10:orna kapitel 9

Alltså jag var på en workshop om ryttarens fysik igår, och det var så jäääkla bra!
Äntligen blev till och med jag peppad att träna annat än på hästryggen!

Låter spännande! Man borde ju verkligen ta itu med det där. Inser nu när jag har en häst jag måste rida och inte bara kan åka runt på att jag verkligen måste jobba mer med styrka och kondition.
Fick ni några särskilda tips?
 
Låter spännande! Man borde ju verkligen ta itu med det där. Inser nu när jag har en häst jag måste rida och inte bara kan åka runt på att jag verkligen måste jobba mer med styrka och kondition.
Fick ni några särskilda tips?

Ja, verkligen superkul. Var två av klubbens medlemmar som höll i det (fysioterapeuter).

Vi gjorde först en kroppsanalys (lite olika övningar där man själv fick betygsätta hur väl man lyckades efter en given skala). Fantastiskt spännande att så tydligt få känna hur olika kroppshalvorna kunde kännas i samma "enkla" övning!
(Bland annat fick vi stå på ett ben och blunda. Det gick sådär för undertecknad :angel:)

Därefter hade vi ett gemensamt träningspass. Det handlade förstås en del om magmusklerna samt rörligheten i höft och ryggslut, men också övningar för benen. I slutänden lite olika stretchövningar med. Tyvärr har jag inte riktigt vokabulären för att förklara vad, men jag tror att det var rätt basic grejer :)
 
När man försöker få till ett fint kort i det underbara vädret...

20190226_110405.jpg
 
Igår sken solen och vi hade dressyrträning!

Är så glad över att ha hittat en tränare som tålmodigt hjälper oss med grunderna, som förklarar så att jag förstår och som verkligen fokuserar på hästens vilja att göra rätt. Det känns som att vi utvecklas vid varje pass och jag avslutar alltid med en varm känsla inombords. Det är verkligen guld värt.

(Det känns som att jag har lärt mig mer om ridning på de typ sju gånger som jag ridit för tränaren som jag gjort på femton år av ridskola! :o)
 
Har varit lite stillastående här då många stall omkring stängt pga smittorisk osv. Det i kombination med att ridbanan inte varit ridbar har gjort att det blivit mest kravlös ridning ute, kondition och klättring.
Jag har bokat in mig på en pay and ride om en månad, för skojs skull. Jag har aldrig ridit ett dressyrprogram och blivit dömd, kan bli väldigt spännande 🙈 Ska rida LC:1 så det är ju inget avancerat, men det är ju ändå annorlunda att rida program mot att bara rida hemma.

Ska bli kul att "nosa" lite på dressyr och se om jag är lika nervös inför det som inför hoppning. Älskar att hoppa men på p&j och tävling blir jag ju så nervös. Tror det har mycket att göra med att det finns så mycket oförutsägbara moment i hoppningen, man vet inte hur banan går innan, man ska hoppa fram bland okända hästar, man vet inte exakt när man startar osv. Jag har ett ganska stort kontrollbehov och just allt det där gör att jag känner att jag inte har kontroll 😂

Är det någon som har några tips inför programridning får ni gärna dela med er!
 
Har varit lite stillastående här då många stall omkring stängt pga smittorisk osv. Det i kombination med att ridbanan inte varit ridbar har gjort att det blivit mest kravlös ridning ute, kondition och klättring.
Jag har bokat in mig på en pay and ride om en månad, för skojs skull. Jag har aldrig ridit ett dressyrprogram och blivit dömd, kan bli väldigt spännande 🙈 Ska rida LC:1 så det är ju inget avancerat, men det är ju ändå annorlunda att rida program mot att bara rida hemma.

Ska bli kul att "nosa" lite på dressyr och se om jag är lika nervös inför det som inför hoppning. Älskar att hoppa men på p&j och tävling blir jag ju så nervös. Tror det har mycket att göra med att det finns så mycket oförutsägbara moment i hoppningen, man vet inte hur banan går innan, man ska hoppa fram bland okända hästar, man vet inte exakt när man startar osv. Jag har ett ganska stort kontrollbehov och just allt det där gör att jag känner att jag inte har kontroll 😂

Är det någon som har några tips inför programridning får ni gärna dela med er!

TYvärr inga tips då jag startade dressyr på min B-ponny för sisådär en 28 år sedan (jösses vad tiden går) men stort lycka till!
 
TYvärr inga tips då jag startade dressyr på min B-ponny för sisådär en 28 år sedan (jösses vad tiden går) men stort lycka till!
Ja då var det ett tag sedan, tiden går alldeles för fort 😱
Tack! Ska bli kul att prova även om jag inte förväntar mig några superresultat såklart när det är första gången 🙈
 
Här har vi fått ett oväntat stopp i träningen. När jag red förra veckan så mitt i passet blev Koop helt plötsligt jättejättehalt. Fick tid på kliniken två dagar senare och han var redan då betydligt mindre halt. Men han har sparkat sig på ett gammalt överben som sitter på insida skenan höger bak som såklart har blivit aktivt och inflammerat. Hade bara vanliga luddskydd på och det räckte uppenbarligen inte. Så nu har han nyss avslutat en omgång metacam och så smörjer jag med compagel. Har även fått låna en lite Pharmalight Photizo och ljusbehandlar överbenet. Så nu känns det som jag iaf gör allt jag kan! Återbesök 27e och hoppas han är bra då :).

@Thrillie Jag är ju dressyrtönt och mitt tips är alltid att rida programmet så mycket att du är helt trygg i det och att du känner att du verkligen hinner rida hästen i alla moment. Var noggrann med vägarna och visa er med bra precision så blir det bra poäng :) . Lycka till!
 
@Fiorano Hoppas Koop blir bra snart och att det inte är några fler komplikationer sedan så ni får hålla igång 😄
Tack för tipsen, det jag försöker träna på nu är vägarna och att göra sakerna på rätt ställe. Det är det jag oftast inte gör till vardags, då gör jag t.ex avbrott när det känns bra osv, blir ju helt annat att göra det på exakt rätt ställe. 🙈 "Tävlingsplatsen" vi ska till är vi vid iaf 4-6 ggr per år så vi är "vana" med stället också, själva rörelserna är ju inget han inte klarar av egentligen, så även om det inte går bra så tror jag inte jag sätter hästen "i skiten" och utsätter honom för någonting han inte kan klarar av 🙂
 
Tråkigt med skadad häst, håller tummarna!

Med Hugo rullar det på, har ju haft problem med att han är väldigt känsligt i munnen och går emot bettet, men har köpt ett novabett nu som han svarar mycket bättre på. Inte perfekt, men mycket bättre iaf.
Det roliga med gröna hästar är ju också att väldigt små framsteg blir stora framsteg, som att hästen på någon vecka plötsligt lärt sig att rygga, från att min tränare behövde stå framför och putta honom bakåt.
Vårt bekymmer just nu är mest att det aldrig blir vår....vill kunna rida på utebanan, det märks att Hugo är sjukt trött på ridhuset så just nu försöker jag rida korta intensiva pass innan han hinner tröttna totalt. Menmen, idag har det mesta smält iaf.

2rhbgup.jpg
 


Var iväg och tränade i tisdags, det är så himla skönt att kunna lasta och åka själv! Han är så okomplicerad att lasta, bara att skicka in sen står han snällt tills jag stängt bakom. Samma när man lastar ur så väntar han på kommando från mig innan han börjar backa ut. Jag kunde inte tro att han skulle bli så snäll att lasta när han tidigare inte alls ville gå på transporten 🙈 Träning lönar sig, vem kunde ana det? 😂

Tränade privat för det var längesen jag var iväg på träning, kände att jag behövde den extra hjälpen som en privat träning ger. Det gick riktigt bra så jag får vara nöjd! Känns så skönt nu att saker som jag upplevt som så himla svåra bara blir lättare och lättare 🙂
 
@ghostofashark Går det inte att rida ut alls så ni får lite variation från ridhuset?

Koop har kvar en yttepytteliten markering när jag kollade honom i torsdags. Blir iaf en veckas vila till sen hoppas jag verkligen att jag kan börja skritta. Tycker att han tappar så himla mycket rumpa nu med all vila som blivit. Är väldigt glad att han villar så bra åtminstone och är så snäll och cool :heart.
 
Här är det spm vanligt. Dags att boka tid för träning så går hon och skadar sig. Troligtvis sträckning självklart hb som varit problemområdet. Helt stel i sidan.

Ska få ut och skritta några dagar på plant underlag så får vi se hur det ser ut.

Fölet hade dessutom kolik i torsdags så allt på en och samma gång.
 
Hej. Long time no see.
Jag har följt er i tråden, men inte orkat skriva på länge.
Jag håller på och rehabar hästen och mig själv sedan ett tag tillbaka. När min rygg och axlar till slut så ifrån i somras, kunde jag inte längre skjuta upp den sedan länge nödvändiga kiropraktorbehandlingen och när mina spänningar släppte, så släppte även en del av hästens och voila; fram kom en bakbenshälta (och så fick hon en manke på köpet).
Inflammationer i knälederna samt kissing spines i T:14-T:17 konstaterades. Inga pålagringar och strukturerna kring bakknäna också utan anmärkning, men inflammationerna i knäna återkom vid igångsättning.
Fasiken att jag inte är tillräckligt bra ryttare för att kompensera mina fysiska tillkortakommanden (eller hästens något ofördelaktiga exteriör heller för den delen)!

Men jag kämpar på med rehabilitering av mig själv för att underlätta för min fina lilla häst. Med hjälp av min fantastiska CR-tränare har jag bl a. ändrat mitt gångmönster, vilket faktiskt gör stor skillnad både för mig och hästen, som speglar mig fint även på töm.

Så med målbilden: Frisk häst och människa, ny sadel och ett bra rehabprogram, hoppas jag att vi kan komma tillbaka. Vi har en mycket kompetent och engagerad veterinär och ska träffa det rehabteam hen samarbetar med om några veckor. Förmodligen blir det träning på vattenband under våren. Sååå jag är ändå försiktigt positiv, men visst känns det motigt.
 
Här är det spm vanligt. Dags att boka tid för träning så går hon och skadar sig. Troligtvis sträckning självklart hb som varit problemområdet. Helt stel i sidan.

Ska få ut och skritta några dagar på plant underlag så får vi se hur det ser ut.

Fölet hade dessutom kolik i torsdags så allt på en och samma gång.
Usch, Vad tråkigt. Hoppas att det är snabbt övergående och att följa får vara frisk fortsättningsvis.
 
Fick upp minnen på Facebook. Igår "firade" vi 4 år av skador. Hoppas det här stråket gör över snart.

Nilmar som var -10 fick sin första rejäla skada igår för 4 år sedan som gjorde att vi hittade fynd, Fick tyvärr ta bort honom. Lånade häst med gammal skada och det visade sig tyvärr att den gamla skadan inte gjorde att hon skulle hålla för så mkt mer så hon fick bli avelssto igen. Köpte ny 4-äring med dold skada så köpet fick efetr 3 mån gå tilbaks och hästen gick till avel istället.

Nu har vi då Eline som kom i Juli och än har vi inte hunnit komma igång pga av olika skador.

Under denna tid har mitt andra sto varit dålig under tiden hon varit dräktigt och fölet har varit dålig. Nu får det banne mig vara bra med all skit!

Idag kommer min väninna som kör biolight (jätteduktig) och ger Eline en genomgång. Hon var bättre igår upplevde henne lite spänd över rygg/kors speciellt höger sida men kan annars inte hitta ngt som kan ha orsakat hältan.
 
Igår lyckades hovis med att skära Eline högt upp på benet. Avvaktar för att se om veterinär behöver kallas ut.
(Hovis har aldrig råkat ut för något liknande tidigare och är grymt bra detta var bara ren och skär otur)

Tänkte att jag tar gammeltanten på en liten tur då hon är under igångsättning och voila. Hälta hf.

Nu väntar jag bara på att ponnyn ska bli dålig. Fölet har ju redan haft 2 kolikkänningar de senastwe 4v.

Ruggigt jäkla pissigt alltihop
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp