17" för stor för maxad c-ponny?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare afsana
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 683
Sv: 17" för stor för maxad c-ponny?

Ja jag vet, jag ville bara visa sadeln och typ en av häst eftersom ni pratade om att det va olika vad som ansågs vara ponny och inte...

Jag vet oxå att tråden handlade om c-ponny, och det har redan framkommit att det är ok att rida med en 17" på en sådan om den passar, vilket jag håller med om.
Min ponny var relativt kort i ryggen, trots att han var D, men det gick fint med en 17" ändå, som synes inte är så stor.

*kl*

Min new forest är ej inmätt till C för då skulle jag inte kunna tävla honom bland stora hästar, men han är dryga 140 cm... och sadeln är 18 "...

621358.jpg

Sadeln ligger lite långt fram eftersom jag egentligen knäppt upp gjorden innan jag kom på att jag skulle ju fota också... och jag var för lat att sadla om helt och hållet, så jag bara drog åt sadelgjorden så sadeln inte skulle trilla i backen ifall han rörde på sej...

8445170.jpg

Och så här såg vi ut tillsammans förra vintern...

Jag har en 17" till min c-ponny. Och den är t.o.m extra lång för att vara 17". Det går bra men den är på gränsen till för lång.
Egentligen hade jag velat ha en 16,5" men det fanns inte i Sverige. Och 16" har för små kåpor(blir ju barnkåpor under 16,5"). Så då fick det blir en 17.

Det beror helt på vad det är för sadel. De är så olika i sin utformning. Hade en ponny i stallet förut. (C-ponny) som hade ovanligt kort anläggningsyta. Han fick en Hubertussadel i 17 " som passade perfekt. Då hade flera sadlar i 15,5" och 16" provats som var för långa.

Jag har alltid trott att tumstorleken var sitsstorleken på sadeln och anpassas till ryttarens säte, inte till hästen? Sen är det kanske klart att en 18" kommer med all sannolikhet vara för lång till t ex en shettis men å andra sidan är det inte troligt att en ryttare med rumpa size 18 kommer att rida shettis.

Själv har jag 17,5" rumpa och en welsh cob på strax över 1,50 i mkh, inga problem med att sadeln skulle vara för lång på honom eller att han ramlar ihop av utmattning om jag sätter mig på honom:D

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
497
Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 637
Senast: Roheryn
·
Utrustning Hej! Jag ska införskaffa mig en ny transport och behöver råd på vilken jag ska söka efter. En totalvikt på max 1500kg, en lastvikt så...
Svar
4
· Visningar
285
Senast: Emuliiaa
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare har C-ponnyerna ridit Medelsvår A på SM i hoppning men inför 2025 sänks nivån ett snäpp. Även nya kvalregler införs.
Svar
0
· Visningar
58
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka