2,5 och växt ur bilbarnstolen

Lupino

Trådstartare
Vi har 2 bilbarnstolar (Britax Hiway och Freeway), en i varje bil. Upptäckte för några veckor sedan att dotterns huvud slutar någon cm ovanför stolen i Freeway (i Hiway finns mycket större marginal).

Antar att det är dags att byta (stolen sitter i en liten Audi A3 i framsätet och dottern har huvudet bara några cm från fönstret vilket känns lite läskigt).

Vad ska man byta till som är tillräckligt stort att räcka till 4 och som ändå går in i en liten bil?

Tacksam för era erfarenheter och synpunkter.

Sv: 2,5 och växt ur bilbarnstolen

sålänge det mesta av huvudet har stöd av stolen så ska det vara ok. Det borde stå i instruktionerna?
Hur långt är barnet? Låter väldigt tidigt att växa ur stolen vid 2,5 års ålder?

Jag kommer att ha samma problem. Loke ä 20 månader, väger 15 kg och är 90 cm. Han kommer att växa ur den i förtid. Han har en Britax 2 way och förmodligen en iZi Kid från Besafe.

Jag har varken körkort eller bil, men Loke åker ju i sin morfars och farmors bil emellanåt.

Det är väl när öronen når över kanten som den är urvuxen? (Däremot i babyskydden får inte huvudet nå ovanför kanten alls)

När ryggstödet når över öronens övre kant, alternativt ögonhöjd, så anses barnet ha vuxit ur sin bakåtvända stol.
Alla mina tre "stora" har vuxit ur stolarna strax efter 3 års ålder. Jag har LÅNGA barn.

Tack alla!

Hon är ganska lång, inte mätt på länge men ca 90 cm vid 2 årsåldern (jag är över meddellängd och pappan över 2 meter, så det lär nog fortsätta... :)). Jag har lång överkropp och tycker nog att hon har det också vilket ju spelar in när man sitter.

Har ingen instruktionsbok då denna är köpt begagnad, men har läst lite allmänt som er andra om det där med ögon/öron. Problemet är väl mest att jag nog inte vill låta henne sitta så länge i denna då kommer hon samtidigt ha huvudet mot vindrutan, redan nu riskerar hon nog slå huvudet i vindrutan vid en krock...

Genom att flytta bak stolen kan vi säkert tjäna ytterligare några månader/halvår, men jag undrar ändå om någon har erfarenhet av stolar med högre rygg som ändå platsar i en liten bil.

Jag frågade i babybutiken här om barnstolar för långa barn, när min första växte ur sin bakåtvända - en Britax Eclipse, som väl är jämförbar med nån av dina. DÅ sa tjejen i butiken att det var den bästa man kunde ha när de var långa.

Börja med att flytta bak stolen i alla fall, så att hon får plats med huvudet.

Brio Zento eller Britax TwoWay är långa i ryggen. Men tar också större plats i bilen.

Prova en annan plats och annan vinkling. Jag tycker att mitten bak ganska rak rygg ger mest plats.

Vi köpte en Britax TwoWay (Eclipse) när lillasyster behövde vår Freeway. Men storasyster är nu drygt 100 cm och får fortfarande plats i Freewayen. Så har de bara nästan växt ur den kan det vara lång tid kvar.

Lycka till.

Behöver ni ändå byta passar en Acta Graco duologic (smidig och vändbar) bra just i Audi A3.

fortsätter:

Även om ni tänkt köpa begagnat så rekommenderar jag att åka till Babyland eller dylikt och prova i bilen med barnet, så vet ni vad som passar just er!

Vi ska nog börja med att flytta bak stolen så klarar vi nog ett halvår-år till (vet ej hur mycket de växer från 2,5-årsåldern i snitt).

Ny stol ska ändå inhandlas eftersom vi väntar ett till barn inom några veckor (vi måste, när babyskyddstiden är slut, ha totalt 4 stolar eftersom vi använder dubbla bilar varje dag). Puh! Är lite anti de vändbara stolarna, men får som ni råder åka till barnbutik och prova oss fram (både vad gäller vad som får plats i bilen samt vilka som möjligtvis har högre rygg).

Tack för tipsen!

Jag vill heller inte vända den vändbara stolen (vi köpte nyss en framåtvänd i stället för att vända Britax Two Way) men de är ofta byggda för barn upp till sex år till skillnad från fyra och är därför längre i ryggen.

Jag vill heller inte vända den vändbara stolen (vi köpte nyss en framåtvänd i stället för att vända Britax Two Way) men de är ofta byggda för barn upp till sex år till skillnad från fyra och är därför längre i ryggen.

Ok, har inte tänkt på det på det sättet. Tror som du skriver att de vändbara är som sämst framåtvända och att de kanske håller måttet bakåtvänt. Ska kolla om det finns några bra tester på nätet! Tack för tipset!

Liknande trådar

• Låst
Övr. Barn Lilla dottern (som inte är så liten, 7,6 kilo och 67 cm lång!:angel: ) har en hyrd bilbarnstol från ett visst försäkringsbolag. Vi får...
Svar
8
· Visningar
1 033
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka