2-delat,3-delat eller rakt?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Toker
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 4 787
T

Toker

Vad anser ni vara bäst för hästens mun?
Rent generellt sett, jag vet ju att "inget bett är mjukare än den hand som håller i det" osv, så är inga sådana svar jag vill ha ;)

Har ett vbl som rids på både 2-delat o en rak gummi stång, har tidigare ridits på 3-delat.

Men nu undrar jag vilket bett som egentligen (generellt sett) ligger bäst i hästens mun? Är det så att ett 2-delat bett kan trycka upp i gommen?Är det bättre med delat bett vid dressyr?

Har letat efter andra trådar, men inte riktigt hittat vad jag söker..
Men ni får gärna länka till andra läsvärda trådar! :)

Mvh Toker

Sv: 2-delat,3-delat eller rakt?

Min förra häst var väldigt låg i gommen så henne fick man rida på rakt alt. tredelat. Tyvärr tog det ett bra tag innan jag upptäckte det...:crazy:

Jag personligen tycker tredelat och rakt bett är bäst, eftersom tvådelade kan bli som en nötknäppare, slå upp i gommen etc.

Helt klart 2delat :) svar på din fråga: Ett 2delat bett kan inte på något vis som helst trycka upp i gommen.

3delade bett är ungefär som en "köttkvarn" .. 9 av 10 hästar får problem med 3delade. Klara tecken är att hästen biter på bettet vid tränsning och vid ridning på hängande tyglar.

Raka bett ger tryck på ett och samma ställe i munnen. Men det är ju inge större fel på dom-.

Gummi/syntetbett funkar däremot som bildäck i regnet.. det blir en sån friktion i hästens mun att bettet bränner hästen i munnen. Skulle aldrig sätta på min häst ett sånt bett. :/

??
Det var något nytt för mig, vill du förklara lite utförligare?:laugh:

3delade bett är ungefär som en "köttkvarn" .. 9 av 10 hästar får problem med 3delade. Klara tecken är att hästen biter på bettet vid tränsning och vid ridning på hängande tyglar.
Eh, va?! Min förra häst trivdes inte alls med tvådelat - men blev lugnet självt på tredelat. Konstigt att hon trivdes så bra med en köttkvarn i munnen...

Enligt "hästtandläkaren" (vet) jag varit hos idag så är rakt (svagt böjt) bett bäst.

Eh, va?! Min förra häst trivdes inte alls med tvådelat - men blev lugnet självt på tredelat. Konstigt att hon trivdes så bra med en köttkvarn i munnen...

Det är väl inte så konstigt? ALLA hästar har inte problem med 3-delat. Men många har det utan att man vet om det.

Det är väl inte så konstigt? ALLA hästar har inte problem med 3-delat. Men många har det utan att man vet om det.
Och hur märker man det? Vilken undersökning är det du syftar till när du säger att så många som 90% av alla hästar har problem med tredelade bett? Referens, tack!

min häst hade 2delat bett när jag köpte honom, han trivdes hur dåligt som helst med det, det gojrde ont och han vägrade arbeta. Plus att det var alldeles för stort, så jag slängde det förbannade bettet och köpte ett 3 delat och han jobbar osm aldrig förr. Jag hatar (!) två delat. rakt eller 3 delat

Och hur märker man det? Vilken undersökning är det du syftar till när du säger att så många som 90% av alla hästar har problem med tredelade bett? Referens, tack!

Tänker inte sätta ut några namn, men en känd tandraspare/hovslagre, som är MKT duktig. Utbildad sig i USA.

Jaha.. hörsägen från en icke namngiven person. Ja, då vet jag!

Tacka vet jag tredelat! :bow:

Haha. Tro vad du vill. ^^ Du kan ju se till att få se ett hästskelett nångång och sedan lägga ett tredelat bett och sedan dra i det lite och se hur det funkar i hästens mun. ^^

Av egna uppfattningar har ingen häst jag haft gillat 3-delat men 2-delat funkat super.:laugh:
Hästen jag har för tillfället reds först på rakt sedan testade jag med 3-delat och det var ingen höjdare. Så rider nu på 2-delat och det funkar som sagt var toppen.:bow:

Av egna uppfattningar har ingen häst jag haft gillat 3-delat men 2-delat funkat super.:laugh:
Hästen jag har för tillfället reds först på rakt sedan testade jag med 3-delat och det var ingen höjdare. Så rider nu på 2-delat och det funkar som sagt var toppen.:bow:

Ja, det beror ju helt på hästen. Men min källa är som sagt mkt duktig och bra utbildad tandraspare, och ca 9 av 10 hästar han mött har han alltid stött på bl.a sår i munnen från de 3-delade betten.

Inte många som vet om att dom inte är så bra för hästens mun.

Bettet är ju delat på 2 ggr och det åker fram och tillbaka på hästens.. hm, vad är det.. jaja, nånting, men iallafall är det inte skönt och ger som sagt skador och det är därför han uttalade det som köttkvarn.

Ang. tredelade bett. Det hänger ju helt på hur de tillpassas. Är det inte för långt, och med tillräckligt kort mittdel ser jag inte hur det kan vara en "köttkvarn". Men i och med att många (om inte de flesta) hästar går med för långa bett, kan jag tänka mig att skador uppstår.

1. Din "kända tandraspare" kanske borde lära sig lite mer om hur en hästmun och tänder fungerar och på så sätt komma fram till att en rasp inte är ett speciellt bra verktyg i en hästmun

2. Ett välinpassat bett glider inte fram och tillbaka i en hästmun, det ligger still.

Förresten, vad heter denne "kände tandraspare"? Vore intressant att läsa lite mer om dennes teorier om hästtandvård. Du kan PM:a namnet...

Liknande trådar

Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir... 2
Svar
20
· Visningar
3 076
Senast: Ketrawzc
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 982
Senast: vtok
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av... 11 12 13
Svar
249
· Visningar
32 289
Senast: Åsa A
·
Utrustning Hej Buke :D Tänkte höra om någon här har input att komma med för min kära häst. Ett 8-årigt halvblod som går dressyr, hopp och...
Svar
10
· Visningar
1 988
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka