163, 60 kg

H

HonHeter

Undrar vart gränsen går ? :confused: Kan jag rida en maxad c-ponny utan att ryggen går av på häststackarn ? Har ridit b-ponny på ridskolan, kände mig riktigt dum, men det var ju dock inte jag som valde vilken häst jag skulle rida :smirk: Jag har nog stannat i växten vid den här tiden :mad: Vilken storlek på häst tror ni passar mig bäst? Letar så det vore ju bara att veta, men jag kanske ska satsa på d eller liten häst ?:idea:

Sv: 163, 60 kg

Beroende av hur gammal du är, börjar du närma dig 18 tycker jag du skall skaffa häst då du ej kan tävla ponny så mycket längre, men är du 13-14 kan du mycket väl skaffa ponny,

Är 14 år, men ja ska inte tävla, mina nerver pallar inte :mad:

Jag är "tant", väger mer än du och är 174 cm lång. Rider en Welsh Cob som kommer att stanna strax under 150 cm ca (hon är tre år och under inridning nu)...tävlar western.

Kommer du över nerverna kan du starta i vanlig dressyr i storhästklasserna även med ponny...inom western kör vi inte med såna indelningar...

Nej nej, jag har testat tävla många ggr och jag mår dåligt 1 vecka innan och kan inte äta så de går bara inte, har lagt det bakom mig nu:p Ska bara ha en häst som jag kan ha länge, träna dressyr och hoppning(ibland inför tränare), hoppa lite i skogen och rida runt och ha de mysigt:D Funderar på en liten norsvensk, har ganska mkt erfarenhet av sånna rackare för jag hade 2 st som jag va medryttare på.:)

Nej nej, jag har testat tävla många ggr och jag mår dåligt 1 vecka innan och kan inte äta så de går bara inte, har lagt det bakom mig nu:p Ska bara ha en häst som jag kan ha länge, träna dressyr och hoppning(ibland inför tränare), hoppa lite i skogen och rida runt och ha de mysigt:D Funderar på en liten norsvensk, har ganska mkt erfarenhet av sånna rackare för jag hade 2 st som jag va medryttare på.:)

Jag tycker du ska skaffa dig en dponny =). Just för den delen att .. jaa.. jag fick alltid lära mig att man helst inte skulle va 20 cm längre än hästen va hög i manken.. men så går ju inte heller att säga men kanske använda som rikt linje.. det beror ju mycket på om man har lång överliv.el om man har långa ben.. hur mkt man väger.. sen kanske man ska låta bli att rida mindre hästar om man inte har jättebra balans utan då en häst som bär upp en bättre..

så en dponny? Kanske en liten norsvensk??
Finns en här (dock inte till salu) som är helt underbar. ponnymått samt nordis :love:

Finns en här (dock inte till salu) som är helt underbar. ponnymått samt nordis :love:

Menar du min Tor?

146 cm

Svart

Hingst

Snall

Pris om han vore till salu: Sadar 360 miljarder!

Ryttare: Kung Tulle

162 cm

sadar 80 kilo men pa vag nerat.

My%20horses-Tor

Undrar vart gränsen går ? :confused: Kan jag rida en maxad c-ponny utan att ryggen går av på häststackarn ? Har ridit b-ponny på ridskolan, kände mig riktigt dum, men det var ju dock inte jag som valde vilken häst jag skulle rida :smirk: Jag har nog stannat i växten vid den här tiden :mad: Vilken storlek på häst tror ni passar mig bäst? Letar så det vore ju bara att veta, men jag kanske ska satsa på d eller liten häst ?:idea:

alltså rsäkta om jag låter tappad bakom flötet här men vad menar du med den rubrik- 163.60:confused:

är det din vikt eller ..????? vad menar du?

jag tror att TS menar 163 cm lång och väger 60 kg.

Men jag läste lite hastigt som du och tänkte att det kanske är lite optimistiskt att tro att en c-ponny är lämplig om man väger drygt 163 kg :rofl:

Menar du min Tor?

146 cm

Svart

Hingst

Snall

Pris om han vore till salu: Sadar 360 miljarder!

Ryttare: Kung Tulle

162 cm

sadar 80 kilo men pa vag nerat.

My%20horses-Tor

haha nej.. denna heter Benjamin. är nog sju år o va hingst till han va sex.hel svart.. kalas fin. min kompis mamma äger honom

På ridskolan har ju någon tilldelat just den hästen till dig. En B-ponny och dina mått hör ju inte till vanligheten men de ville då att just du skulle rida den hästen.

Det handlar om balans och följsamhet. En ryttare med dålig följsamhet behöver en stark häst medans en följsam ryttare kan rida mindre starka hästar oavsett ryttarens vikt och längd. Ta det som en eloge!

Lycka till!

Om jag var du skulle jag satsa på en lite större d-ponny eller en liten häst:)

Inte för att du inte kan rida större c-ponnyer, men hästen du köper ska du ju förhoppningsvis ha en lång tid och med tiden kanske du känner att det blir lite litet...
En nordsvensk av lite mindre mått tycker jag låter som en bra ide:)

Då hade jag satsat på en maxad d om du vill rida ponny dvs. Annars kan du ju köpa en stor häst också! Men du kanske vill tävla ponny?

Nirak

Då hade jag satsat på en maxad d om du vill rida ponny dvs. Annars kan du ju köpa en stor häst också! Men du kanske vill tävla ponny?

Nirak

Nej, som jag skrev tidigare pallar inte mina nerver med tävling ! haha:p

i gymkhana så har man ju inte åldersgränser, utan viktgränser istället.

kikade som hastigast och hittade att för Cponny gäller 60kg och för Dponny 75. och det är ju alltså i gymkhana som nog kan räknas som relativt tufft!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 714
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 919
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 592
Senast: Edla
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver... 2 3
Svar
55
· Visningar
6 435
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad läser du just nu?
  • Skötsel av utedass
  • Arbetsterapeut

Hund, Katt, Andra Djur