300 g VS. 400 g

Shaklima

Trådstartare
Hästen i fråga är lite känslig i ryggen, fryser han spänner han ryggen och sen blir det till att tömköra i några dagar.
Stallet jag står i är ganska kallt och just nu har han på sig 170 g bucastäcke.
Han kommer ha BoT ryggvärmare på sig så fort det blir ännu lite kallare. Har dessutom ett täcke med 500 g som reserv.

Hade ni köpt ett 300g att lägga på när det blir för kallt för 170, eller hade ni köpt 400g?

jag är velig :confused:

Sv: 300 g VS. 400 g

jag hade nog tagit 300g.
Du har ju 500g,vilket inte är såå mkt skillnad från 400g och om ma lägger BOT under 170g så blir det väl unigefär som ett 400g(?).
Tror inte det spelar såå stor roll vilket du tar,men jag hade tagit 300g.:)

stalltäcke menar du? tycker inte det spelar jättestor roll, skulle ta det som var snyggast och hade bäst passform etc.:) men om han är frusen och täckena är likvärdiga så hade jag nog tagit 400.

Jag kanske ska bättra på min beskrivning. Stallet jag står i är apkallt (:angel:) och han står lite dragigt. Han är nu helklippt eftersom att vi tränar hårt och det tar år och dar för honom att torka. Just nu äter han ca 14kg hösilage/dag och har lite svårt att hålla hullet, han är svårfödd.
Har inte börjat med BoT än.

Men, om man säger att man har 300g+BoT och sen övergår till 500g när det blir som allra kallast?

Jag kanske ska bättra på min beskrivning. Stallet jag står i är apkallt (:angel:) och han står lite dragigt. Han är nu helklippt eftersom att vi tränar hårt och det tar år och dar för honom att torka.
Nu vet jag inget om stallet eller om du kan byta stall/box osv men drag är verkligen INTE bra för hästar att stå i oavsätt om de är teckade eller inte. Har man otur blåser det dessutom uderifrån och då hjälper oftast inte täcken så mycket som de borde eftersom den kalla luften kan tränga in mellan hästen och täcket. OBS ingen personlig kritik mot dig. Kyla klarar de flesta men finns det inget du kan göra åt draget? Lycka till.:idea:

Just nu äter han ca 14kg hösilage/dag och har lite svårt att hålla hullet, han är svårfödd.
Testat lucern? Det tycker de flesta hästar är gott och det är ett groovfoder med mycket protein.

Har inte börjat med BoT än.
Tänk på att BoT inte är tänk att ge värme = istället för klippt päls. Det är först och främst en rehabiliteringsprodukt för skadade muskler och senor. Vill man enbart ha mer värme ska man ta tjockare foder inte BoT. Eftersom BoT ökar blodgenomströmningen kan det ge bieffekter man inte har en anning om. Eftersom blodgenomströmningen i musklerna ökas i så stor del av hästens muskulatur samtidigt. Jämför att gå in i en bastu (tjockare täcke) med att få en plötslig adrenalin kick (BoT).

Men, om man säger att man har 300g+BoT och sen övergår till 500g när det blir som allra kallast?
Menar du att du först skulle ha 300g + BoT och sen enbart 500g? Då är det varmare med 300 + BoT än 500g.

Vad trevligt att du orkar ta dig tid att förklara :)

med dragigt menar jag att han inte står i den varmaste delen i stallet, utan ganska nära ytterdörren helt enkelt. Han har mycket halm, så drag underifrån behöver jag inte vara orolig för.

Bra att du redde ut det där med BoT, jag har inte hunnit prova den än och har ju alltså inte sett om han har blivit varm eller så = noll koll från min sida. :angel:

Alltså vore det kanske smidigast att ha 300g + BoT när det blir kallare, och sen gå över till 500g+BoT (om det nu skulle bli så kallt i vinter att han behöver det, förstås).
BoT kommer han inte ha hela tiden utan i tvåveckorsintervaller som det är föreskrivet. Nu när jag tänker efter kan vi ju typ utesluta BoT ur diskussionen eftersom att vi har rett ut effekten av det :banana:

som Elektron redan påpekat med tillhörande fakta, så 100 gram hit eller dit spelar ingen roll. det är vad hästen som individ håller sig lagom varm i som spelar roll och det varierar med individ. hästen har en komfortzon på ca 20 grader, vilket menas att om x individ håller sig varm i 400 gram så håller den sig även precis lika varm i 300 g.

Tack för förklaringen, min hjärna har gått och lagt sig och jag orkade inte läsa igenom allt som stod i uppsatsen.

Varsågod. Trevligt att du läste det!

Det var ju tur. Halmbädd är ju bra.

Jo de flesta vet bara att "alla andra" är så nöjda med sina BoT produkter att man ibland glömmer att det faktiskt ska finnas en anledning av att börja ha det. Men ta det du bara försiktigt i början så ska det nog gå bra.

Om din häst har föreskrivet att ha BoT på natten skulle jag så länge det är över +3 i stallet (även där din häst står) bara ha max ett 150 gramstäcke när Ryggstycket sitter i täcket. Jag Tror faktiskt inte att du behöver annvända 300g + BoT stycket förens det kryper ner mot/under nollan.http://www.bukefalos.com/f/images/smilies/smile.gif

Men annvänder du inte BoT stycket hade jag haft 300g på tills det gick ner mot/under nollan och sen haft 500g täcket först om det blir minnus i stallet på nätterna. Vi har kallstall och 200 gram brukar räcka inne fram tills det är 1-2+ eller mindre i stallet. Då är hästarna antingen kortpälsade eller helklippta.

Lycka till.:)

Liknande trådar

Hästvård I höstas märkte jag att min häst blev öm i ryggen när det regnade och blåste mycket om hon inte hade täcke. Tänkte då att det berodde på...
Svar
14
· Visningar
1 139
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag har en häst med björnpäls, kommer att klippa henne framöver men lämna på rygg och kors för att slippa täcka inne. Hon har lite... 2
Svar
21
· Visningar
2 923
Hästvård Vet inte om det här är riktigt rätt fora, men jag chansar :) Min herre är en känslig typ som lätt (i jämförelse med min andra) fryser...
Svar
13
· Visningar
2 628
Senast: Breccia_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka