!
Ser fram emot och höra om när ni varit där.

Det gör du rätt i och göra, klart du ska ha han på någon fin bild hemma :)
 
@Molin

Dåså frisk och kry är ju en förutsättning då får man leta andra anledningar till varför bjudningen försvunnit :) Nytt stall bete, mätt och trött ligger ju nära till hands och de är ju parametrar som är helt okej och som försvinner med tiden :) Träna allt du kan i skogen där du har bra bjudning så länge om inte annat och gör så många galoppfattningarna åt de svåra hållet ute som du bara kan, galoppera , klättra och ut och bygg muskler :) Så kommer säkert bjudningen tillbaka på banan i takt med styrkan och konditionen :)

Svårt att veta om tänderna man kan oftast inte känna sånt själv och även bett löst "tvingar" dem att stänga munnen även om de är mer fritt än med bett. Tror du inte att de är ngt och hon har en normal mun så känns de ju som man kan vänta in den som kommer i september :)
 
@Catrool

Ja jag får köra på ute helt enkelt. Ja klättra gör vi emellanåt och tycker hon blivit fin under sommaren med, men det är säkert som du säger (och som jag misstänkt) sommartrött från betet. Dock vette fan om hon är mätt, båda mina vräker i sig mat dagarna i ända fortfarande men ja, runda är dom.

Det har ju varit lite si så där på denna bana och jag pratade med en annan igår om detta och hon sa det att banan är ju ganska mjuk, mycket sand och det blir tungt på många ställen på banan vilket även jag känt, så det kan nog säkert ha lite med det och göra med.
Och är man då tung och trött själv så blir ju det en påfrestning.

Hoppas det blir bättre snart =D Igår var det iaf superkul och rida ut med henne, alltid ute iof.
Men nu ska vi minsann få upp bjudningen även på banan, får försöka longera lite emellanåt och då ta det lugnt i början och sen hoppas även detta faller på plats igen =)

Tusen tack!
Idag ska jag bara skritta ut en liten vända på henne, kanske ta några travsteg så hon får sträcka ut sig lite efter igår.
 
@Molin jag hade en häst tidigare som var döden att rida på banan/i ridhuset.
När jag provred fick jag "ponny-sparka" mig ett halvt varv i trav sen var jag helt slut.
Jag började direkt att rida ut, med enda fokusering på att rida framåt. Tog med ett spö då jag inte ville banka mig trött eller göra honom döv för min skänkel.
Försökte hitta vad han tyckte var kul och använda den automatiska bjudningen som kom då.
Och allt medan kondis och styrka kom så kunde jag lägga in allt mer fler tillfällen med jobb och krav. Vilket sen avslutades med något han tyckte var kul som en form av positiv förstärkning.
Efter några månader så gav vi oss in i ridhuset igen och plötsligt så kunde han trava av egen maskin.
Sen fortsatte vi jobba så. Ute hade han rejält med energi så då blev det en hel del övningar och jobb där.

Så ut och gör vad du kan med energin där. Sen kan du smyga in korta och lätta pass på banan som stärker henne och inte får henne att tröttna.

Är banan tung kan det mycket väl vara en anledning till att hon segar ihop.
 
@KrullTroll

Tack :)

Jag ska erkänna att jag aldrig ridit en såhär seg ponny/häst, inte vad jag kan minnas iaf.
Syrrans connemaraponny var lite halvseg ibland men inte såhär (men då var han gammal med) :p

Vi får se hur det går framåt, jag har som sagt ridit på bana och även 1gång i ridhus och då med mer energi och vilja så antingen är det väl något av det vi sagt nu, betestrött eller tung bana.

Jag tror det kommer, i vissa stunder visar hon ju faktiskt att det går, så absolut. Jag fortsätter med våra uteritter sen får man smyga in något kort pass på banan emellanåt i veckan. Kanske blanda det med att rida en kort runda i skogen innan och sen in på banan.

Jag får testa mig fram lite nu.

Delvis kl.

Idag hade Miraz fått sig en reva på bakbenet, precis ovanför knölen vid hasen och en bra bit upp där, tur nog bara ytligt men tillräckligt skoj för flugor och hålla till där :( Hon brunstar så enormt och har börjat springa efter stoet och sitt föl, fölet är hingst (blir 3mån gammal snart tror jag). Så jag gissar att mamman kanske sagt åt Miraz alt någon annan som hon trånat för.

Idag såg jag henne tråna efter honom igen och denna gången sa faktiskt HAN till henne, mamman gick och åt bredvid fölet och fölet gick och käkade med och Miraz smyger fram och börjar lukta på rumpen osv på honom och sen ser jag bara ett ben från fölis och Miraz som vänder runt och piper.

Hon har nyss brunstat, hon började brunsta när jag åkte iväg på min resa, 20:e juli och nu har hon hållit på i några dagar igen och hon är SKIT JOBBIG!!!

Sen har hon nog verkligen kommit i trotsen och testar allt, extra mycket vid brunst.

I förrgår gick vi förbi en valack som stod utanför stallet och blev fixat, Miraz stannar när vi precis gått förbi honom och jag försöker få henne fram varpå hon strax börjar backa mot honom och då får jag försöka backa henne lite åt sidan för att sedan försöka få henne framåt igen men nej, så till slut fick jag använda spö på rumpan och hon piper till och sparkar med ett bakben men går därefter framåt.

Kommer ett par meter innan vi möter en kille med en hink, stopp igen och vägrar gå fram. SÅ vi pratar lite och sen kommer en häst och rider förbi så tar lite skjuts där (jag vet, en fuling men vi kom iväg iaf)...

Sen inga som helst problem!

Idag, tja.. Taggad att rida iväg men vi kommer till ingången till stora stallet och där vill hon in och inte förbi.. Så idag fick vi bråka rejält innan hon gav sig. Fick smacka och använda skänklarna och peta till med spö några ggr med och när jag jag nästan gett upp om att ta oss förbi så smyyyyger hon sig framåt men ändå förbi!
Sen var det smygning ända fram till skogen då var det andra bullar igen, pigg och glad och framåt..

GAAAAH... Hoppas detta släpper snart :p
 
@KrullTroll

Tack :)

Jag ska erkänna att jag aldrig ridit en såhär seg ponny/häst, inte vad jag kan minnas iaf.
Syrrans connemaraponny var lite halvseg ibland men inte såhär (men då var han gammal med) :p

Vi får se hur det går framåt, jag har som sagt ridit på bana och även 1gång i ridhus och då med mer energi och vilja så antingen är det väl något av det vi sagt nu, betestrött eller tung bana.

Jag tror det kommer, i vissa stunder visar hon ju faktiskt att det går, så absolut. Jag fortsätter med våra uteritter sen får man smyga in något kort pass på banan emellanåt i veckan. Kanske blanda det med att rida en kort runda i skogen innan och sen in på banan.

Jag får testa mig fram lite nu.

Delvis kl.

Idag hade Miraz fått sig en reva på bakbenet, precis ovanför knölen vid hasen och en bra bit upp där, tur nog bara ytligt men tillräckligt skoj för flugor och hålla till där :( Hon brunstar så enormt och har börjat springa efter stoet och sitt föl, fölet är hingst (blir 3mån gammal snart tror jag). Så jag gissar att mamman kanske sagt åt Miraz alt någon annan som hon trånat för.

Idag såg jag henne tråna efter honom igen och denna gången sa faktiskt HAN till henne, mamman gick och åt bredvid fölet och fölet gick och käkade med och Miraz smyger fram och börjar lukta på rumpen osv på honom och sen ser jag bara ett ben från fölis och Miraz som vänder runt och piper.

Hon har nyss brunstat, hon började brunsta när jag åkte iväg på min resa, 20:e juli och nu har hon hållit på i några dagar igen och hon är SKIT JOBBIG!!!

Sen har hon nog verkligen kommit i trotsen och testar allt, extra mycket vid brunst.

I förrgår gick vi förbi en valack som stod utanför stallet och blev fixat, Miraz stannar när vi precis gått förbi honom och jag försöker få henne fram varpå hon strax börjar backa mot honom och då får jag försöka backa henne lite åt sidan för att sedan försöka få henne framåt igen men nej, så till slut fick jag använda spö på rumpan och hon piper till och sparkar med ett bakben men går därefter framåt.

Kommer ett par meter innan vi möter en kille med en hink, stopp igen och vägrar gå fram. SÅ vi pratar lite och sen kommer en häst och rider förbi så tar lite skjuts där (jag vet, en fuling men vi kom iväg iaf)...

Sen inga som helst problem!

Idag, tja.. Taggad att rida iväg men vi kommer till ingången till stora stallet och där vill hon in och inte förbi.. Så idag fick vi bråka rejält innan hon gav sig. Fick smacka och använda skänklarna och peta till med spö några ggr med och när jag jag nästan gett upp om att ta oss förbi så smyyyyger hon sig framåt men ändå förbi!
Sen var det smygning ända fram till skogen då var det andra bullar igen, pigg och glad och framåt..

GAAAAH... Hoppas detta släpper snart :p

Ååh jag e såå glad att jag har valack :p
 
Hahaha, ja det förstår jag. Och jag börjar inse att det inte är så bara med sto nu för tiden! Suck :p

Man kanske skulle ha skickat iväg donnan till en kille i år iaf!
 
Var på återbesök igår och de gick väl inte så bra :(

Kort sammanfattning lyder diffus skada i kanterna av djupa böjsenan och förstärkningsbandet av yttre våld/slag som turligt nog tagit mellan senorna.
Man kan även se antydan till små förkalkningar från ev. tidgare skada. Fler veterinären ska titta på ultraljuds bilderna och jag ska ringa in i morgon och få besked vad dem tror.

Men vi börjar med skritt i en månad till innan vi ska på ytterligare återbesök och se vad ultraljudet säger då.

Min fina :heart

dsc_0940.jpg
 
@Catrool

Åh nej så tråkigt :(

Jag hoppas verkligen att det blir bättre nyheter efter att flera veterinärer sett och disk bilderna.
Fina fina killen.

Menar dom från en ev skada innan köp då alltså?
Vad händer nu liksom, enligt denna prognos så att säga. (Hoppas det är ok att jag frågar?) Annars strunta i frågan.

Håller tummarna!
 
@Catrool neeeej!! :( Din fina, fina kuse....Håller alla tummar för positiva besked imorn att han bättrar på sig

@Louice Hej och välkommen! Fin kuse, mer info om henne? :) :p
Skönt att vara tillbaka efter skada, vad var det som hände?
 
Idag skulle Våd få massage, var i stallet tidigt för att plocka in honom. Så här pigg var han då...
11855721_10153184527968789_3393910576425155605_n.jpg

Fick stå en stund där och vänta på honom innan han bestämde sig för att hänga med.
När han sen kom in och massören kom så var han genast med på noterna. Räckte att hon la händerna på honom så visste han vad som väntade och började gäspa hysteriskt. Sen följde 2 timmars njutning :)
Han hade inga nya spänningar i kroppen, och bara en kvar sen sist. Den sitter i nacken, men massören sa att det är vanligt på den typen a hästar som har så stort och tung huvud. Dessutom är det en muskel som dels lyfter huvudet men som oxå flyttat bogbladet, så att det blir spänningar där är mer regel än undantag. Ungefär som att vi människor ofta är stela i nacken och axlarna.
Hon tyckte att Våd hade väldigt lite spänning där, mycket mindre än sist. Var häftigt när man såg på honom att hon fick loss den spänningen. Han sträckte plötsligt ut hela halsen, nacken, ryggen och bakbenen. Så även om den var liten så var den skön när den lossna.
Han hade heller inte några spänningar relaterade till den senaste tidens intensifierade hoppträning och ridning med större krav över lag. Snarare tvärtom, han var mer loss i ryggen nu än sist.
Känns himla skönt att höra att ens häst är mjuk och fräsch. Ett bra kvitto på min träning och skötsel :D:bow:
 
@Catrool

Åh nej så tråkigt :(

Jag hoppas verkligen att det blir bättre nyheter efter att flera veterinärer sett och disk bilderna.
Fina fina killen.

Menar dom från en ev skada innan köp då alltså?
Vad händer nu liksom, enligt denna prognos så att säga. (Hoppas det är ok att jag frågar?) Annars strunta i frågan.

Håller tummarna!

Självklart ok att du frågar :)

Ev förkalkningar eller ärrvävnad kommer från innan köp ja och skulle då tyda på att han haft en större skada förr men eftersom han fortfarande är svullen kring området är just de fortfarande diffust därför vill man att fler tittar på det.

Skulle det vara ex ärrvävnad i en sena så innebär ju de alltid att senan blir svagare i den punkten. Senor är ju elastiska och består av typ tunna gummiband och får man en lagning i ett gummiband blir de stelt och oelastiskt och en svag punkt helt enkelt . De skulle ju då innebära sämre hållbarhet tyvärr.
Nu såg man ju på röntgen att det inte fanns några större förkalkningar eller benförtätningar iaf men detta ska de ju också titta vidare på.

Jag besiktade med nästan 30 bilder på ben och rygg så det finns ju bilder att jämföra med från april också.

Nu kommer han behandlas för den mindre skadan i senornas ytter kanter som blivit påverkade av sparken. Detta innebär att vi ska fortsätta skritta som vi gjort och utöka successivt upp till 1h om dagen under en månads tid sedan återbesök.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Lady_S
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
21 318
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 264
Senast: Gabby_Ossi
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
1 506
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp