3-åringen

H

HORSEBABE

Hur långt har ni kommit med era 3-åringar??
Ska ni visa upp dom på testet??

Jag har bara varit inne i ett ridhus med min en gång för hon har varit så svår att lasta.
Sadel och träns bryr hon sej inte alls om.
I onsdags hängde jag på henne hemma på gården, foten i stigbygeln och sånt- Inga problem alls, blev bara irriterad över att hon va tvungen att stå still så länge!

Ska försöka åka in till ridhuset på Lö eller Sö och då kanske sitta på henne...

Är jag sent ute?
En kille här i närheten har redan galopperat sina (gjorde han 1:a gången han satt på dom!!)
och en kompis har travat sin en gång...

:confused: :confused:
 
Min treåring kommer att ridas in till hösten så vi struntar i bedömn. nu i vår!
Tycker att du är försent ute om din treåring skall ridas!!??
Man börjar med dom som 2,5 år om dom skall visas ridna både med löshoppn och inridningen.

Lycka till!!
 
Våra är "ridna" 1gång i veckan ca 10-15 min från sep då de var 2 1/2år. Löshoppade 2ggr/mån + körda en gång i veckan ca 15 min. De kördes in som tvååringar. Kan alla komandon,rids i alla gångarter utan problem. Sen 1 jan så rids dom två ggr/veckan en gång ute och andra gången i ridhuset ca 20 min/gång. En dag tömkörs dom. Löshoppar 3ggr/mån. Det är viktigt att vara väl förberädd inför treårstestet så hästarna inte blir helt slut där då det är en ganska jobbig dag för dem. Åk till olika ridhus och rid för att vänja dom med att vara borta.
 
Min treåring (shetlandshingst) är löshoppad två gånger bara men har förstått hur det går till och hoppar jättefint, han hoppar ca 80 cm och han är själv bara 94 cm. Maxhöjden på treårstestet för A-ponny är just 80 cm så jag siktar på att visa honom.

Han är fullt inkörd och lyssnar jättebra både framåt och bakåt och står still. Han har haft sadel på sig och bryr sig inte om stigbyglarna när dom slår honom i magen. Ryttare får vänta till efter sommaren. :)
 
Min är riden ca 1ggr iveckan ute/ inne sedan September, dock bara skritt och trav i korta pass då hon växt väldigt och är valpig. Löshoppad hemma och borta ca 1 gång i månaden hittills men blir mera framöver. Tränat på att visas för hand har vi också gjort. Ev skippar jag ridmomenten på 3-års, då vi ev. inte hinner få till galoppen innan, tycker det då är bättre att låta bli..en sämre visning missgynnar ju bara hästen och det är ju bara för att få ut ev. diplom som ridningen är nödvändig.
Mvh Nin
 
Min är 164cm och lätt i typen! hon är säker på sin sak här i livet! jag har bara skrittat på min än så länge men ska trav nu någon dag hade jag tänkt! Jag kommer att vissa min på treårs testet om allt går om planerat! Hon löshoppas nu och tömkörs! Jag gör någonting med henne varannan dag annars kryper hon ur skinet! det alerta damen! :p
 
Min är oxå runt 165cm och en smäcker liten dam, har växt mkt i vinter, mkt därför jag inte har velat rida henne.
När jag kollade på 3-års testet förra året var det inte många som faktiskt kunde galoppfattning!
Dom blev "igång dragna" av de andra, eller så fick man "lura" dom till galopp vid hörnerna m,m...
Själva ridningen är väl bara till för att visa att det går skritta, trava, galoppera med dom, inte hur bra/lätt det går??
Löshoppad har hon blivit sen i sommras, utan några problem, blev hon oxå i ridhuset sist.
Har oxå tränat mkt på marken, hon är väldigt bestämd och stark!
Kondition har hon som bara den! Tänkte att hon skulle få springa av sej i ridhuset lite, hon travade och galopperade i en timme men va lika pigg och glad allafall!
 
Jag har en 3-åring som jag ska visa är det tänkt.
Han rids ca 2 gånger i veckan, än så länge bara skritt och trav eftersom paddocken inte är den bästa så här års :(.
Han tömkörs/longeras/går promenad så gott som alla resterande dagar.
Han har ännu inte varit inne i ridhus, men med hans psyke blir det nog inga problem. Han är världens snällaste att köra.
Tyvärr stod han på boxvila 1 månad + 1 månads konvalecens för ett halvår sedan efter en skada, så inridningen är lite försenad.
Men det är en jättetrevlig häst på alla sätt, med världens bästa psyke, så han tar igen det rätt snabbt..=)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 645
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 561
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 989
Senast: sorbifolia
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 446
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp