13 åring med Adhd

Mynta2

Trådstartare
Vart kan man läsa MER om hur en vardag BÖR se ut för ett barn med Adhd ? Vart kan man söka hjälp och kunskap ?

Det handlar om en 13 åring som är fosterhemsplacerad, dock inom släkten. Men eftersom 13 åringen inte har en mamma ( död) och en pappa ( drogmissbrukare)...vad kan då fosterfamiljen söka kunskap och hjälp någonstans ?

Fins det hjälp att få fast det handlar om fosterfamilj ? Vart börjar dom ? 13 åringen blev utredd hos förra fosterfamiljen...som då tyckte det blev för besvärligt när han fick diagnosen.

Jag tycker denna 13 åring INTE har en struktuerad vardag ( jag läste mig till att dom behöver det), enda regelbundenhet är att han får medicin samma tidpunkt varje morgon...annars sitter han mest framför sitt tv-spel ( han blir ju lugn då säger släktingarna ) :(. Jag tror 13 åringen behöver annat.

Vart börjar man och VEM tar man kontakt med ? Kunskap behövs hos där han är nu...MEN dom vet ju inget annat än det dom sysslar med nu.
 
Sv: 13 åring med Adhd

De som gjorde utredningen borde ju kunna hjälpa till med hur vardagen ska läggas upp för att få den att fungera.
Struktur och klara regler är ju viktiga för alla och ofta är det ännu viktigare för människor med någon form av problem så där skulle jag börja i väntan på proffs hjälp.

Sedan kan jag inte låta bli att fundera, visst kan det vara så att personen har adhd men frågan är om man med den bakrunden kanske får liknande symptom även om adhd´n egentligen inte finns? I vilket fall så är ju grundtryggheten enormt viktig, att bli sedd och förstådd och få veta vad som gäller och en känsla av att vara viktig och delaktig.
 
Sv: 13 åring med Adhd

Sedan kan jag inte låta bli att fundera, visst kan det vara så att personen har adhd men frågan är om man med den bakrunden kanske får liknande symptom även om adhd´n egentligen inte finns?

Jag vet faktiskt inte, vet att hans far har det. 13 åringens 2 år äldre syster har det inte (samma far). Men så var det ju tydligen vanligare på pojkar än på flickor också läste jag. 13 åringen är även sockerberoende och spelmissbrukare i grava mått mätt (tv-spel). Både han och systern har haft en kaotisk uppväxt, ja, åtminstone tills de blev 6 & 8 år då mamman dog. MEN det var slagsmål och fylla omvartannat i hemmet. När 13 åringen och systern kom till förra fosterhemmet så fick de börja med att sk avgifta honom på socker och spel..så illa var det...och nu börjar spel ta överhand i gen för den äldre släktingen orkar inte ta itu med det. Han är rädd för 13 åringens utbrott.

Utredningen gjordes av förre fosterfamiljen där båda bodde i över 5 år innan fosterfamiljen sa tack och adjö. 13 åringen gick tom i skola lååångt hemifrån på nåt för barn med adhd...men så hux flux en dag sa dom : vi vill inte ha er längre. Så den äldre släktingen tog hand om dom...men han i sig självt har nyss gått igen om separation och orkar inte riktigt med 13 åringen samt att han ex bråkar hela tiden med honom och hotar honom att ta hans barn i från honom, exet anmäler även honom till soc titt som tätt av alla konstiga orsaker...villket alltid visar sig inte vara sant, men det tar kraft att alltid försvara sig.

Jag vet att släktingen inte borde vara fosterfamilj åt 13 åringen...men han skulle inte klara av att låta honom flytta men låta systern stanna kvar.
 

Liknande trådar

Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 168
Senast: Fazeem
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 531
Senast: Araminta
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 248
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 496
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp