Bukefalos 28 år!

17-åring misstänks för att ha tänt eld på häst

En 17-årig tjej har gripits och är misstänkt för händelsen på Kvinnerstagymnasiet i Örebro. Någon tände eld på täcket som satt på en häst och hästen fick brännskador.
 
Är man så sjuk så man tänder eld på levande varelser då ska man vara inlåst om inte annat så för omgivningens säkerhet. Jag kan acceptera endel skit som folk gör pga sjukdom men det finns gränser där man går från att vara en människa till att vara en liten lort.

Fast vi har ingen aning om vad som ligger bakom. Kan vara år av mobbing och trakasserier som vi inte har någon aning om. Det är lätt att sitta och döma bakom en skärm, men för att utföra den handlingen hon gjorde, krävs att en mår djävligt dåligt.
Med det säger jag inte att hon gjorde rätt, nej, hon gjorde fel, men det beror säkert på något att hon tog steget.
 
Fast vi har ingen aning om vad som ligger bakom. Kan vara år av mobbing och trakasserier som vi inte har någon aning om. Det är lätt att sitta och döma bakom en skärm, men för att utföra den handlingen hon gjorde, krävs att en mår djävligt dåligt.
Med det säger jag inte att hon gjorde rätt, nej, hon gjorde fel, men det beror säkert på något att hon tog steget.
Lägg av. Oavsett har man ett ansvar för sitt handlande. Vi sitter inte och pratar om en treåring som inte förstår utan en sjuttonåring.
Varför ska man sitta och ursäkta kräk (ska vi ursäkta IS terroristerna också, de hade säkert en svår barndom) med att det säkert är synd om dem. Jag är jäkligt trött på det där 'det är synd om vojne vojne' :yuck:
 
Lägg av. Oavsett har man ett ansvar för sitt handlande. Vi sitter inte och pratar om en treåring som inte förstår utan en sjuttonåring.
Varför ska man sitta och ursäkta kräk (ska vi ursäkta IS terroristerna också, de hade säkert en svår barndom) med att det säkert är synd om dem. Jag är jäkligt trött på det där 'det är synd om vojne vojne' :yuck:
Lägg av själv :meh:
 
Lägg av. Oavsett har man ett ansvar för sitt handlande. Vi sitter inte och pratar om en treåring som inte förstår utan en sjuttonåring.
Varför ska man sitta och ursäkta kräk (ska vi ursäkta IS terroristerna också, de hade säkert en svår barndom) med att det säkert är synd om dem. Jag är jäkligt trött på det där 'det är synd om vojne vojne' :yuck:
Håller med dej, känner lika mycket empati för någon som sätter eld på en häst som jag gör för kattmördaren i Högsbo och för folk misshandlar som sambo.
 
Och så sitter ni, friska människor, och spyr galla över sjuka människor.

Självklart är det en sjuk och fruktansvärd handling. Personen behöver hjälp och kanske aldrig kan fungera i samhället.

Ingen tycker att det är okej eller att man liksom förstår och godkänner såna här saker. Men fortfarande tycker jag inte att det är okej att sitta och vräka ur sig att man vill illa åt personen i fråga.

Hur is kom med här fattar jag inte.
 
Och så sitter ni, friska människor, och spyr galla över sjuka människor.

Självklart är det en sjuk och fruktansvärd handling. Personen behöver hjälp och kanske aldrig kan fungera i samhället.

Ingen tycker att det är okej eller att man liksom förstår och godkänner såna här saker. Men fortfarande tycker jag inte att det är okej att sitta och vräka ur sig att man vill illa åt personen i fråga.

Hur is kom med här fattar jag inte.
Fast det finns gränser för vad jag accepterar, även om det ligger sjukdom bakom. Att slå/plåga djur/barn är fan aldrig okej, hur sjuk man än är. Det här är så enormt långt över gränsen att jag häpnar.
 
Jag tror inte den 17-åriga tjejen är mer psykisk sjuk än någon annan 17-åring. Att hon mår dåligt är högst troligt, men inte psykisk sjuk. Jag tror det handlar om avundsjuka gentemot den drabbade hästens ägare. Rätt och slätt! Jag har med egna ögon sett vad "hästtjejer" kan göra mot andras hästar där det handlar om ren och skär avundsjuka och missunnsamhet gentemot hästägare.

/Lizzie - som haft en häst som blivit drabbad...
 
Är man så sjuk så man tänder eld på levande varelser då ska man vara inlåst om inte annat så för omgivningens säkerhet. Jag kan acceptera endel skit som folk gör pga sjukdom men det finns gränser där man går från att vara en människa till att vara en liten lort.
Ingen människa är en liten lort.
Det finns barn som tänder eld på katter, spelar fotboll med igelkottar osv, någon gång är första gången. Skall vi låsa in barn o ungdomar som är i riskzonen o kasta bort nyckeln eller skall vi söka metoder för att hitta o stödja dessa till en mer normalstörd vuxentillvaro?

Är mitt barn mindre värt än din häst, eller är min häst mer värd än ditt barn?

Jag blir allvarligt oroad över till synes friska vuxna människor som uttrycker sådant hat mot en annan människa.

KL
Någons jämförelse med IS terrorister är f'''n i mig helt huvudlös. Förresten, Hitler gillade hundar, gör det honom till en bra människa?
 
Jag tror inte den 17-åriga tjejen är mer psykisk sjuk än någon annan 17-åring. Att hon mår dåligt är högst troligt, men inte psykisk sjuk. Jag tror det handlar om avundsjuka gentemot den drabbade hästens ägare. Rätt och slätt! Jag har med egna ögon sett vad "hästtjejer" kan göra mot andras hästar där det handlar om ren och skär avundsjuka och missunnsamhet gentemot hästägare.

/Lizzie - som haft en häst som blivit drabbad...
Det har väl du inte den blekaste aning om :confused: Eller känner du den berörda flickan? Annars skulle jag inte uttala mig som du gör....
 
Jag tror inte den 17-åriga tjejen är mer psykisk sjuk än någon annan 17-åring. Att hon mår dåligt är högst troligt, men inte psykisk sjuk. Jag tror det handlar om avundsjuka gentemot den drabbade hästens ägare. Rätt och slätt! Jag har med egna ögon sett vad "hästtjejer" kan göra mot andras hästar där det handlar om ren och skär avundsjuka och missunnsamhet gentemot hästägare.

/Lizzie - som haft en häst som blivit drabbad...
Jag valde fel ord o ber om ursäkt för det, tjejen behöver inte vara sjuk, däremot är hon psykiskt störd med brister i den emotionella utvecklingen. Det är inte ett normalt beteende o självklart skall samhället se på det med största allvar.
 
Vem,har accepterat? Ingen tycker det är okej.
Det har kommit "undanflykter" i tråden. Tjejen mår inte bra, hon är nog sjuk osv. Inga ursäkter räcker här. Det är genomvidrigt. Punkt. Och hon bör straffas! (Döms hon till vård så är det såklart okej) det är dock lite synd att hon inte är över 18, det innebär väl att hon inte kan dömas som en vanlig brottsling?
 
Det har kommit "undanflykter" i tråden. Tjejen mår inte bra, hon är nog sjuk osv. Inga ursäkter räcker här. Det är genomvidrigt. Punkt. Och hon bör straffas! (Döms hon till vård så är det såklart okej) det är dock lite synd att hon inte är över 18, det innebär väl att hon inte kan dömas som en vanlig brottsling?
Vad som inte går fram till dig, är att det inte är några ursäkter, undanflykter eller bortförklaringar. Utan analys av beteendet.
 
Det har kommit "undanflykter" i tråden. Tjejen mår inte bra, hon är nog sjuk osv. Inga ursäkter räcker här. Det är genomvidrigt. Punkt. Och hon bör straffas! (Döms hon till vård så är det såklart okej) det är dock lite synd att hon inte är över 18, det innebär väl att hon inte kan dömas som en vanlig brottsling?
Se prallans svar.
 
Det har kommit "undanflykter" i tråden. Tjejen mår inte bra, hon är nog sjuk osv. Inga ursäkter räcker här. Det är genomvidrigt. Punkt. Och hon bör straffas! (Döms hon till vård så är det såklart okej) det är dock lite synd att hon inte är över 18, det innebär väl att hon inte kan dömas som en vanlig brottsling?
Ingen har kommit med undanflykter eller ursäkter, däremot tänkbara orsaker/förklaringar, inget av dessa ursäktar beteendet. När man fyller 16 år är man straffmyndig, det är upp till domstolen att avgöra om hon kan ställas inför rätta eller om hon skall dömas till vård.
 
Fast vi har ingen aning om vad som ligger bakom. Kan vara år av mobbing och trakasserier som vi inte har någon aning om. Det är lätt att sitta och döma bakom en skärm, men för att utföra den handlingen hon gjorde, krävs att en mår djävligt dåligt.
Med det säger jag inte att hon gjorde rätt, nej, hon gjorde fel, men det beror säkert på något att hon tog steget.
Klart att det beror på något oavsett om det handlar om djurplågeri, misshandel, mord eller något annat genomvidrigt, men sympati och förståelse är jag inte kapabel till när det kommer till sånthär.
 
Ingen har kommit med undanflykter eller ursäkter, däremot tänkbara orsaker/förklaringar, inget av dessa ursäktar beteendet. När man fyller 16 år är man straffmyndig, det är upp till domstolen att avgöra om hon kan ställas inför rätta eller om hon skall dömas till vård.
är ju ganska stor skilnad i hur någon döms beroende på personens ålder.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den härliga ridturen hade kunnat sluta i en katastrof när 17-åriga Lou Bizzozeros häst plötsligt sjönk ner i ett bottenlöst kärr mitt i...
Svar
2
· Visningar
626
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Hästnyheter En 17-årig flicka tände i februari 2019 på ett täcke som satt på en häst i ett stall på Kvinnerstagymnasiet utanför Örebro. Den unga...
Svar
13
· Visningar
1 872
Senast: Dopy
·
  • Artikel
Hästnyheter Skyddstillsyn blev domen för den kvinna som tände eld på en hästs täcke på Kvinnerstagymnasiet utanför Örebro.
Svar
3
· Visningar
1 004
  • Artikel
Hästnyheter Den 19-åriga kvinna som tände eld på ett hästtäcke medan täcket satt på en häst döms till skyddstillsyn och psykiatrisk behandling.
Svar
0
· Visningar
355
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp