Bukefalos 28 år!

3-åring tung i handen, göra halvhalt?

Sv: 3-åring tung i handen, göra halvhalt?

Till viss del arv, märra har aldrig fungerat bra på bett. Till viss del att det bett jag provade först inte passade henne alls och nästa jag testade inte heller passade. Det jag har nu (ett rakt) har jag endast haft i ca 3 veckor och kanske ridit med 6-7 ggr. Hon har altså först nu fått ett bett som hon anser är acceptabelt.

Okej då förstår jag! :)

Jag slår alltid ett slag för Pessoas tvådelade bett när det gäller bett. Ett milt bett, som blir lite som en stång eftersom det inte går att böja framåt som ett vanligt tvådelat.. Men som 9 av 10 hästar har trivts jätte bra med, både såna som är mjuka i munnen och såna som är lite hårdare :)
 
Sv: 3-åring tung i handen, göra halvhalt?

Jag håller med.

Jag tror ridning i grupp med en så ung häst lätt blir för mycket även om man inte avser det och är lyhörd . Enligt beskrivningen blir hästen trött .
 
Sv: 3-åring tung i handen, göra halvhalt?

Jag säger inte att din tre åring var trött.
Men jag håller kortare pass på banan med en tre åring!

Svaret var inte bara till dig utan mer allmänt :) Vanligen rider jag också kortare pass (15-20 min) och känner jag att det blir tufft för henne så sitter jag utan problem av mitt i lektionen och går därifrån.
 
Sv: 3-åring tung i handen, göra halvhalt?

Du känner din häst bäst själv! :)
Man vet själv hur ens häst reagerar och känner vad som är galet.

Min 4 åring(inriden som 3 åring) började i våras bli lite stark och kastade lite med huvudet ibland. Något som andra inte tyckte var alls konstigt för att vara en pigg unghäst som hade vilat ett tag. Men eftersom jag alltid kunnat rida honom med nästintill en sytråd i munnen så kollade jag honom och han hade vargtänder!
Olika hästar reagerar olika på olika saker och jag ärövertygad om att du känner om din häst är trött eller inte :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: 3-åring tung i handen, göra halvhalt?

Min 4 åring(inriden som 3 åring) började i våras bli lite stark och kastade lite med huvudet ibland. Något som andra inte tyckte var alls konstigt för att vara en pigg unghäst som hade vilat ett tag. Men eftersom jag alltid kunnat rida honom med nästintill en sytråd i munnen så kollade jag honom och han hade vargtänder!
Vilken tur att du lyssnade på hästen och kollade honom. Jag är glad att jag kollade min innan jag satte in bett med tanke på hur svårt hon haft för bettet. Jag började rida in henne på sidepull i väntan på kliniktiden. Hon hade en vargtand som nu är dragen :)
 
Sv: 3-åring tung i handen, göra halvhalt?

Ja man ska lita på sin egen magkänsla mer än vad andra säger helt klart! Och eftersom det nästintill enbart är jag som ridit min pålle nånsin så ansar jag mig känna honom ganska bra ;)
 
Sv: 3-åring tung i handen, göra halvhalt?

.... när jag läste var min första reaktion som många andras här att det är för länge att rida 45-60 min på ridbanan på en treåring. Jag tror inte alls att det är säkert att man känner om hästen är trött ... Den kan mycket väl springa på och dras med av de andra hästarna. En så ung häst har ju inte muskulatur och senor som är färdiga och starka nog att bära ryttare längre pass och kan ju reagera genom att gradvis få ont och börja visa obehag långt senare ....
Jag rider själv en treåring knappast på ridbanan alls utan bara ut rakt fram och då brukar jag gå bredvid 15 min - rida 20-25 min och gå de sista 15 min ....3 ggr per vecka.
 
Sv: 3-åring tung i handen, göra halvhalt?

När vi är 5 personer i ett ridhus och hon är lika possitiv när hon går bort från alla de andra som mot dem. Nej jag köper inte det. Hästen har tidigare visat trötthet i grupp och det är inte skillnad på att rida henne helt själv eller tillsammans med andra vad gäller framåtbjudning, tempo osv.
Vi talar altså fortfarande om att hästen blir en aning tung i handen i ca 20 m.
 
Sv: 3-åring tung i handen, göra halvhalt?

Shaggy, Det är flera i denna tråd som har upprepat samma sak utan att vara direkt otrevlig, exempelvis Mackan. Varför du då hoppar på just Mackan och ingen annan kan jag inte förstå. Jag nöjer mig med en tillsägelse och att städa tråden den här gången.

Jag hoppas du hittar en lösning med problemet med hästen. Ha en fortsatt trevlig höst.

Med vänliga hälsningar

Moderator
 
Sv: 3-åring tung i handen, göra halvhalt?

Om din häst bara är tre så håller den på att finna sig tillrätta med att ha en ryttare på ryggen och vad som ryttare menar att den ska göra. Det är helt naturligt att den provar sig fram.

Jag skulle hellre ha värjt problemet genom att öka istället för att samla. När det blir tungt fram så öka tempot en smula för att sedan komma tillbaka till ett bra arbetstempo genom att rida lätt i det tempo du vill vara i. Hellre en fot på gasen än en fot på bromsen så att säga.

I övrigt håller jag med om att platsen för träningen kanske inte är ideal men du känner din häst bäst och avgör vad den pallar.
 
Sv: 3-åring tung i handen, göra halvhalt?

*kl*

Om du kanner det igen, sa kan du prova med sma, sma, sma rorelser med fingrarna. Snackar alltsa pyttepytte, tank vibrationer, med ring och lillfinger. Annars ar det inte direkt ovanligt att en yngre hast da och da "lutar" sig lite pa bettet, i brist pa battre ord. Vissa hastar "kollar av" pa det sattet under utbildningen, ser nastan hellre att det "kanns" att man har lite hast dar da och da an att de backar av fran bettet.

Behover inte betyda mer an att de "funderar" lite pa saker och ting.

Sma pill med fingrarna funkar inte pa alla hastar, men det -kan- ta bort det litet statiska som kan bli nar man forsoker halla "handen sa stilla och stabil" att man riskerar bli lite last.

..sager Bew som fortfarande forsoker lara sig att man FAR rida med stangda hander...
 
Sv: 3-åring tung i handen, göra halvhalt?

Jag kan förstå att den instinktiva reflexen skulle vara att göra en halvhalt. Men jag tror att bästa sättet hade varit att lätta ur och rida på fram. Blir det springigt använda rösthjälp och lite fördröjning i lättridningen. Lycka till!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Endast en ridlektion stod på schemat denna vecka. När jag kom fram till stallet tappade jag hakan lite. För några veckor sen fick vi en...
Svar
0
· Visningar
291
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Tidigare i somras skrev jag ett inlägg där jag undrade vad jag skulle göra med min ridning. Jag kände mig lite dyster inför höstterminen...
Svar
0
· Visningar
459
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
831
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp