17-åring misstänks för att ha tänt eld på häst

En 17-årig tjej har gripits och är misstänkt för händelsen på Kvinnerstagymnasiet i Örebro. Någon tände eld på täcket som satt på en häst och hästen fick brännskador.
 
Det är tydligt att du inte alls förstod det jag och @Panamera skrev.

Jo, men dessa synnerliga skäl ställs i proportion till brottet som begåtts. Att en person är 17 betyder inte att den inte begärs häktad om man kunnat styrka att den gjort sig skyldig till mordbrand. Kan man däremot styrka med tekniska bevis att personen begått brottet så hade den suttit häktad trots sin ålder.
 
Jo, men dessa synnerliga skäl ställs i proportion till brottet som begåtts. Att en person är 17 betyder inte att den inte begärs häktad om man kunnat styrka att den gjort sig skyldig till mordbrand. Kan man däremot styrka med tekniska bevis att personen begått brottet så hade den suttit häktad trots sin ålder.

Återigen så prövas det om det kan ske lämplig övervakning på annat sätt än genom häktning. Det ska alltså vara i undantagsfall som häktning sker av personer under 18 år.
 
Hon är skäligen misstänkt, och Hippson-artikeln har andra fel så den skulle jag nog inte lita på. T.ex. är hon inte misstänkt för djurplågeri, vilket står i artikeln.
Hon borde vara. Och spela roll, hon är misstänkt fortfarande trots att hon är ute, det räcker liksom. Lär väl visa sig om det är hon eller inte. Oavsett hur mycket eller lite hästen skadades osv så är det en fruktansvärd händelse som kunde slutat hur illa som helst.

Dock skönt ändå att veta att hästen inte skadades fysiskt mer allvarligt.
 
Är ju ungefär 10 cm av täcket som inte ens ligger an mot hästen nertill beroende på hur hårt åtspända maggjordarna är såklart. Och det var bara bränd plast som runnit i pälsen. Som när man får stearin på ett finger typ. Med andra ord knappt ens en rodnad.
Vet mycket väl hur mycket 20cm är och hur ett täcke sitter och hur olika material brinner/smälter (hängde ofta med mina äldre kusiner som tyckte om är elda). För mig är det en bra bit och inte lite i kanten bara.

Det första jag fick höra var att täcket brunnit i kanten, kanten för mig är 2-3 cm.
 
Att skriva ”hon” är att referera till tjejen som blev anhållen. Då tråden handlar om att de anhållit en tjej. Eller hur?

Att skriva ”personen” är att referera till personen som faktiskt har gjort denna handling.
Jag inser att jag ofta pekar ut personer på ett otillbörligt sätt. Ett exempel är att då jag blir omkörd av en idiot som beter sig som om den ägde världen och alla andra bugar inför denne så svär jag över att han riskerar mitt liv och även övriga trafikanters. Om jag hör talas om att en kvinna blivit misshandlad av sin partner så svär jag över att en man har så svårt att acceptera att kvinnan är en egen individ som har rätt att ta egna beslut och leva sitt liv.
Tyvärr vet jag inte hur jag ska komma ifrån detta eftersom det enligt dig är att peka ut en individ bara genom att säga att det är en mänsklig varelse. Jag kanske ska börja svära över mammuten istället de är ju utdöda så det borde ju vara okej enligt din kodex :up:
 
Hade det funnits tekniska bevis som bundit henne till platsen så hade hon, som sagt fortsatt varit häktad då det är mordbrand det handlar om. Oavsett ålder hade hon då varit häktad om de kunde kunde bevisa att hon gjort det.
Men hon har inte ens varit begärd häktad. Såg du inte vad åklagaren sa?
 
Jag inser att jag ofta pekar ut personer på ett otillbörligt sätt. Ett exempel är att då jag blir omkörd av en idiot som beter sig som om den ägde världen och alla andra bugar inför denne så svär jag över att han riskerar mitt liv och även övriga trafikanters. Om jag hör talas om att en kvinna blivit misshandlad av sin partner så svär jag över att en man har så svårt att acceptera att kvinnan är en egen individ som har rätt att ta egna beslut och leva sitt liv.
Tyvärr vet jag inte hur jag ska komma ifrån detta eftersom det enligt dig är att peka ut en individ bara genom att säga att det är en mänsklig varelse. Jag kanske ska börja svära över mammuten istället de är ju utdöda så det borde ju vara okej enligt din kodex :up:

En man, en kvinna, en person. Det är annat än att skriva inlägg om den flickan en tråd handlar om. Mig veterligen har du inte skrivit något om just "henne". Så det var inte riktat till dig.
 
En man, en kvinna, en person. Det är annat än att skriva inlägg om den flickan en tråd handlar om. Mig veterligen har du inte skrivit något om just "henne". Så det var inte riktat till dig.
Jag struntar i om jag har skrivit 'hon' här jag vänder mig mot ditt sätt att försöka klanka ner på folk för att de råkar använda det ord som naturligt ligger närmast till hands. INGEN här har pekat ut denna person det är bara du som verkar ha bestämt dig för att tro att detta är Flash Back och behandla de som är aktiva här efter det.
Du får gärna tala om vilka ord som är acceptabla att använda i diskussionen eftersom det oerhört allmänna ordet person är utpekande mot en specifik individ. Är det som jag förslog mammut?
 
Anhållen ska det stå i första syftningen. Men antar att du förstår vad jag menar.

Men det stämmer inte.

Dels måste en prövning ske av proportionaliteten i att häkta en person, oaktat de tekniska bevis som ligger för handen.
Dels måste det likt @LadyCovergirl också skrivit föreligga synnerliga skäl att häkta en person som är under 18 år.

Detta är alltså prövningar som måste göras, även då det är tal om ett brott som genererar en så kallad obligatorisk häktning.

Så nej, även om det finns stark teknisk bevisning innebär detta inte automatiskt att häktning sker.
 
Jag kan säga direkt att media spätt på en hel del där.
Jag vet mycket mer än du. Täcket var bränt 20 cm upp i nederkant på ena sidan. Det var en 10-15 prickar på några millimeter av bränd plast i pälsen. Det var bara att ta bort med hjälp av olja och en blöt handduk.

Veterinär togs ut för att dokumentera skadorna, likt man gör när en människa utsatts för något. Man skriver ett så kallat ’rättsläkarintyg’.

Den taggen du hade från Aftonbladet så står det inte alls så som du citerat, det står: ”Materialet från täcket hade sedan smält och lämnat brännskador på hästens rygg.”

Men det stämmer som sagt inte.

Skönt att höra att det gick såpass bra med hästen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den härliga ridturen hade kunnat sluta i en katastrof när 17-åriga Lou Bizzozeros häst plötsligt sjönk ner i ett bottenlöst kärr mitt i...
Svar
2
· Visningar
621
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Hästnyheter En 17-årig flicka tände i februari 2019 på ett täcke som satt på en häst i ett stall på Kvinnerstagymnasiet utanför Örebro. Den unga...
Svar
13
· Visningar
1 855
Senast: Dopy
·
  • Artikel
Hästnyheter Skyddstillsyn blev domen för den kvinna som tände eld på en hästs täcke på Kvinnerstagymnasiet utanför Örebro.
Svar
3
· Visningar
1 002
  • Artikel
Hästnyheter Den 19-åriga kvinna som tände eld på ett hästtäcke medan täcket satt på en häst döms till skyddstillsyn och psykiatrisk behandling.
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp