15 månaders avstängning för Kroon

(SvRF)
Den svenska hoppryttaren Sofia Kroon, Tvååker, stängs av från tävlande i 15 månader för ett fall av dopning och ett fall av otillåten medicinering. Beslutet meddelades av Svenska Ridsportförbundets disciplinnämnd på måndagen.

Läs mer...
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Nu måste vi hålla isär vanlig tävlingsveterinär och effektiva dopingprov. Där vi stött på att tävlingsvet ska sköta både dopingprov och vetbesiktningar samtidigt har det blivit pannkaka med båda sakerna. Funkar inte.
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Ja det var det jag menade. Karensen alltså. Hoppas någon vet hur det fungerar rent praktiskt med det!
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Ja det kan jag tro att det blivit pannkaka, är inte förvånad!

Det har hittills aldrig varit dopinkoll på någon tävlingsplats där jag varit, men det rent praktiska i och med dopinprov verkar ju vara rätt dåligt ordnat som det är nu?
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Har under alla mina tävlingsår på både ponny och stor häst varit med om ett dopingtest. På nationell hopptävling där vi blev ombedda att gå till dopingboxen när vi gick ut från banan. Dopingprovet gick snabbt och smärtfritt genom blodprov, så behöver man inte vänta på att hästen ska kissa. Då får man ju vänta i evigheter, det skulle jag inte acceptera (som har en häst som inte gärna kissar borta!)

Däremot verkar förekomsten av dopingprov vara i stort sett minimala, säkert pga kostnaderna, behov av en dopingbox osv.
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Jag har varit med om detta, blev inte direkt pannkaka men nästan. På travet finns funktionärsberedskap o kunnande, detta finns inte på vanliga ridtävlingar dessutom blir det extra problem eftersom de flesta startar i flera klasser.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Det som du påstår står ingenstans! Jag tänkte du själv skulle kolla ditt påstående mot dopingreglerna men det var väl för jobbigt.
Injektion/infusion oavsett preparat 96 tim, akupunktur 96, punktering av led eller bursa har för mig att det var 14 d,där gäller karensen även om maj inte injicerar ngt.
Att av någon annan anledning tex provtagning sätta en kanyl i en häst ger inte karens. Det du skrev har påståtts många gånger men är som sagt en inte helt sann förenkling.
PL
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Det som du påstår står ingenstans! Jag tänkte du själv skulle kolla ditt påstående mot dopingreglerna men det var väl för jobbigt.
Injektion/infusion oavsett preparat 96 tim, akupunktur 96, punktering av led eller bursa har för mig att det var 14 d,där gäller karensen även om maj inte injicerar ngt.
Att av någon annan anledning tex provtagning sätta en kanyl i en häst ger inte karens. Det du skrev har påståtts många gånger men är som sagt en inte helt sann förenkling.
PL

Är inte det likställt med att "sätta en kanyl i hästen"?
Det är 96 timmar oavsett preparat, vilket jag tolkar som att det är kanylen i sig som gör att det blir karens.


Det står inte på karenslistan att kanyler i hästkroppen är utan karens om man tar ett doping prov. Det var en gissning från min sida att det inte blir karens efter ett blodprov som tagits på tävling i samband med dopingkontroll. Om du läst hela mitt inlägg så hade du sluppit svara på samma sak.
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Nej det är injektion eller infusion som ger karens inte kanylen i sig om det inte gäller led eller bursa.
Försök inte lägga orden i munnen på de som skrivit reglerna utan läs vad som står.
PL
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

10 prov av kanske 150 startande. Tycker du det är mycket?
Nej men inte heller lite. I vardagstravet tas prov på knappt 5 %, i V75 ca 10 %. En klart rimlig nivå med tanke på kostnaden tycker jag.

Och det krävs två personer för att ta dopingprov. Kostar en del att ha två avlönade hel dag. Kolla bara vad vi betaler för vetbesiktningar idag.
Varför då? Det behövs en provtagare och en veterinär tillgänglig, eller en veterinär. Vad ska den andra personen göra? Jag har tagit dopingprov själv, med veterinär tillgänglig. Finns inte veterinär på plats på tävlingar?

Jag förstår att det praktiska är svårt att lösa. Man kan ju åtminstone ta ett antal prov på tävlingarna som hålls på Mantorptravet och på Gävles travbana, där finns ju provtagningsstall och all utrustning som kan tänkas behövas.
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Jag har varit ansvarig för dopingprivtagningen på trav ett antal gånger, inget problem.
På hästtävlingar är inte folk inkörda på det hela vilket är ett problem, det stora problemet är att de som skall provtas väljs ut innan start o skall sen följas av varsin kontrollant till provtagningen efter sista klassen.
PL
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Då blir det ju personalkrävande. Kan man kanske lotta bland hästarna och bara ta dem efter deras sista klass?

Ja, i travet är det ju inkört med bra rutiner. Ingen där skulle få för sig att säga att de inte skulle acceptera ett dopingprov. Visst kan man få en suck när man plockar i en i sista loppet, klockan är halv 10 på kvällen och transporten har 25 mil hem men är man med har man ju accepterat reglerna.

Orutinen är ett problem men man måste ju börja någonstans.
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Varför då? Det behövs en provtagare och en veterinär tillgänglig, eller en veterinär. Vad ska den andra personen göra? Jag har tagit dopingprov själv, med veterinär tillgänglig. Finns inte veterinär på plats på tävlingar?


Från regional nivå finns vet på plats för att besiktiga häster. Vilket h*n inte kan göra samtidigt som h*n tar dopingprov. Och eftersom vi i nuläget betaler ungefär 100 kr för att ha besiktningsvet på plats så kommer vi att landa på 250-300 kr för besiktningsvet, dopingtestvet samt en assistent. Plus vad det kostar att analysera dopingproverna. Plus den hundring vi betaler i startavgift/klass.
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Kan inte besiktningsveterinären vara provtagningsveterinär om det finns en provtagare? Varför behövs en provtagare/assistent om det finns en provtagningsveterinär?

Jag förstår att kostanden är stor, men att problemet finns är ju uppenbart och att inte göra någonting för att det är för dyrt är ingen bra lösning.
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Kan inte besiktningsveterinären vara provtagningsveterinär om det finns en provtagare? Varför behövs en provtagare/assistent om det finns en provtagningsveterinär?

Jag förstår att kostanden är stor, men att problemet finns är ju uppenbart och att inte göra någonting för att det är för dyrt är ingen bra lösning.
Läs mitt inlägg ovan. Jag har erfarenhet från bägge brancherna.
PL
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Jag menade inte att ni skulle hitta på egna regler utan att de som skriver reglerna kan utforma dem så att de går att ta dopingprov på ett kostnadseffektivt sätt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Holländska hoppryttaren Sanne Thijssen, som nyligen stängdes av från tävlande i sex månader för dopning, har fått avstängningen upphävd...
Svar
0
· Visningar
357
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Internationella Ridsportförbundet, FEI, har tagit beslut i flera ärenden. Bland annat har sydafrikanska hoppryttaren Jeanne Engela...
Svar
0
· Visningar
329
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundets Disciplinnämnd har stängt av en svensk ryttare från tävlande i sex månader. Detta efter att ryttaren deltagit...
Svar
0
· Visningar
844
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Internationella ridsportförbundet FEI har stängt av ett distansekipage för dopning och otillåten medicinering. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
509
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp