12:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag håller fortfarande på med att hänga på Ismene. Jag har haft extremt mycket att göra med jobbet och annat så det har blivit lite sporadiskt. Och jag har också alltid gått ner lite i aktivitet så här på vintern, men brukar få fart när våren kommer :)
Hon har under året varit extramamma åt welshfölet jag fick i somras. Jisses vad hon har tagit det på stort allvar :love: Och fölet har spenderat mer tid med henne än sin mamma faktiskt. Så nu var det stor sorg när jag skiljt dem åt. Jag tror nästan att hon sörjer mer än mamman.
Men jag är tveksam till att avla på henne i framtiden. Jag tycker inte att hon är tillräckligt bra i kroppen som det ser ut helt enkelt. Jättetrevlig häst som jag får mycket roligt med i ridningen, men några avkommor tror jag inte på.
Vad säger ni andra som har ston - funderar ni på betäckning nu till våren (eller längre fram)?

Mitt sto är väldigt vacker, har bra exteriör och ett jättehärligt psyke. Hon och har bra stam med fina föräldrar, både exteriört och psykiskt. Jag kommer att vilja visa henne framöver och troligtvis blir det föl någon gång i framtiden om något år, om hon nu visar sig vara värd att avla på :)
 
Vad säger ni andra som har ston - funderar ni på betäckning nu till våren (eller längre fram)?

Jag velar lite angående avel men behöver tack och lov inte ta något beslut ännu. Rasen är ovanlig i Sverige. Båda Machas föräldrar är i livet och finns i landet. Hon har två helbröder varav åtminstone en antagligen kommer att sparas som hingst. Hon har en halvsyster som kommer att betäckas med Machas far (syskon på moderns sida). Hennes gener finns väl representerade i landet redan. Samtidigt är hon precis registrerad som "prime example" i det amerikanska kigerregistret KHAR och hennes exteriör, typ och temperament gör henne till en individ väl värd att avla på. Men jag vill ha en bruks/hobby/tävling/sällskapshäst och bästa kompis. Jag har jobbat på stuteri i flera år och är väl medveten om riskerna med avel. Men visar det sig att hon är en väldigt bra häst i det man gör med henne och en trevlig individ att rida och jobba med så talar det för att ta föl. Men det blir ändå inte nu eftersom jag dels inte vill det nu och hingstutbudet i Europa erbjuder inte någonting som jag vill lägga på mitt sto. Eller det finns en, kanske, och sen någon som är väldigt ung som stammässigt kan vara intressant.
Framtiden får utvisa helt enkelt men huvudmålet med henne har aldrig varit avel och jag är inte speciellt avelsintresserad.
 
Börjar så smått inse att min 3-åring inte kommer att vara redo för att visas riden vid tiden för 3-årstestet. Han har vuxit hur mycket som helst under hösten och jag har inte velat pressa honom då. Nu verkar han vara pigg igen (färdigväxt för denna omgången?) men eftersom han i dagsläget är 3 cm högre bak än fram så tror (hoppas) jag att han kommer växa mer snart.

Vad tycker ni, är det värt att visa på 3-årstestet även om man inte visar under ryttare? Han är löshoppad ett antal gånger (fler inplanerade), har varit iväg på olika anläggningar och miljötränat och är ju välhanterad från marken så de delar av visningen som sker avsuttet kommer han att vara väl förberedd på. Det är bara ridningen som jag inte vill stressa igenom. Är det värt att visa ändå? Vet att det inte ger diplom i så fall, men man får ju omdömet i alla fall.

En annan sak som skulle kunna sätta käppar i hjulet för oss är de här med bett-tvånget på visningen. Vi har inte tagit oss igenom det här med bettinvänjningen ännu utan han tycker fortfarande att det är grymt obehagligt med bett, oavsett modell. :crazy: Drog vargtänderna i höstas och efter en lång läktid så satte vi igång att träna, men det har inte gått framåt. Blir till att boka nytt besök hos tandläkaren för att kolla så det inte har uppstått några nya problem. Bettlöst är han relativt lättstyrd, men det hjälper ju inte på 3-års...
 
Nu är min lille man hos hon som ska fortsätta utbilda han och jag har hästsemester. Känns hur bra som helst och han ska igång nu i slutet av januari sen blir det löshoppning 2 ggr i månaden till testet.

Känner mig rätt lugn inför testet, innan vilan hann jag rida han i alla gångarter (men han tar inte galoppskänkeln utan fattar för rösten) och jag har sedan innan bekantat han med hinder (han har hoppat lite lågt oseriöst utan linor etc) och T som han står hos är kalasduktig så jag lutar mig tillbaka och njuter. Snart ska han ut på annons så sen är det bara att hoppas att han blir såld innan sommarbetet.
10919579_1520004154919465_708848420_n.jpg
 
En annan sak som skulle kunna sätta käppar i hjulet för oss är de här med bett-tvånget på visningen. Vi har inte tagit oss igenom det här med bettinvänjningen ännu utan han tycker fortfarande att det är grymt obehagligt med bett, oavsett modell. :crazy: Drog vargtänderna i höstas och efter en lång läktid så satte vi igång att träna, men det har inte gått framåt. Blir till att boka nytt besök hos tandläkaren för att kolla så det inte har uppstått några nya problem. Bettlöst är han relativt lättstyrd, men det hjälper ju inte på 3-års...

Hur reagerar han på bettet?
Min förra köpte det med hull och hår första gången. Donna var krånglig som bara den, drog bort huvudet vid tränsting och bara gapade och la tungan över med bettet väl i munnen. Hon är en godisråtta så när det vankades godis i samband med bett blev det mer intressant. Hade sedan nosgrimma väldigt löst spänd så hon kunde gapa men inte tillräckligt för att slänga över tungan, har annars inte nosgrimma på mina hästar. Räckte några gånger sen blev hon lugn med bettet. Hon lär sig sjukt snabbt, på gott och ont. När jag lyckades bryta det invanda beteendet så slutade hon.
Nu vet jag ju inte vad som är just ert problem men så löste vi det iaf och det fungerar väldigt bra.
 
Hur reagerar han på bettet?
Min förra köpte det med hull och hår första gången. Donna var krånglig som bara den, drog bort huvudet vid tränsting och bara gapade och la tungan över med bettet väl i munnen. Hon är en godisråtta så när det vankades godis i samband med bett blev det mer intressant. Hade sedan nosgrimma väldigt löst spänd så hon kunde gapa men inte tillräckligt för att slänga över tungan, har annars inte nosgrimma på mina hästar. Räckte några gånger sen blev hon lugn med bettet. Hon lär sig sjukt snabbt, på gott och ont. När jag lyckades bryta det invanda beteendet så slutade hon.
Nu vet jag ju inte vad som är just ert problem men så löste vi det iaf och det fungerar väldigt bra.

Han tuggar och gapar som en besatt och blir mer eller mindre okontaktbar. Första gångerna lät jag honom bara stå i boxen med bettet på, men sen tänkte jag att han kanske kunde behöva lite distraktion så då fick han gå på en liten promenad med bettet i munnen (grimma över som jag ledde i givetvis). Distraktionen funkade inte heller nåt vidare utan allt fokus låg på det där äckliga i munnen. Totalt har vi kanske testat 5-6 gånger nu och det blir verkligen ingen förbättring. Allt annat har han lärt sig jättesnabbt så detta är inte likt honom.

Lagt tungan över bettet har han inte gjort och nosgrimma har jag inte vågat testa. Känner mig nog ändå lite osäker på om han kanske har ont nånstans i munnen och då vore det ju inget vidare att testa med nosgrimma. Får bli tandläkaren först, sen kanske man ska testa med det några gånger.
 
Jag brukar låta de äta lite kraftfoder/godis med bett i munnen några gånger, de brukar lära sig vart de ska placera bettet då känns de som :)
 
Jag tycker det verkar konstigt om det skulle göra ont bara av att ha bettet där? Vore ju en sak om du rörde bettet så det tryckte. Gör det så ont av att det bara ligger där så borde han ju ha väääääldigt ont av att äta? O_o

Jag hade gjort som Mattiz, på med bett och sen gett mat :D
 
@ylvalill Hade också gjort som Evolution och MattiZ, tränsat och gett något riktigt smaskigt. Är vargtänderna tagna och du inte kan känna något annat i bettläget i munnen så måste det ju vara något rejält problem som gör att hästen får ont bara av att ha bettet i munnen. Donna höll på att krångla kanske 15-20 min i början. Nu är hon bara lite motstridig när tränset ska på, men tar gärna bettet så fort hon inser att det finns godis att få och bryr sig inte mer sen. Brukar börja med raka bett, ffa om de krånglar, det ligger ju bara still hela tiden och inget extra som rör sig och irriterar.

Ha lite tålamod och ge det ett ordentligt försök några gånger :)
 
Tack för era tips! Det kanske är jag som är för känslig och tror att allt som krånglar beror på mer eller mindre otäcka skador :o. Gissar att det är ett arv från att min förra häst var mer skadad än hel...

Jag testar väl lite till då, och ser till att han får äta sitt kraftfoder med bettet i munnen ett par gånger, kanske är det så enkelt. :)
 
Får man göra det inne i ridhuset då eller? Har aldrig ridit treårs men skall göra det nu och har ett knä som är paj så jag kan inte hoppa upp från marken..
Vet inte hur det är på andra ställen men när jag var och hjälpte en kompis förra året erbjöd de pall i paddocken där de hade ridprov. Jag förutsätter att det erbjuder pall även på andra ställen (jag kommer inte upp på Ove för att jag är ovig + att jag tycker det är onödigt slitage)
 
Knappen.

Var ett tag sen nu. Men jag läser hela tiden.
På söndag går två av våra 12or ut. En startar och en kvalar.

Startar gör molly ( Holy empire) och så kapabel hon är har vi höga förhoppningar. Knepig tjej men " på papper" ska hon vinna baklänges mot motståndet...men racing är racing.

Kvalar gör bessie ( Behind the scream) som jag tror jättemycket på framöver, ska bli superkul att se henne " ut" .

Återkommer imorgon med bilder på tjejerna om någon vill se ;)
 
Gloria är inte registrerad som "halvblod, ASVH" utan är registrerad i SH som korsning... Hur funkar det om man vill visa henne på 3-års? har ingen erfarenhet av det så vet inte hur jag ska börja med att undersöka saken :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
156
· Visningar
7 052
Senast: Enya
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
11 12 13
Svar
253
· Visningar
5 906
Senast: farin
·
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 122
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
110 977
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp