2 eller 4 brodd per sko?

@Linda_A kolla tex här: https://www.brunmala.se/wp/wp-content/uploads/2019/02/brunmala-julhalsning-dec.pdf
Finns ett avsnitt om hur brodden påverkar. Det står bland annat att tåbrodd påverkar överrullningen. Det borde vara värre för hästen än att vinkeln ändras de få gånger hästen står/går på hårda underlag.

Men allra viktigaste är att man inte låter brodden sitta när den inte behövs utan att man tar bort dem så fort det inte längre är halt ute. Det är ett evigt skruvande i och ur hela vintern, men så jobbigt är det inte när man väl får in vanan.
Ursäkta, men de uttalar sig om inte ens två tredjedelar av Sverige... :meh:
Fråga vilken hovslagare som helst kring Mälardalen som inte varit längre norrut och du får ungefär samma tips.
Det finns massor av hästar i Norrland som är fyrbroddade mellan slutet av september - april, tro't eller ej!
Att brodda av vid hoppning på fibersand gör de flesta här, åtminstone tåbrodden.
Min egen häst kan inte gå utan tåbrodd bak, han spänner sig och tar myrsteg för att han inte törs trycka ifrån.
Han har också överrullningsskor fram och där tyckte veterinären att jag kan välja lägre brodd i tån för att hjälpa till lite,
 
Ursäkta, men de uttalar sig om inte ens två tredjedelar av Sverige... :meh:
Fråga vilken hovslagare som helst kring Mälardalen som inte varit längre norrut och du får ungefär samma tips.
Det finns massor av hästar i Norrland som är fyrbroddade mellan slutet av september - april, tro't eller ej!
Att brodda av vid hoppning på fibersand gör de flesta här, åtminstone tåbrodden.
Min egen häst kan inte gå utan tåbrodd bak, han spänner sig och tar myrsteg för att han inte törs trycka ifrån.
Han har också överrullningsskor fram och där tyckte veterinären att jag kan välja lägre brodd i tån för att hjälpa till lite,
Ja måste man så måste man. Men ts bor väl inte så långt norrut?
 
Man kan också flytta på tåbrodden för att få bättre överrullning, det gör min hovslagare. Bor i Norrland och hade aldrig haft min häst utan 4 brodd/hov. Då hade vi inte tagit oss till hagen eller ridhuset...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 579
Senast: Icfafn
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 140
Hästvård Den 1 juli hittade jag mitt Islandssto i hagen blockhalt på höger bakben. De första tankarna var hovböld och hovslagare var snabbt på...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 113
Senast: Bufera
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 263
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gjorde det igen - stängde av frysen....
  • Arbetsintervju
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp