15 månaders avstängning för Kroon

(SvRF)
Den svenska hoppryttaren Sofia Kroon, Tvååker, stängs av från tävlande i 15 månader för ett fall av dopning och ett fall av otillåten medicinering. Beslutet meddelades av Svenska Ridsportförbundets disciplinnämnd på måndagen.

Läs mer...
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Jag tycker det skulle införas oanmälda besök i ridhus och stallar så som Wada kan komma oanmäld till andra idrottsutövare. Enda sättet rensa upp i träsket.

Hon borde fått maxstraffet 2 år. Vad mer ska man göra för att lyckas få det liksom??

Jag håller med! Fler kontroller behövs verkligen och längre ner i klasserna.

Jag tycker att hon borde få åtminstonde tre år. Maxsstraffet på två år är för dopning. Maxsstraffet för otillåten medicinering är ett år. Hon är dömd på båda punkterna. Dessutom har hon brutit mot förbundets regler att man sätter hästens bästa först.
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

När det gäller oanmälda besök så förekommer det inom travet men där finns tydligare regler om vad som är träning för tävling. Skulle nog kräva en helt annan organisation o regelverk för att genomför detta inom ridsporten.
PL
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Ja jag vet hur situationen ser ut men du menar mena att med så starka bevis så skall man inte få överklaga alt det juridiska ombudet inte få ställa upp utan att anses delaktig!
PL
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Nej, det har jag aldrig sagt. Hon är i sin fulla rätt att överklaga, och Jana är i sin fulla rätt att vara hennes juridiska ombud osv.

Men min personliga åsikt är att Wannius i och med detta tyvärr ger sporten helt fel signaler, varesig han vill det eller ej så blir det felsignaler till sporten genom att som SKs försvarare anse straffet är för hårt.

Och att Sofia Kroon genom att utnyttja sin rätt att överklaga inte står för det ansvar hon - liksom ALLA andra aktiva tävlingsryttare - har, och att hon kraftigt brustit i det.

Om EN, en ENDA kunde stå upp, säga 'Ja jag är skyldig. Det var inte medvetet men det var mitt ansvar att förhindra det, och jag brast i det ansvaret och jag tänker inte försöka skylla på någon eller något. Jag beklagar djupt det inträffade och kommer att ta mitt straff. Förhoppningsvis kan även detta förhindra att någon annan inte verkligen ser till att kontrollera och dubbelkontrollera allting'

Men nej, det 'troddes att..', det 'informerades inte..', det 'sas att..' och det 'växte ditt och datt här och där', provet transporterades/analyserades/etiketterades/etc inte korrekt och ska underkännas. Osv osv osv i all evinnerlighet.

SJÄLVKLART vill ingen åka dit för doping, självklart kan misstag ske. Men det är ryttarens ansvar, punkt. Och dopingfall efter dopingfall avslöjas - men likförbannat fortsätter folk att svära sig fria från ansvar på mer eller mindre fantasifulla sätt.
 
Senast ändrad:
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Men varför kastas det då så mycket skit på överklagandet o JW som ombud?
Du säger att du inte ifrågasätter men att det ger fel signaler! Vad är det om inte ett ifrågasättande?
PL
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Du må ju skilja på ett ifrågasättande, och en personlig åsikt?

Jag personligen anser inte att JW skulle tagit fallet, jag personligen anser att SK skulle be om ursäkt, stå upp för vad hon gjort och inte överklaga.

Det innebär inte att jag på NÅGOT vis anser att hon inte har rätt att överklaga, eller att JW inte har rätt att vara hennes juridiska ombud. Jag anser bara att det är beklagligt, i båda fallen.

På exakt samma sätt som jag anser det är jäkligt beklagligt när yttrandefriheten används till att uttrycka åsikter som är nedsättande mot delar av befolkningen, det innebär inte att jag ifrågasätter yttrandefriheten.
 
Senast ändrad:
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Jag håller med! Fler kontroller behövs verkligen och längre ner i klasserna.

Lägre ner i klasserna är ju inte nödvändigt. Vi har blivit kollade på både regional samt nationellnivå. Fler kontroller håller jag med om men hur ska det gå till rent praktiskt? Man kan ju bara kan plocka in en och en häst och vänta tills den kissat innan de kan ta in nästa. Har man otur och får in en sån som inte gärnas kissar borta eller som precis kissat så tar det ju en bra stund.
Dessutom lär analyserna kosta en hel del. Vem ska betala det?
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Det är samma för idrottsutövare. Ibland tar det mycket lång tid innan de kan kissa. Men de andra uttagna för helt enkelt vänta på sin tur. Även om det tar tid.

Kostnaden kan inte vara hög om man slår ut det på alla starter som görs under ett år. Måste räcka med att lägga på 5 kr/start så har man täckt kostnaden. Är man inte beredd lägga det på att få bort fuskare? Det tror jag att man är faktiskt. Även om det skulle kosta 10 kr skulle jag gladeligen betala det för att få bort hästar som tävlar med smärtstillande i kroppen.
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

5 kr per start hur ser den kalkylen ut, hur många prover o hur mycket extra veterinärtid?
PL
 
Senast ändrad:
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Var får du 5 kr ifrån? Tar du bara det ur luften eller har du räknat på hur mycket man då får in och hur många som kan kollas?
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Det är samma för idrottsutövare. Ibland tar det mycket lång tid innan de kan kissa. Men de andra uttagna för helt enkelt vänta på sin tur. Även om det tar tid.

Nja, det är ju knappast detsamma. Vet du hur man tar dopingprov på häst?
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Att plocka ut flera deltagare på en tävling som ska ha hästen att kissa, det känns väl brutalt! För många har ju lång resväg hem, hästar som i hällregn hemma väntar på insläpp osv, osv, osv.
Jag kan nog lugnt säga att jag skulle bli skapligt irriterad att på en dressyrtävling som slutar vid 20 snåret få vara kvar till midnatt för att ett visst antal hästar ska kissa fram ett dopingprov!
Och inte så många ideella funktionärer skulle nog vara så där enormt tilltalade av idén heller!

Ska det vara fler dopingprov på en tävlingsplats så måste det till andra snabbare testmetoder, att kissa ett gäng hästar kommer inte att fungera!
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Det är väl bara att acceptera om man vill vara med och tävla?

Det funkar bra med urinprov, om någon häst inte kissar tar man blod efter en i förväg beslutad tid, man väntar inte 4 timmar. De flesta hästar kissar en stund efter en prestation, om de får lung och ro och tillräckligt mycket strö i boxen.

Med van personal, bra rutiner och hyfsade utrymmen så kan en person ta 10 dopingprov på en dag. Det är kostnaden som är problemet.
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

10 prov av kanske 150 startande. Tycker du det är mycket? Och det krävs två personer för att ta dopingprov. Kostar en del att ha två avlönade hel dag. Kolla bara vad vi betaler för vetbesiktningar idag.

Och nej, jag skulle inte acceptera att stanna på tävlingsplatsen till midnatt.
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

KL

Kanske skulle man ta blodprov med en gång?


Snuffsan: Grattis på födelsedagen!:)
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Tack.



Jag tror inte det är så lättlöst. Travet fixar dopingproverna men där finns det pengar att fixa det. Ridsporten har inte de resurserna.
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Men ställen som inte ens har en box att tillgå på tävlingsplatsen då? Hur tar man då de proven? Jag skulle i helgen deltagit i en tävling arrangerad på en idrottsplats, tror nog inte att idrottarna även lånar ut omklädningsrummen till de fyrbenta. ;)
Och med nog mycket krångel kan man nog skrämma bort både en och två ideella funktionärer, och då kan ingen tävla alls! Det är ju redan som det är för få tävlingsplatser/för många som vill tävla, dumt att kanske göra att ytterligare fler tävlingsarrangörer backar ur.

Men går det att lösa rent praktiskt så tycker jag det är ok med fler dopingprov, för de måste ju tas. Men att fullkomligt krångla till för tävlingsryttare och arrangörer med myndighetsmissbruk, det har vi nog av, ska dopingkontrollerna öka så ska tid läggas ner på att få det att fungera vettigt också.
Vad jag känner är ju att skippar man kisseriet och går direkt på blodprov så är ju dopingkontrollen gjord utan vare sig krångel eller suck och stön, varför inte utveckla det i stället?

Hur fungerar det med blodprov förresten? Vad jag vet får häst som fått en kanyl i sig inte starta på rätt många dagar efter? Eller är det annorlunda när det är dopingprov?
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Dessutom har väl travet alltid veterinär på tävlingsdagarna? Det är ju vad jag vet även ofta så att det finns klinik och/eller veterinär som är knuten direkt till banan.

Lokal tävling häst har ju inte ens veterinärkrav!
Men som sagt, går det att lösa praktiskt (och det ska det väl) så är ju fler dopingkontroller alldeles utmärkt!
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Men ställen som inte ens har en box att tillgå på tävlingsplatsen då? Hur tar man då de proven? Jag skulle i helgen deltagit i en tävling arrangerad på en idrottsplats, tror nog inte att idrottarna även lånar ut omklädningsrummen till de fyrbenta. ;)
Och med nog mycket krångel kan man nog skrämma bort både en och två ideella funktionärer, och då kan ingen tävla alls! Det är ju redan som det är för få tävlingsplatser/för många som vill tävla, dumt att kanske göra att ytterligare fler tävlingsarrangörer backar ur.

Men går det att lösa rent praktiskt så tycker jag det är ok med fler dopingprov, för de måste ju tas. Men att fullkomligt krångla till för tävlingsryttare och arrangörer med myndighetsmissbruk, det har vi nog av, ska dopingkontrollerna öka så ska tid läggas ner på att få det att fungera vettigt också.
Vad jag känner är ju att skippar man kisseriet och går direkt på blodprov så är ju dopingkontrollen gjord utan vare sig krångel eller suck och stön, varför inte utveckla det i stället?

Hur fungerar det med blodprov förresten? Vad jag vet får häst som fått en kanyl i sig inte starta på rätt många dagar efter? Eller är det annorlunda när det är dopingprov?

Det är 96 timmars karens om du satt kanyl i hästen.
Men jag har svårt att se att det gäller för dopingprov. Annars kan du ju inte tävla dag två och tre om du blir kallad till provtagning första dagen och hästen inte kissar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Holländska hoppryttaren Sanne Thijssen, som nyligen stängdes av från tävlande i sex månader för dopning, har fått avstängningen upphävd...
Svar
0
· Visningar
357
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Internationella Ridsportförbundet, FEI, har tagit beslut i flera ärenden. Bland annat har sydafrikanska hoppryttaren Jeanne Engela...
Svar
0
· Visningar
329
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundets Disciplinnämnd har stängt av en svensk ryttare från tävlande i sex månader. Detta efter att ryttaren deltagit...
Svar
0
· Visningar
844
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Internationella ridsportförbundet FEI har stängt av ett distansekipage för dopning och otillåten medicinering. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
509
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp