3-delat D-ringsbett

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Marika
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 4 241
M

Marika

Någon som rider med det? Hur tycker ni att det funkar? Funderar på att ha det på mitt fullblod när jag hoppar då hon kan bli lite piggelin. Har ett tvådelat d-ring med kopparrullar nu men gillar inte riktigt tvådelade. Men hon tycker väldigt mycket om det. Så ja åsikter? :smirk:

Sv: 3-delat D-ringsbett

Jag har ett tredelat bett me fasta ringar på min NF. Det funkar jättebra o hon går bättre på de än va hon gjorde me tvådelat me rörliga ringar. :) Kan tänka mej att D-ringar är bättre för att de inte nyper hästen i mungipan.:idea:
Hon har tredelat för att de ligger bättre i munnen, inte för att hon behöver ett skarpt bett.
De funkar som sagt bra, men de e ju olika på olika hästar såklart.. :cool:

Jo kan tänka mig det jag med. Ja precis jag gillar tredelade mer pga att dom just ligger bättre. Och D-ringarna gör ju att det blir en liten hävstångseffekt, och det är lite det jag är ute efter.

d-ringar ger ingen hävstångseffekt.....för att uppnå det krävs en kinnkedja som håller emot...
däremot kanske hästen trivs bättre på det tredelade och blir lydigare iom det

Nehe okej men såhär står det i Hööks katalogen. D-ringsbett eller galoppbett, ger viss hävstångseffekt, vilket kan vara bra om hästen pullar.

OJ, ett 3.2-delat D-ringsbett har visst hävstångseffekt. :) jag har själv läst det i många böcker, samt som du säger marika i Hö*ks katalogen. Alla tycker vi olika och alla har vi olika erfaren heter av saker och ting, mina 2 pollar som gick på ett D-ringsbett fick skav i mungiperna, då åkte plast plattor på, då funkade det perfekt igen! Mpnga hästar tycker om det bettet. :)

Hööks sätter även både boots och träns upp och ner, och kallar sina lågprislädersadlar för extremt prisvärda, så jag skulle inte lita alltförmycket på vad de skriver på sin hemsida om jag var ni.

Det blir, precis som PrinceFair skriver, INGEN hävstångseffekt av ett D-ringsbett. Däremot är det möjligt att nacktrycket ökar, men det har jag inte forskat i :P

Ett tredelat är generellt inte skarpare än ett tvådelat.

Tigertofflan skrev:
Hööks sätter även både boots och träns upp och ner, och kallar sina lågprislädersadlar för extremt prisvärda, så jag skulle inte lita alltförmycket på vad de skriver på sin hemsida om jag var ni.

Det blir, precis som PrinceFair skriver, INGEN hävstångseffekt av ett D-ringsbett. Däremot är det möjligt att nacktrycket ökar, men det har jag inte forskat i :P

na na na! Tänk om du, du får hävstångsefek av D-ringsbettet, visst den är inte lika stor som ex ett pessoabett. men visst får du hävstång allt, den är kanske minimal, men det är hävstång, och som marika sa var att hon ville ha lite hävstång, alltså kommer nog D-ringsbettet vara perfekt. Orkar inte säga varför jag vet just det här om D-ringbettet, men vill nogon verkligen veta så visst :)

och du... jag skullle vara väldigt försiktig med att säga så som ett så pass stort företag som Hö*ks, för du vet aldrig när du stötter på en sådan som jobbar där eller ennu värre är chef över det. *host* sista andetaget är också att Hö*ks lågpris sadlar har kvalite, ävenom du inte visste det, dom går igenom stort antal kvalitets tester för att inte skada hästen/ponnyn, vilken sadeln som helst som ligger på fel rygg kan skada. Dom har också alltid garanti på sadlarna. tack för mig!

Tigertofflan skrev:

Jo det är visst en liten hävstångseffekt på ett D-ringsbett, och visst är det en aning skarpare? Jag vill inte ha ett tredelat bara för att det är skarpare, utan för att jag gillar mer att rida på det och hästen uppskattar det mer. Och jaha nu står det visst fel i alla böcker också? Eller?

Jag hade hööks tredelade D-ringsbett med kopparrulle i mitten till mitt gamla halvblodssto som gärna bet sig fast i bettet. Det trivdes hon mkt bra på och fungerade super!

Jag har använt ett sådant när jag hoppat en av hästarna istället för ett vanligt tredelat och tyckt att det fungerar bra. Upplever att det ger mig en aning mer kontroll.

Jag skulle gärna vilja veta hur både du och "Marika" kan få det till att ett D-bett är ett hävstångsbett. Förklara gärna.

Om du tar reda på vad hävstångsprincipen innebär så kommer du förstå att det inte blir någon sådan effekt med ett D-bett. Hööks är absolut ingen vetenskaplig källa!

Poängen med ett D-bett är att det är svårt att dra genom munnen i sidled. Alltså samma effekt som ett bett med parerstänger eller bettskivor.

Man kanske kan säga att ett D-bett är skarpare i SIDLED än ett vanligt tränsbett. Alltså vid ledande tygeltag.

Panikie skrev:
och du... jag skullle vara väldigt försiktig med att säga så som ett så pass stort företag som Hö*ks, för du vet aldrig när du stötter på en sådan som jobbar där eller ennu värre är chef över det. *host* sista andetaget är också att Hö*ks lågpris sadlar har kvalite, ävenom du inte visste det, dom går igenom stort antal kvalitets tester för att inte skada hästen/ponnyn, vilken sadeln som helst som ligger på fel rygg kan skada. Dom har också alltid garanti på sadlarna. tack för mig!

:rofl:
Om jag skulle träffa en chef från Hööks skulle jag tala om att det står fel i deras katalog.

Ja, du har rätt. Jag funderade över den formuleringen, tydligare är kanske en bättre ord.

Panikie skrev:
na na na! Tänk om du, du får hävstångsefek av D-ringsbettet, visst den är inte lika stor som ex ett pessoabett. men visst får du hävstång allt, den är kanske minimal, men det är hävstång, och som marika sa var att hon ville ha lite hävstång, alltså kommer nog D-ringsbettet vara perfekt. Orkar inte säga varför jag vet just det här om D-ringbettet, men vill nogon verkligen veta så visst :)

precis som de andra säger här ger d-ringsbett ingen hävstångseffekt, för att få hävstångseffekt måste det finnas en fast punkt, ex kinnkedja, som bettet kan "vrida sig" runt.

stort eller litet företag spelar väl ingen roll....det står fel i deras katalog. och vad deras chef säger om det ger jag blanka f-n i, tycker bara att det är synd att så många saknar kunskap och förlitar sig på katalogen...
det är inte bara d-ringsbettet det står fel om, läser man om tex gags blir man lika :eek:

Ja okej men då måste det alltså stå fel i alla böcker jag har hemma också då eller?

Jag fortsätter att förvånas över hur folk läser en bok, litar blint på allt denne säger - men alltid utan att prova eller undersöka själv!
Nu är inte detta världens grej, men säg att det hade varit något större. Varför testar inte folk själva?

Ehm jag har ridit på D-ringsbett, rider på det just nu. Ett tvådelat. Vilket står om du läser.

Liknande trådar

Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 208
Senast: Capybara
·
Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
1 335
Senast: tomte
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 035
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈