2-delat,3-delat eller rakt?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Toker
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 4 782
Sv: 2-delat,3-delat eller rakt?

kl

jag tycker att det är omöjligt att säga vad som är mildast, det beror helt på hur hästen ser ut i munnen o vad den tycker om.

Ojoj, detta var INTE mitt syfte med att starta tråden, alltså att en massa tjaffs skulle uppstå.

Jag ville höra var och ens åsikter, för sådana har alla rätt att ha, och folk kommer alltid ha olika åsikter.Klart man kan säga varför saker är bra/dåligt, men man kan inte tvinga folk att ändra åsikt.
Man får ta till sig av dem tips man själv tycker verkar bra-
och "strunta" i resten. Tyckte alla att t.ex. tredelat var bäst så skulle jag inte behöva ställa den här frågan för då skulle det bara finnas 3-delat (okej,kanske inte super jämförelse men ni kanske förstår ändå?)

Så kan inte bara var och en skriva vad ni tycker/tror, men acceptera att andra kanske inte tycker likadant?
Skulle vara mycket roligare att få läsa svaren i tråden då! :)

Mvh Toker

Visst, inge kul om det blir massa tjafs. Men säger någon A vill man ju gärna veta B också.

Ursäktar mig, det var inte meningen att hugga till;) Men ibland blir man lite förundrad över hur andra har en helt annan övertygelse som strider mot allt man själv fått "lära sig", och jag vill gärna veta källan till detta. Skulle aldrig släppa någon som kallade sig "tandraspare" i närheten av mina hästar, och man blir ju då nyfiken varför andra föredrar detta framför tandutbildade veterinärer som undersöker och åtgärdar hästens mun med allt annat än rasp.

Glömde säga min egen åsikt: Hästens mun är individuell, men en generell rekomendation min "hästtandläkare" gett är att man framförallt ska passa in betten väl och gärna växla mellan ett par bettalternativ och minst ett bettlöst alternativ. Tvådelat bett funkar till en del hästar, men många upplever obehag av spetsen som blir mitt i munnen. Med ett rakt eller tredelat undviker man detta. Själv växlar jag mellan tredelat fullcheck, rak pelhamstång samt hackamore. Rider även i repgrimma ibland...

Gummi/syntetbett funkar däremot som bildäck i regnet.. det blir en sån friktion i hästens mun att bettet bränner hästen i munnen. Skulle aldrig sätta på min häst ett sånt bett. :/

I regnet, för att bettet blir blött? Då är det samma sak om man har en häst som tuggar på bettet och dreglar mkt, alltså blir blöt, eller?

Senast ändrad:

western_wannabe: vad är ett tredelat fullcheck bett för något?Alltså skillnaden från ett "vanligt" 3-delat? :)

Här är en bild så slipper du leta.;)

9441190.jpg

Jag kan tillägga att det heter fullcheek, inte fullcheck.

Aha, isf vet jag nog vad det är :)
Vet vad parerstänger är iaf ;)
Men lägg gärna in bild-sådana är alltid roliga att se

Tänker inte sätta ut några namn, men en känd tandraspare/hovslagre, som är MKT duktig. Utbildad sig i USA.

Vilket är samma person som aldrig mer kommer att få kolla i ngn av mina hästars munnar igen. Så det finns delade meningar om hur duktig h*n är.

Jag kanske ska svara på frågan också.. Ärligt talat så vet jag inte vad jag tycker. De två senaste har gått bäst på vanligt 2-delat, och ponnyn gick bäst på 3-delat (vilket jag såklart inte "fick" använda, men icke att han mådde spec dåligt av det.)

Senast ändrad:

Är det vanligast att man brukar ha bett med parerstänger på unghästar, eller är det bara något jag fått för mig?
O vad gör dessa stänger för nytta? :)

Vanligast vet jag inte om man kan säga, men det kan vara till hjälp att använda ett sådant vid inridning eftersom det förtydligar de ledande tygeltagen. Dessutom förhindrar det att bettet dras genom munnen, och gör att bettet ligger lite stadigare.

Vanligast vet jag inte om man kan säga, men det kan vara till hjälp att använda ett sådant vid inridning eftersom det förtydligar de ledande tygeltagen. Dessutom förhindrar det att bettet dras genom munnen, och gör att bettet ligger lite stadigare.

Okej, så i princip så skulle jag kunna använda ett sådant 3-delat istället för ett 3-delat med bettskivor? :)

Hihi, jag var lite långsam;)

Säger alltid fel, har sagt fullcheck hur länge som helst oich kommer nog aldrig sluta med det:angel: Men vi var överens om funktionen iallafall!

1. Din "kända tandraspare" kanske borde lära sig lite mer om hur en hästmun och tänder fungerar och på så sätt komma fram till att en rasp inte är ett speciellt bra verktyg i en hästmun

2. Ett välinpassat bett glider inte fram och tillbaka i en hästmun, det ligger still.

Lära sig mer? Han är nog så duktig man kan bli. Men tro vad du vill, jag har sagt mitt.

Ja, och där bettet är delat ligger det på "vad det nu är, minns ej" och skaver.

Liknande trådar

Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir... 2
Svar
20
· Visningar
3 070
Senast: Ketrawzc
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 965
Senast: vtok
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av... 11 12 13
Svar
249
· Visningar
31 632
Senast: Åsa A
·
Utrustning Hej Buke :D Tänkte höra om någon här har input att komma med för min kära häst. Ett 8-årigt halvblod som går dressyr, hopp och...
Svar
10
· Visningar
1 971
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ofräsch häst?
  • Dressyrsnack nummer 18