2-gradig hälta efter böjprov?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare genny100
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 410
G

genny100

Jag skulle häromdagen besikta min ponny för försäljning, men han visade 2-gradig hälta på höger fram efter högt böjprov. Han har aldrig varit halt i min ägo (han är 11 år och jag har ägt honom i 7 år). Vi talade med en osteopat som sa att det antagligen var stelhet i bogen som visade sig som hälta efter böjprovet.

En timme efteråt sprang han som vanligt i hagen och var glad och visade inga spår efter att ha ont.

Har någon varit med om något liknande? Och vad ska jag göra åt det, ska jag låta honom vila eller försöka mjuka upp honom i skritt?

Tacksam för svar /Jenny

Sv: 2-gradig hälta efter böjprov?

Jag tycker du ska göra en utredning för att säkerställa vad det är som gör ont på hästen.

Du åker till en klinik, utreder och behandlar det som gör ont.

Det är inte alls ovanligt att hästar glatt springer i hagen med tvågradiga hältor.

Håller med, undersök hästen.

Både jag och flera i min bekantskapskrets har varit med om att när man ska köpa/ta en häst på foder, och gör veterinärbesiktning av en häst som enligt ägaren aldrig har varit halt och fungerar utmärkt, får en mer eller mindre kraftig böjprovsreaktion hos veterinären.

Förklaringen verkar vara att hästar jobbar på trots att det gör ont, ibland i flera år. I vissa fall verkar det ha varit t ex enklare vrickningar, och en behandling och vila har gjort att hästen har gått igenom nästa besiktning, i vissa fall har den inte gått igenom.

Så utred och kolla vad det beror på.

Så ostopaten ställde diagnos per telefon!?!
Bialitts inlägg summerar verkligheten bra.
PL

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 313
Senast: valley
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)... 9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 958
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 744
Senast: bellala
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har... 2
Svar
21
· Visningar
4 727
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka