370gr Vintertäcke?

MissWKG

Trådstartare
Är ett 370grams vintertäcke för tjockt till en oklippt häst vid riktigt kyla (vintertid) Ska inhandla lite täcken inför säsongen och funderar om jag ska köpa endast ett 200grams eller 370grams, eller kanske båda? Räcker 200 kanske? Hästen fryser inte jätte lätt men har inget skydd i hagen vid blåst. Vad har ni för täcken till en oklippt häst och när? :) Jag har tidigare kört på 300grams under vintersäsongen men täckena jag vill ha fanns bara i 200 eller 370.

Sv: 370gr Vintertäcke?

nej det är inte för varmt, skulle jag säga generellt sett.
Jag brukar ha täcke även inne när det är så kallt, och beroende på hur varmt det är i stallet och om jag har täckesbyten eller inte, så har jag haft olika varmt.
I vintras hade jag ett 150 g innetäcke och så lades det på ett ca 200 grams utetäcke över. Var det ruskigt kallt eller riktigt skitväder så blev det varmare innetäcke, och utetäcke med hals.

Om du bara vill skydda hästen från blåst behöver du inte ha ngt fodrat täcke...

Jag hade köpt 200g hästen behöver inte mer än så.

Jag har 3-400g på min klippta häst på lösdrift när det är kallare än -25/30...

om du inte har en häst som fryser skulle jag nog satsa på 200gr.
hade max 300gr på varmblodet i vintras då han gick ute på lösdrift för första gången i sitt liv(van att vara övertäckad av förra ägare)

Det beror nog på vad det är för häst, och hur mycket vinterpäls den sätter ;)

Till vbl.trav.stoet (sätter fint med vinterpäls, men blir öm i ryggen då den blir blöt/fuktig + kall) hade jag som mest 300g vintertäcke, då det var 22-30 minusgrader nästan dygnet runt.

Flera bekanta (bl.a. kallblodstravare och arab) använder inget varmare än fleecefodrade täcken ute. Hästarna sätter bra med vinterpäls och behöver mest skydd mot kombinationen kyla + blött + blåst.

Såg nu att jag läste fel! Läste "helklippt" fast det stod ju oklippt!
Då skulle jag satsat på 200 gramtäcke! :)
Min häst var helklippt.

370 gram låter som väldigt mycket på en oklippt häst.
Lägg till att den inte är särskilt frusen av sig... Blir nog ganska så varmt därunder.
200 klarar du (hästen) sig nog gott och väl med.

Tack så mycket för era svar! :) då blir det nog ett 200grams täcke till henne.

På min oklippta häst har jag enbart täcke vid kombinationen kyla/blåst alternativt kyla/blötsnö-eller regn, och det tjockaste täckena han har är 100g, dom har han även när det är 25-30 minus... Ibland (oftast efter att vi har vart iväg på träning) har han ett ulltäcke på sig inne på natten, alternativt ett BoT nättäcke (vi har kallstall).
Sätter dom hyfsad vinterpäls och får mat i hagen så behöver dom egentligen bara skydd mot vätan och vinden, kylan klarar dom ändå.

till min oklippta har jag ett 400grams täcke på vintern, här blåser det dock alltid och mycket på vintern så det blir kallt för otäckad häst.
hästen har aldrig blivit klippt då hon har en underbar tunn kort päls :D = den är som en klippt hästs päls när det har gått nån vecka efter klippningen :p
inne har hon ett 100gram(?) täcke från öb eller ylle täcke.
tjocka stenväggar i stallet + hö loft ovanför så det blir lagom kallt för att det ska frysa men mycket varmare än ute.
bor i skåne

Liknande trådar

Utrustning Jag är väldigt okunnig kring hästtäcken, då jag enbart använt täcken tidigare för att skydda mot väta och smuts inför träning. Men nu... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 614
Senast: MiniLi
·
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 443
Senast: Unafraid
·
Utrustning Kanske helt fel säsong nu, men tänkte vara ute i god tid. Vad använder ni för täcken till era hästar? Ni behöver inte skriva ut märken...
Svar
7
· Visningar
1 565
Senast: Gimlan
·
Anläggning Min sambo kom hem igår och frågade mig: "Vill du ha en ny mobil eller en sadelkammare i stallet?" :rofl: Självklart valde jag...
Svar
14
· Visningar
4 064
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Donald Trumps andra presidentperiod (2)
  • GVFÖ 2025
  • Ung kille

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka