Fiorano

Trådstartare
Vad är 115 i Horsewares storlekar. Måste köpa ett täcke till mitt föl (på veterinärs inrådan) och vill helst ha ett HW då jag tror att de har bäst passform. Men har ingen koll på ponnystorlekarna.

Sv: 115 i HW

Jag skulle nog rekommendera något annat märke till ett föl. HW är jättebra, men det går ju inte att reglera bogspännet och föl växer så att det knakar vilket ställer krav på att anpassa storleken mer exakt. Jag skulle titta på t ex Shires eller Weatherbeeta. De förstnämnda är ju kända för att ha lite smalare halsöppningar också, vilket borde passa fölkroppar bättre.

Jo du har rätt i att han verkligen växer så det knakar! Men oavsett vilket täckesmärke jag någonsin haft-har jag alltid spännena på innersta hålet eftersom desto tajtare runt halsen-desto mindre skav. Så ett HW kommer det bli:). Är dessutom det täckesmärke som har minst "skrammel" i spännena. Jag håller på att blir tokig på alla remma och "snabbspännen" på mina Höökstäcken. Gillar inte.

Hur menar du med vad är 115 i HWs storlekar? Vad det motsvarar i engelsk märkning (typ 5'9, 6'0 osv) eller vad? Isf är 115 cm 5'6

Jag kan annars rekommendera Hansbo eller Event eller vad täcket nu heter.. (blev osäker) till föl, för det har vi haft och de går att reglera väldigt bra.

25515696.jpg

Ah, det där såg ju jättebra ut! Måste dock vara 200gr, och då är Hansbo/Event lika dyra som HW...

Tar mig friheten t knapplån, täcket Event nämns. Vad är det för märke så att säga? Är det Hansbo? Har ett Event som är kanonfint och funderar på att köpa fler.

Tycker att Horsewares täcken ofta är lite stora i storleken. Har flera täcken till salu i stl 5,6 (115 cm) för att de är för stora till mina ponnyer som annars har 115 på alla sina täcken.
Prova innan!! De brukar också vara rätt så rymliga i bogen tycker jag och känner mig tveksam till att de funkar bra på ett halvblodsföl.
Edit: Mina ponnyer är hingstar och har därmed ganska rejäl hals och nacke, ändå blir täckena för stora i bogen...

Senast ändrad:

Ja, jag vågade faktiskt inte beställa ett HW... Köpte ett Hp Titan på Hööks ist. Blev ett 115, men det satt ganska exakt nu så han lär växa ur de fort. Men halsskärningen var bra:).

Jag tycker att Horseware översätter sina storlekar väldigt konstigt. Normalt sett är ju 5'6" samma som 125 cm. Stämmer jättebra på min D-ponny som har 125 på alla "svenska" täcken och 5'6" på sina Horseware. Han har några 6' också som han har ärvt av min fjording (som hade 135 i täcken) och de är på gränsen till för stora för att han ska kunna ha dem.

Ett sätt att ta reda på vilken storlek man ska ha är att mäta som engelsmännen gör, alltså från täckets bakkant till mitt fram på bogen, och sedan översätta det till fot och tum. En tum = 2,54 cm, en fot = 12 tum.

5'6" är alltså 5 fot och 6 tum = 66 tum = 168 cm.

6'0 är 130 i HW Svea. 125 är 5'9. Kanske därför 6'0 blir stort, just för det är 130?

Tror det spelar in mer saker? Min V var ju en perfekt 125:a i alla märken - inkl HW även om det var lite större än övriga. Men 115 i HW blev för litet. Medan B hade 135 i vanliga täcken och 130 i HW, båda satt perfekt.

Sen är det ju alltid lite knepigt med HW till de som t ex har en storlek längdmässigt och en annan i bogen. Min L passar perfekt längdmässigt i HW 130. Men han skulle behöva 125 i bogen. Där är det ju en nackdel att HW inte är ställbara i bogen. Samtidigt som andra täcken sällan finns i 130.

Liknande trådar

Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och...
Svar
15
· Visningar
778
Senast: lytesout95
·
Utrustning Jag behöver ett par nya dressyrstövlar, men ju mer jag googlar, desto mer vilse i ridstöveldjungeln verkar jag bli! Jag vill ha ett par... 2
Svar
34
· Visningar
1 412
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 320
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
645

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka