17-åring i USA, tränaren vill ha fullmakt

Asa_S

Trådstartare
Dottern har åkt till USA på träningsläger och nu helt plötsligt vill tränaren ha fullmakt av oss som vårdnadshavare. Eftersom jag vet att de tyckt en massa saker om behandlingar som dottern "borde" ha därför att de själva haft nytta av dessa (fast de haft problem på andra ställen) så känner jag mig nu skeptisk till detta, eftersom det för någon dag sedan rapporterades om ett kiropraktorbesök som hon följt med på men inte fått behandling för att det saknades fullmakt. Jag kan tänka mig att skriva en fullmakt för just detta besök trots att vi här hemma varit på olika behandlingsställen och hon fått diagnosen djup muskelinflammation men eftersom tränaren verkar vilja ha en rätt allmänt hållen fullmakt anar jag lite ugglor i mossen och undrar om det finns någon som vet i vilka "vanliga" situationer det kan tänkas krävas en fullmakt. Hon har ett intyg från försäkringsbolaget för akut sjukvård, behövs det även en fullmakt för det, tex? De är där i 3 veckor så det är ju inte fråga om skolgång eller dylikt, utan förutom tävlingar/träning är det ju som underårig turist fast utan föräldrarna som hon är där.
 
ALDRIG att jag skulle skriva på att mitt barn skulle få utsättas för "behandlingar" utan att jag vet något om det, eller är närvarande. ALDRIG I LIVET!

Är det ett träningsläger så är det sport man ska hålla på med. Inte "behandlingar". Sjukvård ja. Men nåt annat kucklimuck... - över min döda kropp.
 
Jag var i USA ett år, ingen behövde nån fullmakt för att jag skulle få vård som faktiskt behövdes.
Och åldern är inte något som gör skillnad?

Ja, jag är oerhört tveksam till behandlingar, av flera orsaker. Dels har vi varit till både sjukgymnast/kiropraktor och sjukgymnast här hemma och båda säger att inget behöver manipuleras, att hon ev har en viss överrörlighet och att hennes problem troligtvis är en djupt liggande inflammation i muskelfästen och vi har också med en av sjukgymnasterna "pinpointat" hennes ergonomiska problemområden i sitt sportutövande och hon har lagt upp träningen hela året för att stärka områdena runt omkring utan att påverka läkningen men det klart, på ett sådant här träningsläger är det ju hårdaste belastning hela tiden och det höll tydligen inte så länge, dels är jag av åsikten att håller man inte så ska man inte behandla sig igenom en idrottskarriär. En av de andra USA-baserade går med tydligen samma problem till den här kiropraktorn och det är förstås lagt ned ganska mycket pengar redan för detta träningsläger så därför är jag beredd att skriva fullmakt på den behandlingen en gång för att se om det blir någon skillnad, men inte någon allmän fullmakt till tränaren baserad på det bludder som presenterades av henom, vem vet vad de då hittar på? Känner precis som du, tanten!
 
Och åldern är inte något som gör skillnad?

Ja, jag är oerhört tveksam till behandlingar, av flera orsaker. Dels har vi varit till både sjukgymnast/kiropraktor och sjukgymnast här hemma och båda säger att inget behöver manipuleras, att hon ev har en viss överrörlighet och att hennes problem troligtvis är en djupt liggande inflammation i muskelfästen och vi har också med en av sjukgymnasterna "pinpointat" hennes ergonomiska problemområden i sitt sportutövande och hon har lagt upp träningen hela året för att stärka områdena runt omkring utan att påverka läkningen men det klart, på ett sådant här träningsläger är det ju hårdaste belastning hela tiden och det höll tydligen inte så länge, dels är jag av åsikten att håller man inte så ska man inte behandla sig igenom en idrottskarriär. En av de andra USA-baserade går med tydligen samma problem till den här kiropraktorn och det är förstås lagt ned ganska mycket pengar redan för detta träningsläger så därför är jag beredd att skriva fullmakt på den behandlingen en gång för att se om det blir någon skillnad, men inte någon allmän fullmakt till tränaren baserad på det bludder som presenterades av henom, vem vet vad de då hittar på? Känner precis som du, tanten!
Jag var 17 år då.
 
Vad säger dottern då? Jag tänker att hon är så gammal att hon själv kan ta beslut nästan (Det ska hon ju snart göra med.
 
Hon sitter ju i en ganska omöjlig sits - pressas av folk som "vet" och är där för en satsning som hon nu inte kan delta i fullt ut. Det klart hon inte vill vägra ge det en chans - frånsett det är hon nog beredd att prova allt för att kunna fortsätta sin satsning. Hon får inte vara med och bestämma, det gör jag. Men jag är som sagt villig att skriva fullmakten för det här besöket, däremot inte någon som kan användas till lite vad som helst, som tränaren var inne på. Om det faktiskt inte är så att det behöver visas upp fullmakter lite överallt men jag kan inte riktigt föreställa mig vad?
 
Kommer ev behandlande kiropraktor röntga innan denne behandlar? Om inte säger jag nej! Den som behandlar har ju ingen aning om hur dig dotters rygg ser ut annars. Och har inte heller tillgång till svenska journaler.

Gällande fullmakt så är hon där i 3 veckor. Är det inget akut säger jag nej.
 
Ja skulle akta mig väldigt noga för att ge en allmänt hållen fullmakt för behandlingar du inte vet något om.Det är viktigt att hon har ett försäkringsskydd för akutsjukvård och det förstår jag av ditt inlägg att hon har.

Om du överväger att ge fullmakt till en behandling, sörg för att den är detaljerad, utställd till kiropraktorn och att den är begränsad till just den behandlingen vid ett tillfälle. Satt under inga omständgheter tränarens namn på fullmakten, då riskerar du inte att den kan bli färsökt missbrukad. Du kan också specificera att kiropraktor skall röntga före behandling som @MaRomer säger.

Jag tar inte ställning till den medicinska delen, enbart den juridiska.

Som du säkert känner till så är det en sorts "folksport" i USA att saksöka om man inte är nöjd med en behandling eller vård. Det har resulterat i en uppsjö av önskemål om fullmakter, letters of consent etc från behandlare för att säkra sig att behandingen var frivillig.Här kommer också din dotters lder in i bilden eftersom hon fortfarade är minderårig och inte kan ge sitt godkännande/medgivande och det tror jag att du skall vara tacksam för. Oavsett vilken press tränaren sätter kan hon inte säga ja.
 
Senast ändrad:
Tack för ett uttömmande svar som binder ihop de (en aning) röriga pusselbitar jag fått. Jag tolkar det som att man inte behöver fullmakt för akutvård via 112, som täcks av försäkringen? Jag utsätts nämligen också för påtryckningar - förstås - och det är just nu alltså lite underförstått att hon kanske inte skulle få vård vid olycka utan denna allmänt hållna fullmakt, och den situationen vill vi förstås inte hamna i, sporten har en del allvarliga skador varje år...
 
Tack för ett uttömmande svar som binder ihop de (en aning) röriga pusselbitar jag fått. Jag tolkar det som att man inte behöver fullmakt för akutvård via 112, som täcks av försäkringen? Jag utsätts nämligen också för påtryckningar - förstås - och det är just nu alltså lite underförstått att hon kanske inte skulle få vård vid olycka utan denna allmänt hållna fullmakt, och den situationen vill vi förstås inte hamna i, sporten har en del allvarliga skador varje år...

Det behövs ingen fullmakt för akut sjukvård. Däremot kan det behövas för ev fortsatt behandling.

Vore ju trevligt om ambulansen först kom med ett papper man måste skriva på. "hej, vi vet att du har kapat av benet. Men du måste skriva på här för att vi ska kunna behandla dig..."

Som sagt, akut sjukvård behöver ingen fullmakt.
 
Och åldern är inte något som gör skillnad?

Ja, jag är oerhört tveksam till behandlingar, av flera orsaker. Dels har vi varit till både sjukgymnast/kiropraktor och sjukgymnast här hemma och båda säger att inget behöver manipuleras, att hon ev har en viss överrörlighet och att hennes problem troligtvis är en djupt liggande inflammation i muskelfästen och vi har också med en av sjukgymnasterna "pinpointat" hennes ergonomiska problemområden i sitt sportutövande och hon har lagt upp träningen hela året för att stärka områdena runt omkring utan att påverka läkningen men det klart, på ett sådant här träningsläger är det ju hårdaste belastning hela tiden och det höll tydligen inte så länge, dels är jag av åsikten att håller man inte så ska man inte behandla sig igenom en idrottskarriär. En av de andra USA-baserade går med tydligen samma problem till den här kiropraktorn och det är förstås lagt ned ganska mycket pengar redan för detta träningsläger så därför är jag beredd att skriva fullmakt på den behandlingen en gång för att se om det blir någon skillnad, men inte någon allmän fullmakt till tränaren baserad på det bludder som presenterades av henom, vem vet vad de då hittar på? Känner precis som du, tanten!
Har hon djupt liggande inflammationer i muskelfästen så har flickan ont. Är det så konstigt om folk i hennes närhet vill hjälpa henne? Behandla sig genom en idrottskarriär, skitsnack, flickan måste ju ha ont. Varför skickar du iväg en ickefrisk tjej på ett stenhårt träningsläger utan att lita på management, ledarna? Det är bara att hosta upp pengarna eller ta hem flickan. Hon har ont. Ta hem flickan, speciellt som du inte litar på ledarna. Beroende på problem, ett kiropraktorbesök hjälper förmodligen inte. Jag undrar vem det är som bluddrar? Bli arg nu men jag fattar inte vad ni håller på med? Är det värt att flickan ska gå och ha ont?
 
@Asa_S och @MaRomer Det är riktigt att det kan behövas en fullmakt/letter of consent för uppföljande behandling efter akutbehandling via 911 (112) men det kan Asa_S ta ställning till om behov uppstår. Det finns ingen anledning till att ge en generell fullmakt som kan användas i sammanhang som du inte har kontroll över.

För övrigt reagerar jag på att inte frågan om fullmakt för behandling(ar) var avhandlad och avklarad innan man drog på träningslägeret. Man har ju sörjt för att försäkringsskyddet var på plats och det borde givetvis ha inkluderat eventuella fullmakter/letters of consent för tränare och annat stödapparat runt deltagarna.
 
Jag får en annan tanke att om hon får en fullmakt för att behandlas kommer försäkringen att täcka ev skador av den behandlingen eller måste man då stämma kiron i Usa?
 
Jag får en annan tanke att om hon får en fullmakt för att behandlas kommer försäkringen att täcka ev skador av den behandlingen eller måste man då stämma kiron i Usa?
Eftersom jag inte vet hur försäkringsavtalet ser ut och vilken täckningsgrad som finns specificerad där, är det svårt att svara på. Det kan finnas begränsningar som inte täcker ex vis träningsskador, aktiviteter som betecknas som hazardous. bergsklättring od.

Det troligaste är att man måste stämma kiropraktor eller vårdinstitution i USA, något som kan bli både kostsamt och långdraget.
 
Tack för era svar! Det där med följder efteråt är också absolut en sak som jag har gått och funderat över. Samtidigt har hon där borta tillgång till delar av världseliten i sin sport och jag har fått höra nu att just hennes problem är ganska välkänt, något jag inte hört här hemma (liten sport i Sverige, dock) samt att denna kiro redan används av andra, och eftersom jag inte på något sätt missunnar henne adekvat hjälp så kommer jag att skriva just den här fullmakten, vilket jag var ganska inne på hela tiden. Dock tror jag att de får nöja sig med en fullmakt i taget... :).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp