30 misskötta hästar försvunna

(Ridsport) En kvinna i Växjö kommun fick i september djurförbud, då hon enligt länsstyrelsen misskött sina hästar under lång tid. Kvinnan har överklagat beslutet och nu vägrar hon tala om vart hästarna har tagit vägen.



Läs mer...
 
Sv: 30 misskötta hästar försvunna

Sen när är det en mänsklig rättighet att hålla djur på ett sätt så att de mår dåligt. Uselt formulerat av advokaten.
 
Sv: 30 misskötta hästar försvunna

:bow:
Vi har bara en mänsklig skyldighet att se till att dom inte mår dåligt.Punkt.
 
Sv: 30 misskötta hästar försvunna

Jag läser att advokaten förmedlar det kvinnan ansåg och inte en egen åsikt i saken.
 
Sv: 30 misskötta hästar försvunna

Strider mot mänskliga rättigheter... det var det dummaste jag hört... Att leva under sådana förhållanden strider mot hästliga rättigheter...
 
Sv: 30 misskötta hästar försvunna

kl

Men hörrni, 3 st förelägganden kan ge djurförbud.

Vi vet faktiskt inte om hästarna var misskötta egentligen eftersom informationen är knapphändig.

Det kan röra sig om övertramp från myndigheternas sida, det har hänt förr i alla möjliga områden.

Att hon inte vill uppge var hästarna finns kan jag faktiskt förstå. Det har ju hänt att hästar avlivats för att de inte gick att lasta (aldrig tränat på det, väldigt skärrade och personer som inte var vana vid hästar).

Det har även hänt att inhibition kommit från Förvaltningsrätten efter att avlivning skett etc etc

Om nu advokat är inkopplad är det ju inte avslutat. Tidningarna publicerar ju okritiskt det som kommer ang djurvälfärd, vare sig det är fejkade bilder från djurrättsaktivister eller rapporter från lst.
 
Sv: 30 misskötta hästar försvunna

kl

Men hörrni, 3 st förelägganden kan ge djurförbud.

Vi vet faktiskt inte om hästarna var misskötta egentligen eftersom informationen är knapphändig.

Det kan röra sig om övertramp från myndigheternas sida, det har hänt förr i alla möjliga områden.

Att hon inte vill uppge var hästarna finns kan jag faktiskt förstå. Det har ju hänt att hästar avlivats för att de inte gick att lasta (aldrig tränat på det, väldigt skärrade och personer som inte var vana vid hästar).

Det har även hänt att inhibition kommit från Förvaltningsrätten efter att avlivning skett etc etc

Om nu advokat är inkopplad är det ju inte avslutat. Tidningarna publicerar ju okritiskt det som kommer ang djurvälfärd, vare sig det är fejkade bilder från djurrättsaktivister eller rapporter från lst.
OT: De hästarna som inte gick att lasta avlivades inte av den anledningen. Du kanske borde läsa obduktionsrapporten och ta del av hela ärendet och djurägarens övriga brister i sin djurhållning genom åren innan du uttalar dig.
 
Sv: 30 misskötta hästar försvunna

OT: De hästarna som inte gick att lasta avlivades inte av den anledningen. Du kanske borde läsa obduktionsrapporten och ta del av hela ärendet och djurägarens övriga brister i sin djurhållning genom åren innan du uttalar dig.

Jag vet att brister fanns i just det specifika fallet, mannen ifråga är inte okänd i mina trakter ;)

Dessutom vet jag faktiskt hur sturska poliserna var innan och hur spaka de var efteråt ;)
Lastningen var kanske inte enda orsaken, men ta ett annat exempel om felaktigt åtal för djurplågeri och omhändertagande av djur då:
http://www.skanskan.se/article/20111102/SKURUP/711029798/1017/-/dom-friar-fran-atal-om-djurplageri

Precis som barn omhändertagits på felaktiga grunder händer det även med djur.

Jag säger inte att det var fel i fallet med de 30 hästarna, men jag vill heller inte sälla mig till skaran som pekar finger och ställer hästägaren vid skampålen, eftersom ingen av oss vet.

Precis som inom all annan verksamhet finns det de som gör ett fantastiskt jobb och sådana som aldrig borde fått anställning
och precis som fallen med de felaktigt utpekade föräldrarna och omhändertagna barnen måste sånt upp till ytan.
 
Senast ändrad:
Sv: 30 misskötta hästar försvunna

Om inte kvinnan hade missskött sina hästar hade hon knappast vägrat berätta var de fanns. Förmodligen ANSER hon inte att hon gjort det, och har dem säkert gömda någonstans under dåliga förhållanden :(
Förhoppningsvis är det inte så, men med tanke på att 3 av hästarna tidigare hade fång (obehandlad?) så känns det ju inte så lovande.
 
Sv: 30 misskötta hästar försvunna

Kan myndigheterna göra något i detta läge? Vad? Kan de kräva att få se bevis på att hästarna är borta?
 
Sv: 30 misskötta hästar försvunna

Nu använder du dig av rent-mjöl-i-påsen-argumentet ;)

Du förutsätter att "har man inget att dölja har man inget att vara rädd för" vilket säkert kan stämma i en del fall, men inte i andra.
 
Sv: 30 misskötta hästar försvunna

Mig veterligen bemödar sig inte myndigheterna med att omhänderta hästar per omgående om de inte är befogat. Att omhänderta, transportera bort och hitta stallplats åt tre hästar (som dessutom är sjuka) är inget lätt jobb, det är inte gratis och det är en hel del pappersarbete involverat, mao det är inget jobb som någon myndighet längtar sig blå efter att få ta på sig.

Att myndigheterna går in på detta viset och agerar mot en hästägare som har fullt friska hästar som har ett underbart liv och mår prima har jag svårt tro händer, iaf inte när det gäller omhändertagandet. Att folk får påpekanden ang skitsaker händer hela tiden, men enligt min erfarenhet ska det en del till innan myndigheterna omhändertar hästar så omedelbart som de verkar ha gjort i detta fallet.

Så att hon skulle vara så oskyldig som hon troligen verkar få det att se ut som, nä, det tror jag inte på.
 
Sv: 30 misskötta hästar försvunna

I just det här fallet har jag svårt att tänka mig att det rör sig om något myndighetsövergrepp; det gäller enligt nyhetssidor jag hittar samma person som i somras fick 140 får tvångsavlivade eftersom de var så sjuka och vanskötta. Jag minns bilderna från det tillfället och de var helt horribla.
 
Sv: 30 misskötta hästar försvunna

Jag hittade artikeln om fåren den finns att titta på här. Och bilderna var precis så hemska som jag kom ihåg. :crazy:
 
Sv: 30 misskötta hästar försvunna

Om inte kvinnan hade missskött sina hästar hade hon knappast vägrat berätta var de fanns. Förmodligen ANSER hon inte att hon gjort det, och har dem säkert gömda någonstans under dåliga förhållanden :(
Förhoppningsvis är det inte så, men med tanke på att 3 av hästarna tidigare hade fång (obehandlad?) så känns det ju inte så lovande.
Eller så har hon gömt dem hos någon som faktiskt sköter dem bättre. Det finns många som ställer upp för såna här personer och som faktiskt gör det för djurens skull. Bättre att gå den rätta vägen naturligtvis, men för djurens skull kan man hoppas att det är någon vän till kvinnan som bättre lämpad som tar hand om hästarna i detta fall.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Här kommer en saga börja, fortsätta och kanske också ta slut. Det spelar ingen roll om den är dålig eller bra, välskriven eller slarvig...
Svar
0
· Visningar
302
Senast: Takire
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna från Emmaboda kommun beläggs med djurförbud. Hennes två hästar var enligt Länsstyrelsen så magra att de behövde omedelbar...
Svar
0
· Visningar
443
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 156
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp