-300mm till Nikon?

Tigertofflan

Trådstartare
Finns det över huvud taget något objektiv kompatibelt med Nikon, med autofokus, gärna bildstabilisering, okej (/inte dålig) skärpa vid största zoom och är lagom ljusskarpt? Behöver inte klara mulet, men lite moln i alla fall? Minst 300mm som maxgräns.

Och haken: Till ett överkomligt pris. Smärtgränsen går ungefär vid 7000 kronor.

Har letat igenom hela fotosidans recensionsbibliotek och jämfört och haft mig. Men det är så svårt att bedöma!

Har ni några tips? (/Har ni själva något liknande objektiv?)

Senast ändrad:
Sv: -300mm till Nikon?

Har tittat på det, men i många recensioner står att bilderna blir oskarpa vid 300mm. Tror du att det är så mycket att man stör sig på det (efter att photoshop fått gjort sitt)?

även om man bländar ner lite?

annars, Sigma 100-300/4 ?

citat photozone: (ja min favoritsida, men den är iaf lättöverskådlig)

"The Sigma AF 100-300mm f/4 EX HSM DG is one of the most impressive Sigma lenses tested to date. It is able to deliver a near-flawless performance with great resolution figures, low vignetting, low distortions, low CAs and a very decent bokeh (albeit slightly underdeveloped regarding the moderate max. aperture unless your main subject is fairly close). It works reasonably well with the Sigma AF 1.4x DG EX converter but there's no free lunch here for obvious reasons. The Sigma is quite a monster of a lens but the combination of speed and focal length range simply takes its toll regarding size and weight requirements. The build quality is exceptionally high and combined with the snappy AF it was a joy to use the lens in the field."

kostar runt 13100kr inkl frakt.

edit igen: ok nära nog dubbla din budget.. men.. err. flesta seriösa fotobutiker har bra avbetalnignsplaner?

det är ju trots allt ett sådant objektiv som knappt minskar i värde med åldern. ungefär som minolta 135mm STF (det blir dyrare)

Senast ändrad:

Jag har ett Tamron 70-300/4-5,6, som jag köpte för strax över tusenlappen. Billigare än du söker men kanske har de något ljusskarpare som kan vara intressant. Är väldigt nöjd med denna gluggen iaf, funkar utmärkt i dagsljus att fota hästtävligar. Autofokus är lite segt men jag använder mest manuellt fokus ändå.

27354631.jpg

Senast ändrad:

tyvärr är det så att man har svårt att hålla en 300mm stilla när man fotograferar...man skakar väldigt lätt. man bör ha stativ över 200mm
annars fins det ett fint 200-400/2.8vr för ca 70000 som är JÄTTEBRA!!!! (har testat, men vilka pengar ...)

Att försöka få tag på vettigt och ljusstarkt 300mm för under 7000:- är nog en pipedream. Det närmsta du kommer ljusstarkt som ger bra bildkvalle och runt 7 lax är nog Tamron 70-200 2.8 om du kan stå ut med att röra på påkarna de sista 100mm.

Jag har tittat på det objektivet också! Verkar vara ett bra objektiv för pengarna och absolut något som är intressant. Dock är ju autofokusen slö och det är lite det jag drar mig för..

Har tittat mycket på Nikons egna, men jag är inte så förtjust i den. Den ger mig dåliga vibbar.

nikons egna objektiv är i allmänhet bra, men en bra 300glugg för under 7000 riksdaler är nog svårfunnet, du får göra uppoffringar för det...

kika begagnatmarknaden?

Jag har också letat, drömmen är ju 200-400/4, men allvarligt, de pengarna kan jag göra om badrummet för :-) Köpte 70-300 nyss, använt en tävling, dock med UV-filter på och jag undrar om det inte spökade till det för mig iaf i motljus, så nu har jag provat utan, dock inte tittat på bilderna än.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka