Bukefalos 28 år!

3-åring tung i handen, göra halvhalt?

Shaggy

Trådstartare
Jag red min 3 åring på lektion igår. Alldeles på slutet när vi travade av så blev hon tyngre och tyngre i handen och jag gjorde reflexmässigt en halvhalt. Eftersom hon är ung och outbildad och jag inte är världens bästa unghästutbildare (det här är första gången) så tappade vi lite väl mycket energi men jag fick bort henne från hängandet i handen och efter ett kvarts till ett halvt varv på volten var vi tillbaka i samma energi och takt. Ridläraren var väldigt nöjd med hur hon rörde sig innan jag gjorde halvhalten och var inte imponerad av energiförlusten. Tänker jag rätt eller är det bättre att hon blir lite tung och rör sig på det sättet? Jag vill verkligen inte få henne att tappa framåtbjudningen. Jag bar henne altså inte i handen men hon var på väg åt det hållet.
Jag hade tänkt fråga efter lektionen men glömde bort det. I övrigt måste jag be om ursäkt för usel besrkivning. Det är så svårt att beskriva en känsla.
 
Sv: 3-åring tung i handen, göra halvhalt?

min rent spontana tanke - är treåringen tränad för ett pass för instruktör? Om den blir tung i handen och inte brukar vara det så skulle jag tolka det som att den blir trött (kanske i både kroppen och knoppen) och behöver få en skrittpaus eller kanske att man ska anse att man har ridit färdigt. En treåring är fortfarande väldigt ung och orutinerad och ska ha lagom mycket arbete så man inte knäcker den, varken kroppsligt eller knoppsligt...
 
Sv: 3-åring tung i handen, göra halvhalt?

Hon har varit med på några lektioner och fungerar vädligt bra. Det rör sig om en vanlig ridlektion på ridskola med ett antal hästar och jag ställer givetivis inte samma krav på henne som jag skulle göra på en äldre häst. Om en övning känns fel så deltar vi helt enkelt inte i den utan tuffar på rakt fram eller ställer oss i mitten och vilar.
Hästen har lite problem med hur hon ska hantera bettet och det känns som om hon fortfarande söker efter sitt förhållningsätt till det. Min känsla var att hon borde bli trött men ville inte avsluta med att bära henne utan på ett mer korrekt sätt, just för att hon inte är stabil i sin hantering av bettet. Det är en smart häst som lär sig oerhört fort och ett avslut på fel sätt riskerar att sätta spår jag inte klarar av att reda ut. Strax efter detta satt jag av och skrittade av henne för hand. Jag försöker vara mycket lyhörd för när det riskerar att bli för mycket för henne och det kändes inte som om det var någon risk för det. Hon var hela tiden avslappnad mentalt och regerade kvickt när jag bad om något. Jag har suttit på henne när det blivit för mycket och det är en helt annan känsla och då är det givetvis bara att bryta omedelbart oavsett hur illa det gått. Ridläraren har också full koll på att hon är väldigt ung och var första gången vi deltog osäker på om det var en god idé. Efter den första gången har hon ansett att det inte är några problem och anser att jag kanske kan ställa lite större krav på henne än jag gör. Hon har ridit in flera unghästar så jag tror hon har koll på att jag inte pysslar med något som kan vara skadligt för den unga damen.
 
Sv: 3-åring tung i handen, göra halvhalt?

Om det hade varit jag så hade jag ridit ett kortare pass nästa gång och behållit känslan av lätt kontakt. Man ska visserligen inte vara rädd för ett lite tyngre stöd ibland. Men när hästen är bara 3 år så hade jag funderat över om den blev trött och därför lade sig tyngre i handen.
 
Sv: 3-åring tung i handen, göra halvhalt?

Men om vi nu bortser från att hästen eventuellt var trött då inget i hennes rörelser eller uppträdande tydde på det. Det var precis där och då hon blev lite tyngre problemet försvann efter halvhalten.
Är det dumt att i ett läge när man känner att den unga hästen blir tyngre i handen, och nu snackar vi långt ifrån bära hästen i handen, göra en halvhalt. Är det smartare att driva den frammåt när den ligger i ett friskt balaserat tempo. Detta när hästen inte är stadig på bettet utan ännu känner sig för hur den ska hantera det. Det där att driva fram till handen fungerar därmed än så länge sisådär.
 
Sv: 3-åring tung i handen, göra halvhalt?

Jag skulle rida framåt i alla lägen. Speciellt på en yngre häst.

Halvhalter är en samlande "rörelse" och används för att sätta hästen mer på bakbenen och få den balanserad. Jag tycker det är alldeles för svårt för en 3-åring.

Jag tror du fick den reaktionen du fick för att när du tog halvhalten var att hon backade från handen för att hon inte förstod och släppte då rygg och bakben.
 
Sv: 3-åring tung i handen, göra halvhalt?

Det är lite så jag tänker nu i efterhand. Halvhalten gjorde jag som sagt helt instinktivt. Det problem jag ser med att driva mer framåt är att hon som sagt testar sig fram med bettet och hon fick inte gå mer än marginellt fortare då det troligen hade blivit springigt och då hade jag ju fått ta tillbaka ändå.
/Shaggy som just nu känner sig lite otillräcklig när det gäller hästutbildning
 
Sv: 3-åring tung i handen, göra halvhalt?

Om jag hade varit säker på att hästen inte blev tyngre pga trötthet så hade jag bett hästen om lite mer "framåt". Jag tycker man ska vara försiktig med att "bromsa" sig ur problem, både med yngre och äldre hästar. Man ska vara rädd om energin. Kontakten blir bättre då. Unga hästar behöver lite hjälp med balansen och då blir det jobbigt om man bromsar. Okomplicerad ridning "framåt", men med bibehållen takt, det får inte bli "framåt" på bekostnad av balans :)
 
Senast ändrad:
Sv: 3-åring tung i handen, göra halvhalt?

Om det blir springit så skulle jag bara rida lätt långsammare. Inte ta i handen. Handen ska vara still och lugn tills hon vågar ta bettet ordentligt. Eller handen ska ju alltid vara still och lugn men jag tror du fattar:D
 
Sv: 3-åring tung i handen, göra halvhalt?

min rent spontana tanke - är treåringen tränad för ett pass för instruktör? Om den blir tung i handen och inte brukar vara det så skulle jag tolka det som att den blir trött (kanske i både kroppen och knoppen) och behöver få en skrittpaus eller kanske att man ska anse att man har ridit färdigt. En treåring är fortfarande väldigt ung och orutinerad och ska ha lagom mycket arbete så man inte knäcker den, varken kroppsligt eller knoppsligt...

Det finns inte så mycket mer att tillägga.
 
Sv: 3-åring tung i handen, göra halvhalt?

Trots att hästen efter halvhalten inte hängde något mer på bettet samt att inget i dess gång eller mentalitet tydde på någon som helst trötthet. Jag satt på hästen, jag känner den från dag 1 i dess liv, nej den var inte trött.
I övrigt undrar jag när jag nu ska få börja rida för ridlärare/tränare. Det talas ju alltid om hur viktigt det är att rida för utbildat folk och det framförallt på unga hästar. Det måste väl vara ännu viktigare om man själv inte är erfaren i att utbilda häst. Enligt det som skrivs här av vissa så ska jag sitta hemma och pula helt utan stöd från någon. Då om någongång finns väl risken att allting blir fel.
 
Sv: 3-åring tung i handen, göra halvhalt?

Om det blir springit så skulle jag bara rida lätt långsammare. Inte ta i handen. Handen ska vara still och lugn tills hon vågar ta bettet ordentligt. Eller handen ska ju alltid vara still och lugn men jag tror du fattar:D

Jodå jag fattar precis. Det är intressant att analysera vad man gjort i efterhand och fundera på vad man kunde annorlunda och bättre.
 
Sv: 3-åring tung i handen, göra halvhalt?

En så ung häst är inte vare sig stark eller tillräckligt utbildad att börja samla, vilket en halvhalt ju är till för.

I min värld ska man först få hästen helt befäst i sökningen till handen och i nästa steg att länga sin överlinje och slappna av i den.
Det är steg jag inte hoppar över.
Då får man om man snabbar sig förbi det en häst som får kass bakbensaktion iom att den inte lärt sig slappna av i rätt muskler/länga rätt muskler och man kan därför inte få bra nog vinklat bäcken.

Ingen övning får ske till bekostnad av lösgjordheten.

Så iom att man först måste få en befäst sökning till handen och sen börja runda hästen/framåt nedåt så rider jag fram på unga. När det funkar kan man börja med annat.
Ja, de blir lite mer på framdelen än en häst som går samlad trav tex.
Men iom att samling är avhängigt av lösgjordheten och den är avhängig av att hästen söker sig fram till handen från bakhov så tycker jag man måste börja så.
Friska hästar tål det.
 
Sv: 3-åring tung i handen, göra halvhalt?

Blev hon tung eller sökte hon bara ett stöd? Är du osäker kan du alltid be ex din ridlärare att prova henne :) försök beskriv känslan & låt hen titta på hästen en gång till.
Tycker det är bra att du tar hjälp av ridlärare. Första hästen som jag red in och utbildade red jag för tränare en eller två dagar i veckan; från dag1 när vi började. Fick mycket coaching och ovärderlig hjälp! Hästen kan vara hur grön som helst när man börjar "dra in" tränare -bara bra.
Även om jag idag arbetar med att utbilda hästar så kan jag ibland be min tränare antingen rida & prova eller titta; även om det "ser bra ut" så kan man alltid få tips som gör att man utvecklas ytterliggare.
 
Sv: 3-åring tung i handen, göra halvhalt?

En vanlig lektion på ridskola brukar väl vara ca 45 min, gick hon hela denna tiden? i så fall är hon garanterat trött. Tycker en 3 åring bör hålla sig till ca 15 min. Det blir så mycket mentalt för dom så dom orkar inte mycket.
 
Sv: 3-åring tung i handen, göra halvhalt?

Jättebra svar ;-)
Men är det riktiga halvhalter du menar? För jag kan tycka att en liten avstämning behövs på unghästar så att det inte bara blir jättesteg i flängtrav. Inget samlande alltså utan bara en vänta signal- vilket i min enkla värld är samma som en halvhalt...

45 min gruppridning i ridhus hade inte jag gjort med en tre åring förresten. 15-20 min privat för den läraren hade jag provat:)
 
Sv: 3-åring tung i handen, göra halvhalt?

Fast jag tycker inte att en halvhalt i det läget behöver vara fel. För jag tänker att en liten lätt halvhalt på en unghäst som tappat lite fokus blir lite ett wake up call också. Jag förstår ju varför man hellre vill att en unghäst ska gå framåt i alla lägen hellre än bakåt. Men jag tror ändå inte att det är fel med en liten halvhalt :)


Jag är mer nyfiken på varför hästen inte tar stöd på bettet? Vad tror du att det beror på?

Och det är inte fel att rida för tränare med en så ung häst, det gäller ju bara att anpassa ridpasset efter hästen ålder och utbildningsnivå. Att man på en yngre häst får rida kortare stunder i övningarna och att man kanske får lägga in fler skrittpauser. :)
 
Senast ändrad:
Sv: 3-åring tung i handen, göra halvhalt?

Jättebra svar ;-)
Men är det riktiga halvhalter du menar? För jag kan tycka att en liten avstämning behövs på unghästar så att det inte bara blir jättesteg i flängtrav. Inget samlande alltså utan bara en vänta signal- vilket i min enkla värld är samma som en halvhalt...
Det här är nog en mer korrekt benämning av vad jag gjorde. Givetvis gör jag inte en halvhalt för samling en 3-åring. Det är hon inte i närheten av att vara mogen för än.
45 min gruppridning i ridhus hade inte jag gjort med en tre åring förresten. 15-20 min privat för den läraren hade jag provat:)
Det är uppenbarligen olika på olika hästar. Jag har pressat den här hästen för hårt några gånger och det är helt andra symptom på det än en aning tung i handen i 20 m. Det resulterar bla i att hon först blir en aning okoncentrerad och seg på hjälperna för att i ett senare skede frysa fast, inte förstå förhållningar, slängande med huvudet, springa bena av sig osv. Den här hästen lyssnade på tygeln och sitsen rörde sig med pigga rörelser och välvd rygg i en för unghäst bra lång och låg form. Näsan kanske en aning långt fram men jag vill inte backa henne utan verkligen få henne att länga ut överlinjen. Jag vet att jag inte kan överyga folk om att hon inte var trött utan jag får utgå från att ingen har upptäckt den tröttheten varken jag som känner hästen sen födseln, min vän som rider samma lektion som jag och som också känner hästen sen födseln om än inte lika bra eller ridläraren som trots allt har en hel del unghästvana. Innan sommaren hade ett sådant här pass varit på tok för mycket för henne mentalt. Jag stoppar dessutom in vila ganska ofta. Efter sommarvilan reds hon i 4 veckor totalt 12 pass innan hon fick 1,5 veckors vila och den vilan fick hon inte för att det uppstod problem utan för att jag verkligen inte vill pressa henne så problem uppstår.
 
Sv: 3-åring tung i handen, göra halvhalt?

Jag är mer nyfiken på varför hästen inte tar stöd på bettet? Vad tror du att det beror på?
Till viss del arv, märra har aldrig fungerat bra på bett. Till viss del att det bett jag provade först inte passade henne alls och nästa jag testade inte heller passade. Det jag har nu (ett rakt) har jag endast haft i ca 3 veckor och kanske ridit med 6-7 ggr. Hon har altså först nu fått ett bett som hon anser är acceptabelt.
 
Sv: 3-åring tung i handen, göra halvhalt?

Jag säger inte att din tre åring var trött.
Men jag håller kortare pass på banan med en tre åring!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Endast en ridlektion stod på schemat denna vecka. När jag kom fram till stallet tappade jag hakan lite. För några veckor sen fick vi en...
Svar
0
· Visningar
291
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Tidigare i somras skrev jag ett inlägg där jag undrade vad jag skulle göra med min ridning. Jag kände mig lite dyster inför höstterminen...
Svar
0
· Visningar
459
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
831
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Kattsnack 10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp