3-delat bett eller vanligt tränsbett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare gullebarn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 6 710
Sv: 3-delat bett eller vanligt tränsbett?

Jag tycker att tredelat är att föredra, det problem som kan vara är väl om mittendelen är för stor och lägger sig över lanerna.
Tvådelat kan dels trycka upp i gommen och dels klämma över lanerna.

Men hästar är ju individer, det finns inte ett som passar alla.

Jag vet inte exakt, men han tycker helt enkelt att 3-delade bett är fel. Enligt honom så ska ingen häst ridas på 3-delat.. =S Jag själv rider inte för honom. Men jag har flera vänner som gör det och det är lika dant för allihopa. Det är konstigt att alla fortsätter rida för honom när man inte får rida på det bett som ens häst trvis med och sådär.. =/ han är liksom som någon sorts guru på våran ridskola.. Allt han säger lyssnar dom på..

Jag vet inte hur gammal han är riktigt. Han kommer från tyskland och är hm ja rätt så gammal. Det han fått lära sig är liksom rätt.. De är himla konstigt tycker ja.. =7

Den tränaren gör ett test med betten. Den som rider få ta fram 2 fingrar och så sätter han bettet där och drar, det gör han både med 3-delade och det vanliga tränsbettet. De elever som fått testa detta säger att det gör ont i fingrarna av det 3-delade.. Och då menar han att det är så det känns i hästens mun när man rider.. =S Så kan det väl ändå inte vara.. Han tycker iallafall det. Och testar det tydligen på alla elever som kommer med vad han tycker är "fel bett".

Klart det gör ont när man drar i det, vilket bett gör inte det? Knäpp tränare om han inbillar sig att det skulle vara bättre att DRA i ett tvådelat än ett tredelat :mad: Personligen gillar jag tredelade bett, min ena medryttarhäst går som en klocka på sitt och hon hatade tydligen bett för nåt halvår sen. Men hon är ju också kollad av tandläkare, bettet passar och jag drar inte i tyglarna. Förressten kan jag slå vad om att sagda tränare drar markant mkt hårdare i "det felaktiga bettet" än i "det korrekta" bara för att eleverna ska hålla med honom ;)

Mm jag håller helt med dej. Ja troligtvis lär han dra rätt så hårt.. Så att bettet på nått vis nyper för dom brukar få röda märken på fingarna.. hm :crazy:

hmmmmmmmmm

jag vet inte men jag tycker mer att detta låter som om tränare vill visa sina elever att dom INTE får dra sin häst i munnen och där av annledningen till betten.

rätta mig om jag har fel;)

vickis-pajala skrev:
hmmmmmmmmm

jag vet inte men jag tycker mer att detta låter som om tränare vill visa sina elever att dom INTE får dra sin häst i munnen och där av annledningen till betten.

rätta mig om jag har fel;)
Skulle tränaren vilja att de inte ska dra hästen i munnen så hade det nog knappast spelat någon roll om de red på två-delat, tre-delat eller rakt tex.

Ja han menar inte det att dom inte ska dra hästen i munnen.. för han gör samma test med ett vanligt tränsbett, och det gör tydligen inte lika ont. vad han menar med det är att 3-delade bett är helt fel, enligt hans mening då.. :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 219
Senast: sweep
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
288
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
635
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
702
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka