15 månaders avstängning för Kroon

(SvRF)
Den svenska hoppryttaren Sofia Kroon, Tvååker, stängs av från tävlande i 15 månader för ett fall av dopning och ett fall av otillåten medicinering. Beslutet meddelades av Svenska Ridsportförbundets disciplinnämnd på måndagen.

Läs mer...
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Ja du får väl erbjuda din hjälp att skriva nya regler som fungerar på ett smidigt o rättssäkert sätt även när hästar hoppar flera klasser.
PL
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Kan inte besiktningsveterinären vara provtagningsveterinär om det finns en provtagare?
Varför behövs en provtagare/assistent om det finns en provtagningsveterinär?

Som jag skrev längre upp så har jag varit på tävlingar där samma vet haft hand om besiktning och provtagning och det har blivit pannkaka av alltihop. Vet kan inte vara på två ställen samtidigt. Vi har till och med fått starta utan vetbesiktning, vilket strider mot tr, pga detta en gång. Vilket gjorde att ekipaget inte var startlart, vilket gjorde att de fick startförbud och inte släpptes in på framhoppningen osv. En jäkla soppa.

Det ska vara två personer vid provtagningen. En vet och en assistent.


Jag förstår att kostanden är stor, men att problemet finns är ju uppenbart och att inte göra någonting för att det är för dyrt är ingen bra lösning.

Nej men en så dyr lösning är orimlig.
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Oj vilken jobb att följa en häst en hel dag! Hur nära måste kontrollanten följa hästen?

Jag anser givetvis att dopingprov ska tas och accepterar givetvis om min häst blir uttagen, men herregud vad stressad jag skulle bli om jag hade en kontrollant efter mig en hel dag! :crazy:
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Nej men en så dyr lösning är orimlig.

För att inte tala om lokal tävling, där finns ju inte ens krav på veterinär! Ska de tävlade då betala en veterinäravgift för att det ska tas dopingprov där? Det måste ju i så fall meddelas innan, tex i ryttarmeddelandet. Och då är ju själva poängen med dopingprovet förstört, då vet ju ryttarna att det kommer tas dopingprov.

Jösses vilken myndighetskoloss att ta dopingprov?! :eek:
Måste ju gå att lösa på ett smidigare sätt! Om det så kräver regeländringar så är det väl bara att ändra reglerna? Vart är problemet känns det som!
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Det måste ju i så fall meddelas innan, tex i ryttarmeddelandet. Och då är ju själva poängen med dopingprovet förstört, då vet ju ryttarna att det kommer tas dopingprov.

Nu måste jag bara inflika.

Ett dopingprov skall väl inte behöva hållas hemligt. Att dopingprov kan komma att tas på tävling är något som man bör känna till när man anmäler sig.
Exakt vilket ekipage som skall provtas kan ju aldrig preciseras i ryttarmeddelandet i och med att anmälningar kan tillkomma och falla bort innan klassen startar.

Vad syftar regeln om att en häst skall åtföljas under hela tävlingen av en kontrollant innan provet tas till? Inom travet, som är det ända stället där jag i och för sig har bevittnat en dopingkoll, följs hästen av kontrollanten från att den går av banan in till provboxen. Vore det inte rimligt att man inom ridsporten gör på liknade vis? Tar "in" ekipaget till prov när detta går av banan efter sista starten?

Om nu inte ett sick för att dra blod föranleder karens så borde blodprov vara mycket smidigare än kiss för ridhästar i och med att det inte kräver boxar och att man väntar på att hästen behöver kissa. Finns det större kostnader i att analysera urin jämtemot blod?

Skall förövrigt alla kostnader alltid läggas på de aktiva? Förbundet har ju en stor del i arbetet mot doping och tätare kontroller i samband med tävling även på låg nivå är ju ett led i att accentuera problemet och ta i tu med det.

När det gäller tänket runt detta med dopingkoller har ridhästsidan mycket att lära av travet.
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

När det gäller tänket runt detta med dopingkoller har ridhästsidan mycket att lära av travet.

Det håller jag med om. Det fungerar ju jättebra på travet och även om man inte kopierar deras modell så borde man kunna använda en hel del av deras metoder.
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Vad syftar regeln om att en häst skall åtföljas under hela tävlingen av en kontrollant innan provet tas till? Inom travet, som är det ända stället där jag i och för sig har bevittnat en dopingkoll, följs hästen av kontrollanten från att den går av banan in till provboxen. Vore det inte rimligt att man inom ridsporten gör på liknade vis? Tar "in" ekipaget till prov när detta går av banan efter sista starten?

Så gör man i ridsporten också. Var det där med att följa ett ekipage en hel dag kommer ifrån har jag missat?

När ekipaget lämnat banan har vet + kontrollant stått och väntat. Av med sadel direkt och in i box med hästen där den får stå tills den kissat. Jag tycker dock inte om att hästen går direkt från en hoppbana in i en främmande box utan minsta avskrittning. Det är som bäddat för problem i nästa klass någon timme senare.
 
Senast ändrad:
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Uttalandet om att man skulle åtföljas av kontrollanten hela dagen läste jag mig till tidigare i denna tråd. I fall det inte stämmer är det ju bara bra.

Det händer att man kan få tillståd att gå ut och träcka hästen med kontrollanten inom travet i fall det underlättar kisseriet för hästen. Finns inte samma möjlighet för ridsporten?
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Håller med om att ridsporten när det gäller doping har mycket att lära av travet! Men försöker ens ridsporten göra det? Eller går det någon sorts prestige typ "kan själv" i det hela?

Det man tycker jag ska tänka på är att ridsporttävlingar har det inte lika förspänt som travet med chans till uppstallning, dvs boxar lämpliga att ta dopingprover i. Där är det tal om att stå mitt på en blåsig stallplan om det kniper! Men då borde det väl funka med blodprov?

Kostnaden kommer säkerligen att läggas på ryttarna. De enda som för sin licens får NÅGOT tillbaka rent ekonomiskt är ju eliten. Som gräsrot så är det ju bara kostnader i och med tävling, finns ju inte ens premier på lokal tävling.
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Oj det var brutalt! Att man inte ens får skritta av hästen menar jag. Något jag lärt mig är att man ALLTID ska vara noga med att skritta av sin häst ordentligt, att ställa in en anfådd, oskrittad häst skulle för mig medföra att jag skulle protestera och anse att jag bryter mot korrekt horsemanship.
Kontrollanterna får gärna stirra på mig i 10 minuter när jag skrittar av hästen i stället.
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Ingen av mina 2 fd hästar har någonsin kissat när vi varit på tävling. Jag har tom haft problem med att få dem dricka vatten!
Så att utan box vänta på att någon av de hästarna skulle kissa, det är tal om TIMMAR!
Minns när bilen gick sönder och den ena av de hästarna fick "ge upp" och kissa i kärran. Han hade kissat på natten innan tävlingen, sedan blev stackaren förutom tiden tävlingen tog stående på kärran ca 7 timmar. Så rent krasst tog det över ett halvt dygn innan han kissade!

Nuvarande häst är "hopplös" när det gäller att kissa! Hon måste in i boxen vid insläpp, det ska kissas då, direkt på gången och det blir kiss på gången. Och på tävlingar så kissas det tom ibland i kärran innan vi lastat ur! Så där är bara att ställa in henne i en kärra eller på en gång, då kissas det! :p
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Kontrollanterna får gärna stirra på mig i 10 minuter när jag skrittar av hästen i stället.

Det var det inte ens tal om. Vet plus assistens högg dottern och ponny då de red ut från ridhuset. De fick skritta in på en gård som gränsade till tävlingsplatsen. Där fick vi plocka av alla skydd, sadel och träns och ställa ponnyn i en liten box i ett tomt stall. Dottern fick alltså inte ens se om hon blev placerad och vara med på prisutdelning. När ponnyn kissat fick vi ta alla prylar och ponnyn och vandra bort till transporten och ställa in honom. Det var mitt i vintern och vi hade naturligtvis stalltäcket i transporten. Vi fick inte sadla honom i stallet (nästa ponny var på gång in) utan gissa vem som fick bära alla prylar? Ponnyn frös och jag slet. Efter detta hann varken ponny eller dotter äta innan nästa klass.

Gissa om vi tyckte det var kul med dopingkoll den dan?:mad:

Så ja, rutinerna måste nog ses över. Skulle jag dessutom betala 2-300 kr för detta spektakel så tror jag att jag slagit på någon.
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

nu måste jag bara inflika.

Ett dopingprov skall väl inte behöva hållas hemligt. Att dopingprov kan komma att tas på tävling är något som man bör känna till när man anmäler sig.
Exakt vilket ekipage som skall provtas kan ju aldrig preciseras i ryttarmeddelandet i och med att anmälningar kan tillkomma och falla bort innan klassen startar.

man får skickat besked om att det ska vara dopingprov på tävlingen just innan tävlingen. Det vet man som arrangör inte när proppen görs. Antagligen av den anledningen att man inte ska kunna "välja" tävling om det är dopingprov eller inte. Har du gjort något olovligt och vet om att det kommer vara prov på just den tävlingen så lär du ju inte åka dit.

vad syftar regeln om att en häst skall åtföljas under hela tävlingen av en kontrollant innan provet tas till? Inom travet, som är det ända stället där jag i och för sig har bevittnat en dopingkoll, följs hästen av kontrollanten från att den går av banan in till provboxen. Vore det inte rimligt att man inom ridsporten gör på liknade vis? Tar "in" ekipaget till prov när detta går av banan efter sista starten?

det har varit likadant när jag har varit på dopingprov på hopptävling. De har följt mig efter start (eller rättare sagt prisutdelningen) till dopingboxen.

om nu inte ett sick för att dra blod föranleder karens så borde blodprov vara mycket smidigare än kiss för ridhästar i och med att det inte kräver boxar och att man väntar på att hästen behöver kissa. Finns det större kostnader i att analysera urin jämtemot blod?

blodprov tas om man inte får urin efter en viss tid. Urin är en säkrare ananlys har jag för mig. Eftersom de flesta läkemedel utsöndras via njurarna så kan man spåra dem längre via urin än via blod.

skall förövrigt alla kostnader alltid läggas på de aktiva? Förbundet har ju en stor del i arbetet mot doping och tätare kontroller i samband med tävling även på låg nivå är ju ett led i att accentuera problemet och ta i tu med det.

jag har aldrig betalat för provet eller debiterat för de som tagit prov. Klubben har inte heller betalat.

när det gäller tänket runt detta med dopingkoller har ridhästsidan mycket att lära av travet.

1010101010
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Antagligen av den anledningen att man inte ska kunna "välja" tävling om det är dopingprov eller inte. Har du gjort något olovligt och vet om att det kommer vara prov på just den tävlingen så lär du ju inte åka dit.

Frågan är om man inte skulle skriva att det
är dopingprov i varje proposition... Om det hotet får tävlanden att stanna hemma om de har gjort något olovligt så har man ju uppnått målet till viss del.
Målet är ju inte att sätta dit folk utan att få folk att inte tävla/träna med dopade/medicinerade hästar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Holländska hoppryttaren Sanne Thijssen, som nyligen stängdes av från tävlande i sex månader för dopning, har fått avstängningen upphävd...
Svar
0
· Visningar
357
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Internationella Ridsportförbundet, FEI, har tagit beslut i flera ärenden. Bland annat har sydafrikanska hoppryttaren Jeanne Engela...
Svar
0
· Visningar
329
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundets Disciplinnämnd har stängt av en svensk ryttare från tävlande i sex månader. Detta efter att ryttaren deltagit...
Svar
0
· Visningar
844
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Internationella ridsportförbundet FEI har stängt av ett distansekipage för dopning och otillåten medicinering. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
509
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp