205 i takhöjd?

Lorelie

Trådstartare
Ska kika på en hästtransport som enligt uppgift ska vara 205 i takhöjd, låter inte det väldigt lite? Hur stor häst kan man köra i en sådan?

Googlat lite, 220-230 verkar vanligast, och i sådana kör man hästar på 170, går det då stoppa in en häst på 150 under ett 205 cm tak?

Sv: 205 i takhöjd?

Kan kan du ju alltid men jag skulle inte göra det.

Jag kör min 155cm i ett släp med innerhöjd på 2.30. Skulle även kunna stoppa in honom i en låda med 1.20 men inte lägre! :)

Men det beror ju också på vilka val man har. Är det akut skulle jag stoppa in honom i bagageluckan på bilen om jag så var tvungen ;)

Men om du funderar på att köpa ett släp med 2.05 i takhöjd så skulle jag om jag var du kolla vidare :) Men ta med en mätsticka också, kan hända säljaren mätt fel också :)

Jag hade inte köpt ett släp med den , utan hade sett mig om efter ett annat högre.

Precis som föregående säger så kan man sätta in den i en så låg, men inget som jag skulle rekommendera.

Jag skulle inte köpa ett sådant släp, allra mest pga att luftkvalitén är svår att få bra (oavsett ventilation) om hästen tar upp en såpass stor del av släpets totalvolym..

Jordbruksverket har ju faktiskt skrivit ut rekommenderade mått, vilket innebär att släpet är att rekommendera till D-ponny och under.

Rekommenderade mått
Hästens storlek Spiltans bredd (m) Spiltans totala längd (m) Takhöjd (m)
Ponny A+B 1,8
Ponny C 2
Ponny D 0,75 2,3 2
Stor häst 0,8 2,5 2,1
Mycket stor häst 0,9 2,75 2,2

www.jordbruksverket.se

Mitt släp är 2,30 högt och där har jag en häst av mindre C-ponny mått.

Klart han BEHÖVER kasnke inte så högt i tak men det finns mkt space överallt för både hästen och mig och håller bra luft i släpet..
JAG skulle inte vilja ha ett mindre släp iaf..

Så se dig om efter ett större om du inte har en liten ponny :)

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 445
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte... 2
Svar
29
· Visningar
1 605
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 213
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka