10:orna kapitel 9

@Fiorano Du där sa du nåt. Det är nog precis så jag gör när jag tänker efter! Har även en förmåga att "ställa mig upp" galoppsprånget innan, istället för att sitta kvar tills han hoppar av. Min hovslagare tycker jag ska sadla om till dressyr :angel:

Får väl se vart vi tar vägen min häst och jag, älskar att hoppa men har insett att jag inte direkt är någon naturbegåvning, överlag ridmässigt så saknar jag den där "känslan". Det blir ju bättre hela tiden med hjälp av tränare, men de kan ju inte lära ut en känsla.
Folk verkar "känna" vad som behövs göras för att hästen ska gå rätt, mer innerskänkel, bättre stöd på ytter osv. Jag kan inte känna sånt, jag är som en robot som går efter instruktioner. Lär ju inte gå bättre med dressyr då heller :rofl: Känslan har ju antagligen alla ryttare tränat upp men jag som började rida så sent i livet verkar ta 100 år på mig. /end of rant :o:p
 
@Thrillie Gud vad skönt att höra någon mer som känner så! Min häst är ju lite grön för sin ålder, och jag känner verkligen att jag saknar den där instinktiva känslan för hur jag ska korrigera när han blir vinglig eller osäker tex. Är min första egna häst och allt går jättebra när jag rider för min tränare, men när hon inte är med så känner jag mig ibland helt lost. Så du är verkligen inte ensam.
 
@ghostofashark Skönt för mig också att höra att jag inte är ensam! Detta är ju min första häst jag verkligen rider/tränar på. Har bara lullat runt i skogen innan :D Jag har haft honom i två år och känner fortfarande att jag inte fått in känslan. Tränaren har dock sagt att ja man kan ju välja att köpa en lite mer okomplicerad häst :angel: Men men, vi har kul ändå!
Något som är väldigt bra för mig är att filma så många ridpass som möjligt, när det har gått lite sämre ett tag kan jag gå tillbaka och se att jo vi har ändå utvecklats, det jag gör på "rutin" nu kunde jag inte ens för ett halvår/år sedan t.ex. :D

@Diabetikern @sassiball Sant sant, det är bara att nöta på så gott det går!
 
Här kommer en liten uppdatering från oss! Vi har haft riktiga allround-veckor det senaste. Ena dagen var vi på programträning i ridhuset, en annan dag hoppade vi över stormfällda träd i skogen och den tredje fick Kaprifol dra vagn för första gången!
Min gamla häst, som var inkörd, togs bort i våras så har stått med sele och vagn men ingen inkörd häst så fick ju ändra på det helt enkelt :) Hon tog det med ro och verkade tycka det var roligt :love:
Nu blir det lite vila, vaccination och tandkoll och sen kör vi på igen. Är lite sugen på att ge mig ut på nån dressyrtävling till våren.
img_1887.jpg
 
Koop vilar och tackade med att släppa ut sig ur hagen och showade runt vid ridskolans hagar (precis bredvid mina hagar). När honom springa lite på linan på kvällen men så himla pigg var han ändå inte haha. Men fin är han!
20190106_171058.jpg
 
Var ett tag sen jag uppdaterade, har läst allt men inte skrivit något. Vi avslutade 2018 med en rätt lugn december, lite uteritter blandat med lite trim på banan. Hoppning har vi inte pysslat med sen i november när vi avslutade höstterminen med att hoppa två klasser, 0+4 fel i båda... 4 fels säsong (läs år) får jag väl sammanfatta 2018 med.

Vi har börjat 2019 med att börja sätta lite mer press igen nu ska vi ladda för en vår med tävling. Men först fick det bli vaccination och tandkoll. Inga konstigheter så bara att köra på.

Nu i vår hoppas vi kunna göra den där 130 debuten. Ska inte vara omöjligt, det ligger rätt snart i tid hoppas jag. Efter denna lilla microvila efter vaccinationen ska vi börja hoppträna igen och så hoppas vi kunna göra årets första start i februari =)
 
Idag var vi iväg till Charlotte Lindgren på Husaby och mycket riktigt så hade hon en låsning hb.
Känns så bra att ha tagit det lugnt. Nu är det vila 2 dagar sen skritt 2 dagar så till helgen startar vi igång ordentligt.

Tjoho!

Sen blir man ju alltid lika glad när andra diggar ens häst :D
 
Har pratat med en duktig ryttare i min bekantskapskrets, hon kommer att rida min häst lite nu för att sen tävla honom. Troligtvis blir första tävlingen i början av mars.
Ska bli riktigt kul att se hur det går med en stabil, erfaren ryttare. Hon tävlar mycket plus rider in hästar osv. så jag tror hon blir bra för min häst.
Så får jag se hur han är med en annan ryttare på tävling. Är han för nervös/tittig även efter ett tag med duktig ryttare så kanske man helt enkelt får inse att han inte trivs på tävlingsbanan.
 
Själv har jag landat i att sälja min häst nu, så det blev en kort tid i tråden :) Han behöver en lite mer erfaren ryttare, och jag behöver en lite mer erfaren häst. Han är sjukt rolig att rida när jag rider för tränare, men när jag rider själv så blir det aldrig samma bra känsla, och jag kan ju inte gärna rida för tränare 6 dagar i veckan. Känns dock läskigt då han är så enormt snäll och hållt sig hel och fräsch året jag haft honom. Man vet ju aldrig vad man får med en ny häst, men det är väl bara att börja leta...
 
Igår om vi iväg till ridhus. Märks att hon är svag efter låsningen korta, korta pass. Hon fick mjölksyra snabbt. Nu joggade vi bara och tog det lugnt eftersom vi har gått på halvfart.

De som äger ridhuset kom ut och skuttade lite och Eline tyckte allt hon kunde få skutta lite hon också men icke. Snart så.

Ska lasta och åka till ridhus varje dag nu. Åker till Stockholm med jobbet på torsdag eftermiddag och inte hemma förens lördag eftermiddag så bäst att passa på
 
Åka till ridhus varje dag sket sig direkt.

Var där igår också och körde lite jogging över bommar (gick kanon trots överladdad OCH jag kunde sitta upp själv utan att det gick i galopp) Idag blir det ofrivillig vila då jag har ett f*rbannat möte. Jobbat på att få vara med i 3 år så nu när jag äntligen fick inbjudan kan jag ju inte hoppa över det :meh:

Hon är fin min lilla häst :heart
49897472_10156192491086819_5161480740424122368_n.jpg
 
Min plan om att sälja Hugo gick dåligt, hade honom ute på annons mindre än en vecka innan jag ångrade mig. Så nu var jag en såndär jobbig säljare alla hatar. Men pratade med en del lite mer erfarna hästägare i stallet och alla betonade hur jobbigt det är att leta ny häst och att man kanske ska ha lite mer tålamod när man ändå har en häst som är hel, lydig och snäll i hanteringen.
Tänkte lösa det genom att försöka hitta en mer dressyrkunnig medryttare istället, och själv rida så mycket för tränare som jag har råd med.
 
50685937_10216028752489765_1267291308263735296_n.jpg

Och nu fick vi slutligen lite ordentligt med snö även här i Göteborg. Petra var väl inte helt förtjust över när det blåste henne rakt i ansiktet, men hon är ju ändå den där hästen som ställer upp på allt.

Jag måste sätta mig ner och sätta upp ett ordentligare schema inför våren, känner jag. Är i en dipp vad det gäller livet utanför stallet vilket tyvärr ger mig sämre självförtroende i ridningen också (det är väl tur att man har en partner som gillar hästar och som kan tala vett i en när man bölar om att man borde sälja sin häst för att hon ska få en bättre ryttare :o). Men jag tror att konkretisera tydligare VAD det är jag vill göra kan underlätta. Och som vanligt jobba på att släppa prestigen - det är ju faktiskt bara jag som bryr mig om det inte går precis som jag vill ;)

Men på ett helt annat ämne - min klubb ska ha vad jag tycker låter som en superkul workshop! "Funktionell analys av rörelsemönster och stabilitet för dig som rider" heter den. Glömde skriva upp mig idag, men känns absolut som något som kan vara roligt att vara med på.
 
Hela bilen full med sadlar. Sadeln jag har till henne nu ligger inte alls bra efter att låsningen släppt. Åker alldeles för långt bak. Typiskt.

Inte vågat rida så mycket mer i den nu får Micha tillbaks sin egna sadel. Var hos Sandris tyvärr var vädret såpass dåligt att lasta häst och åka inte var ett alternativ så jag fick med mig några efter lite bilder på hästens rygg mm.

Blir nog bra det här. *håller tummarna* Tyvärr tror jag att den dyraste jeckla sadeln är den som kommer passa bäst... fasen.. de är dessutom bruna så då måste jag ju byta all utrustning och jag ville ha svart för det är så mycket enklare.

@Andromedae - kämpa på!
 
I dag åkte vi på årets första tävling! Känns roligt att vara igång så tidigt på året måste jag säga. Blev en 110 avd B/bed A klass eftersom jag hade med en annan häst också som bara går bed A för närvarande. Skönt att mjukstarta lite grann. Empa var mycket glad att få komma på tävling, travade in i transporten i morse.

Åkte av den andra hästen på framhoppningen till samma klass, hann ta ett språng till när jag väl kom upp och sen var det bara in på banan. Felfritt även med henne, men det var så härligt att få sitta upp på Empa efteråt. Empa kan visserligen flyga i luften och ha otroligt med energi, men hon bär mig alltid från start till mål och räddar mig om jag gör fel. Älskade häst! :heart

Trots lite mör i hela kroppen fick vi till en helt ok runda. Visst ligger vi lite stort ibland och lite kort i bland, MEN hon är påverkbar och jag känner att jag ändå har kontroll rundan igenom. Hon trycker gärna upp nacken och tappar rygg lite grann och jag har svårt att få ordning på det, mer träning så blir det nog prima! Hur som är hon det absolut finaste jag har. Min fantastiska lilla häst! :love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp