10:orna kapitel 9

@Diabetikern Vad gjorde egentligen et under sin behandling? Har tyvärr sett skräckexempel där de manipulerat hästarna så mycket att det inte kan hantera det och då blir halta. En strävar förstås alltid efter jämna hästar, men om de är sneda kan en inte korrigera för mycket på en gång, utan det måste göras stegvis.

Det handlar inte om att man inte kan räta upp allt på en gång. Det går alldeles utmärkt att räta upp rejält sneda hästar via manipulation.

Men de fall där det går fel och hästen visar på smärta efteråt har man lossat på låsningar som beror på att man skyddat ett smärtområde.
Ska man manipulera måste man kunna differensialdiagnosticera och ha kunskap nog att inse om det är läge att ta väck låsningen eller om hästen blivit låst för att avlasta skada. Släpper man på låsningen som skyddar det skadade området och hästen tvingas belasta det kan man förvärra problematiken.
Tyvärr kan många inte avgöra när det är deras jobb/manipulation krävs eller då hästen ska till veterinären för att först få behandling där så man kan våga släppa loss låsningar och låta dem få chans till liksidighet.

Det har alltså noll att göra med hur pass skev hästen är. För alla av oss, djur som människa, är snedhet något som ger slitage. Det vill man få väck fort. Och har man inga skador så är det ingen fara med större förändringar tack vare manipulation. Tvärtom är det bra!
 
@Diabetikern Vad gjorde egentligen et under sin behandling? Har tyvärr sett skräckexempel där de manipulerat hästarna så mycket att det inte kan hantera det och då blir halta. En strävar förstås alltid efter jämna hästar, men om de är sneda kan en inte korrigera för mycket på en gång, utan det måste göras stegvis.

Jag åker till Husaby Hästklinik hos Charlotta Lindgren. Hon har bara haft en rejäl låsning men eftersom hon haft 2 föl är hon lite svag i bäckenet. Vart ute en sväng igår och nu känns hon helt ok igen. Min väninna körde igenom med lite biolight för att hjälpa till. Nästa återbesök hos et är i höst. då hon inte tyckte det fanns så mycket.

Tror tyvärr det bara är en liten olyckskorp det här.
 
Vågar knapp skriva, men på söndag ska vi starta vår första dressyrtävling för året (och andra totalt). Den här gången blir nog en ren ut och glo på allt och känna av läget gång, så vi ska bara försöka springa runt en LC och en LB. Förra året när vi testade sist så red jag bara en klass och då var hon väldig spänd, jag hoppas att det ska bli bättre till klass nummer två.

I övrigt så har gräset börjat spira här nere och det måste vara något enormt krut i det, mer än vanligt! Rozalie har lämnat lunchhö och ändå gått upp i vikt, dessutom så blir hon enormt svullen i spottkörtlarna när hon går och gnager frenetiskt i marken i "gräset" som knappt finns. En kväll var hon så svullen att andningen påverkades när jag skulle rida, jag fick avbryta. Hon brukar få lite så på våren, man aldrig så här mycket innan! Så nu får hon tyvärr ha munkorg på sig, det fungerar bra, hon kommer inte åt det korta, korta gräset och äter istället sitt hö, så jag kan styra intaget.


Inte så nöjd 🤨
 
Petra är halt. :(

Lite läskigt för det kom väldigt plötsligt - jag hade dressyrträning igår, men fick avbryta när hon plötsligt blivit halt vänster fram. Hovslagaren var i stallet just då så han kunde titta och klämma på hoven, och trodde inte det handlade om hovböld. Hon är tydligt ovillig att stödja på benet.

Har inte varit i stallet än idag, men stallpersonalen sa att det ser värre ut idag än igår också. Så trist! Hoppas att det bara är en vrickning eller något.

Vi har i alla fall bokat tid på kliniken på fredag. Hellre safe and sorry tänker jag.
 
@tuaphua Ah bättre beskrivning på ungefär vad jag menar! För att det blir ett smärtpåslag behöver inte enbart bero på en underliggande skada (även om det kan göra det). Det kan också vara en svaghet som hästen kompenserat genom att bli sned, och den kommer reagera med smärta för att den helt enkelt inte orkar bära sig korrekt och har musklerna att göra det. Då är min erfarenhet att det är bättre att lossa saker i omgångar så hästen hinner bygga muskler och stöd för att klara av att bli rakare. Naturlgtvis med riktad rehabträning.
 
@aida Lycka till! Är bara att ge sig ut så blir det bara bättre och bättre :).

@Andromedae Usch vad tråkigt :(. Var lite samma med Koop när jag red att han plötsligt blev jättehalt. Men det var ju att han sparkat sig själv genom skydden. Bra att du åker in!
 
Koop börjar komma igång igen och igår joggade vi några varv i ridhuset. Han känns superfin, är som att han inte vilat alls utan det är bara att ta vid där vi slutade i februari :heart! Fick även klinikräkningen idag och jag är så glad att jag har Sveland! De täckte allt med röntgen och behandling! Besöket gick loss på nästan 8' och jag ska betala nästan 2' och då är det ink tandkoll och vaccination. Min vän som var med samma dag har Agria och de nekade ersättning helt pga röntgenfynd trots att hästen stått i Agria sen den var föl. Så Agria bevisade återigen att de bara är dyrt skräp.

57210693_10216592482036413_8422831325911711744_n.jpg
 
Jag står också med halt häst, återbesök 23/4. Hästen snubblade över en tröskel och lyckades på något vis vricka till benet. Åkte till klinik och kollade upp det, han var inte särskilt halt. Jag följer veterinärens plan så ser vi hur det ser ut på återbesöket. Jag, som vanligtvis är en väldigt oroad människa, är faktiskt inte så orolig. Tror att det kommer att se bra ut på återbesöket!

 
@Fiorano Skönt att det gått bra. Själv har jag bara haft problem med Sveland medans Agria har varit klart överlägsnast i form av ersättning mm. Ruggigt tur att jag hade agria när jag senast skadade mig vid en ridolycka och slog sönder hela ansiktet.

Helt O.T men vad det kan skilja ibland *peppar,peppar* så hoppas jag att de fortsätter vara bra nu när jag har dem. :D
 
@Diabetikern Är olika med erfarenheter av de olika bolagen förstås. Jag har själv haft med de flesta bolag att göra men det är enbart Agria som nånsin varit besvärliga och inte velat betala ut. Så hoppas att Sveland och Dina som mina står i nu fortsätter sköta sig :D!
 
@tuaphua Ah bättre beskrivning på ungefär vad jag menar! För att det blir ett smärtpåslag behöver inte enbart bero på en underliggande skada (även om det kan göra det). Det kan också vara en svaghet som hästen kompenserat genom att bli sned, och den kommer reagera med smärta för att den helt enkelt inte orkar bära sig korrekt och har musklerna att göra det. Då är min erfarenhet att det är bättre att lossa saker i omgångar så hästen hinner bygga muskler och stöd för att klara av att bli rakare. Naturlgtvis med riktad rehabträning.

Njae, jag får nog vidhålla att vi inte alla är eniga. ;)

En häst reagerar inte med smärta för att man lossar låsningar och iom det sas rätar upp dem om det inte är ngt fel. Det är då ett veterinärt fall och inget en annan behandlare ska greja med.

En häst med låsningar bör alltid om det inte är veterinärt lossas allt på direkt. Finns det låsningar får man en neurologisk felsignal sas med för långsam respons. Förutom att det blir både en obalans i kroppen och en låsning i leden som hämmar dess funktion.
Det som ger slitage är obalans och felaktigt rörelsemönster. Vilket blir fallet om hästen har en låsning.

Om du själv har ex ryggskott eller nackspärr: tänker du att man måste ta hälften av det och sen träna etc?
Även där tar man rubbet för att ge full rörlighet, full respons i nervsystem etc för att öht kunna träna hästen till att bli liksidig och sund.

Ingen häst får ont av att rätas upp direkt om den inte har smärtproblematik pga skada(trauma, överbelastning/inflammation etc) om man sen tränar sunt.
Blir de dåliga är det något av ovan som felar.

Ex var sambo nyss hos häst som A-tränare upplevde ngt sned och svårare att rida ena varv etc. Där vägrade han behandla de låsningar som gjorde hästen oliksidig iom att de låsningarna i stort sett alltid kommer sig av att skydda det benet. Där tyckte han det fanns en liten reaktion i gaffelnband. Byte av vet och koll just där visade det. Där hade många andra lossat låsningarna. Och hästen hade blivit tokhalt pga skadan.
Det är väldigt många som dels inte kan avgöra när det finns risk för sånt. Och som är lite mer drivna i att ”det här ska jag minsann fixa”.

Det är jättetråkigt när det florerar osanningar som hästarna får betala för. För det är vad de får göra om de ska gå runt i onödan i obalans.
Det är en gammal myt att det är skadligt.
Sund hållning är sund hållning. Osunt rörelsemönster är osunt och leder till slitage och skador.
 
@tuaphua Alla låsningar är dock inte så allvarliga som ryggskott/nackspärr (jag har själv ett helt gäng låsningar, som absolut begränsar min rörelseförmåga och jämnhet, men de orsakar ingen smärta). Jag vet att du har väldigt bra kunskap på ämnet, men för mig är det inte alls osannolikt att en snabb fixning av en låsning som suttit väldigt länge kommer att ge en smärtreaktion. Av precis den anledningen du beskriver förstås-att det finns något annat underliggande som gett snedbelastningen från första början. Men det behöver inte vara så allvarligt att det är något som behöver behandlas veterinärt utan något som behöver rehabiliteras för att hästen ska klara av att bära sig rakt igen. Om en då lossar i omgångar, stärker och bygger, lossar igen osv bygger en upp hästen rak och jämn igen.
 
Nu har vi varit hos veterinären! Diagnosen blev inflammation i senskidan. Hon ska få antiinflammatoriska, stå på hårt underlag och så ska jag massera med liniment. Återbesök om två veckor. Om det inte blivit bättre då så blir hon sprutad med kortison då.

Jag är ändå lättad över att det inte verkar vara något "värre". :)
 
Det blev ungefär som jag trodde på tävlingen, första klassen mycket spänd och stora ögon, jag tog mycket god tid på mig innan start, lite för bra, fick till och med poängavdrag ;) Men det var det värt, för hon slappnar av bättre efter att hon fått galoppera inne på banan. Så Lcn var inte mycket att hänga i granen, men i Lb var hon mer ridbar och trotts ett par missar och spändhet även där så knep vi en andraplats :)



Det blev även en tävling i helgen, då red vi Lb1 och La1. Redan nu var hon mycket coolare och väldigt ridbar. Tyvärr så var det en bastu i ridhuset, så kontrasten från framridningen som låg utomhus var väldigt stor. Men första klassen gick riktig bra, även den här gången kom vi 2a, så nu fick hon även vara med på sin första prisutdelning och ärevarv. Så söt, stora ögon följde prisutdelarens varje rörelse med nyfikenhet, lite läskigt när hon skulle fästa rosetten, men efter att ha nosat lite på den så gick det bra.

Sen blev det lite lång väntan till andra klassen, det var svårt att ladda om mentalt för mig. Men känslan på framridningen var ändå väldigt bra och jag red fram väldigt kort, men det hjälpte inte, när vi kom in i värmen så tvärdog hon, det fanns inte mer energi att hämta tyvärr och det blev kämpigt att ta sig igenom hela programmet. Med facit i hand så hade det räckt med en klass den här gången, eftersom hon slappnade av så bra redan första klassen. Så nästa gång nöjer vi oss nog med att rida en klass!

 
Här tragglas det på. Har börjat med hoppningen igen. Hon känns jättefräsch nu är det bara jag som är grymt ringrostig.

Får snabbt mjölksyra så man får vara snabb att avbryta men nu kan vi vara på hemmaridbanan och drilla lite. Min ridbanana är lite knixig att rida på då den lutar lite här och där men nu har hon hittat balansen och det är bara att tuta och köra.

Äntligen känns det som om vi faktiskt är på gång.

60872179_10156468604181819_6349580629935390720_n.jpg


60671044_10156464061541819_5029871775559712768_n.jpg


Ibland så får min mor rida Elina när vi är ute i skogen.
60323346_10156457221541819_4785616813637500928_n.jpg


Lite mer lagom storlek är 176cm fuxsto hon vanligtvis rider :D
 
Äntligen! I helgen har våra 0+4 fel bytts mot 0+0. Dessutom med placering i båda klasserna.

Efter senaste tävlingen var jag lite putt, på mig själv, eftersom det egentligen är bra rundor men det ändå inte funkar hela vägen. Jag valde att avstå tävlingar några veckor, träna lite extra för min tränare och öva på den mentala biten. Något har jag ju gjort som inte varit bra. Jag köpte mig en bok om att utveckla mig själv mentalt och den har jag läst från pärm till pärm och försökt jobba med. Min tränare har sedan hjälpt mig och Empa att bli än bättre i hoppningen. Vi har utmanats båda två, jag har utmanats att "finnas där" men inte störa och Empa har fått öva upp att tänka lite själv och bli lite försiktig.

Så i helgen var det dax igen, i går red jag en 120. Tror vi hade frammåtlägen på varje distans, Empa var supertaggad och hoppade som bara den. Vågade både gasa och svänga. Vi slutade på en tredje plats. Kände verkligen att träningen gett resultat, för i de lägen där jag tidigare velat ta tillbaka henne och bromsat mig in i botten tog jag ett aktivt beslut att bara hålla kvar stödet i tygeln och ge mer ben vilket resulterade i fina språng och ett riktigt bra flyt istället!

I dag debuterade vi 125, inte samma goa känsla som igår. Fick fina distanser i grundomgången, till omhoppningen sen försökte jag rida fort men hittade inte riktigt distanserna på frammåtlägena så fick rida henne lite mer intill i stället. Inget katastrofalt men inte helt där jag ville vara. in på fjärde plats i dag. Helt klart nöjd med både lördag och söndag!

Bästa Empa! :heart

 
Jag har träningsvärk... :o

Har tydligen fjuttridit det senaste. Min väninna som inte sett oss på ett tag var med ute på banan och bara - Diabetikern vad sysslar du med? Ni tar ju inte i. Bättre aktivitet än det det tack :eek::rofl:

Ja ja jag slutade med min försiktiga unghästridning som jag fallit tillbaks i och krävde lite mer så nu sitter jag här med täningsvärk. Helt plötsligt kom sprången bättre igen och tjuvrusninrana slutade när jag fick upp aktivitetet igen. Så i nästa vecka är det jag som bokar tid hos min tränare.

Målet är att komma ut på tävlingsbanan i höst och det gör jag bara om jag slutar fjuttrida. :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp