3åring som smiter

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kalasbruden
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 956
K

Kalasbruden

Dags att göra något med vad?

Det han gör är att när man leder honom är kan han kasta sig frammåt förbi mig, och vips så står han ett tiotal meter bort från mig. Jag hinner inte reagera. Jag kan inte förutse det, jag varken hör eller ser något innan, han är inte ens extra tyst.

Första frågan är såklart varför. Han är ingen skygg häst, snarare ganska modig. Kanske, kanske något bakskygg, men inte mer än någon annan treåring som jag har träffat.

Första gången han gjorde så här så var vi ute på promenad. Det kan ha varit älg bakom oss då, jag vet inte säkert. Han stack i alla fall i fyrsprång och stannade först vid stallet. Det blev en promenad tillbaka till brottsplatsen och han rörde inte en min, helt obekymrad och väldigt snäll.

Sen har han gjort så här när jag har longerat eller gått med honom på ridbanan. Han låtsas bli rädd, kastar sig förbi mig och stannar sen. Om hästar kan låtsas eller inte har det ju varit andra trådar om här men han stannar i alla fall efter tio meter och är då helt oberörd. Sen tar han faktiskt själv initiativ till att fortsätta övningen, leken, promenaden.

Oavsett om har blir rädd för något eller om han helt enkelt får nog av våra övningar och sticker därifrån så måste jag få stopp på honom. Än så länge har det här hänt några få gånger och alla utom en har varit på inhägnad mark, men om det fortsätter så här så vågar jag ju inte gå promenader med honom. Det är en sak om han hoppar, studsar och kastar sig men om han är borta innan jag har hunnit reagera så kan jag inte göra så mycket, och jag vill inte ha min häst springandes med grimma och longerlina genom byn.

När jag leder så går han med huvudet snett bakom min axel. Jag har slutat att ha honom längre bakom, för då får han mer fart innan jag får tag på linan. Han är annars väldigt uppmärksam på mig, jag kan flytta honom med hjälp av mitt kroppsspråk, han stannar samma sekund som jag stannar osv. Någonstans brister mitt ledarskap, det förstår jag också, men jag vet inte vad jag ska göra åt det. Förslag?

/KB
Ingenting är omöjligt för den som inte behöver göra det själv

Han verkar ha kommit på att han kommer loss när han gör så. Se till att du är stark nog att INTE tappa, sätt på ledträns, kapson eller en kedja, gärna lång lina också så har du större chans att hålla kvar även om han drar.

Tja, jag tror faktiskt också att han kommit på att han kommer loss om han gör så. I o f är det ju bra att han inte är rädd, men han kommer ju alltid att komma loss om han använder den tekniken.

Jag vet inte om det är någon vits att leda i träns ifall jag ändå tappar honom. Risken är ju bara att han far genom skogen med en longerlina hängades efter sig och enda skillnaden är att om han fastnar så går käken av. Eller är jag bara negativ nu? :( :angel:

Idag leder jag i kapson och longerlina. Ska jag vara helt ärlig så har han faktiskt stuckit ifrån mig med träns på en gång också, då höll jag i tyglarna som låg över halsen.

Känns som ett jättefånigt problem det här. Jag är ingen liten klenis och har vana av både unghästar och bråkstakar, men det här går så otroligt fort... När jag tappade honom i träns så var det samma sak. Tyckte att jag höll i tyglarna och plötsligt så var han på andra sidan ridbanan :o

Ett par gånger har jag fått tag på honom så vi har "kampat" lite, t.ex. då han har försökt vända när vi longerar. Det har känts ganska bra för då verkar han fatta att han sitter fast. Han får absolut inte panik och försöker ta sig loss utan krånglar lite och sen accepterar han både linan och mig. Funderar lite försiktigt över om det går att provocera fram de här kamperna på något sätt? :confused:

Obs, jag vill inte på något sätt förstöra det positiva med träningarna, men jag måste ju komma åt honom på något sätt.

/KB

Jag skulle nog också satt på ett träns eller ännu hellre en hingstkedja. Meningen är att han inte ska kunna komma loss. Ha ett långt grimskaft så du kan släppa efter lite och sedan hala in igen om han busar. Kan du inte öva i en inhägnad först så har du lite mer kontroll? Ha några sockerbitar i fickan och belöna honom när han är duktig (så kommer han snart att stanna bara du gräver i fickan ;) )

Pröva också att ta ett ordentligt tag, så han måste svänga runt mot dig. Ställ dig lite snett ut mot sidan och dra till. Bättre än lös häst enligt mig.

Han vet att han kan komma loss. nu gäller det att du bevisar för honom att det inte går längre.
repgrimma hade jag tagit, hästen reagerar mer på ett ryck över nosen än dragkamp i munnen. jämför bara med hästar som sticker ute, de skiter rent ut sagt i bettet.

Repgrimma + lagom långt grimskaft, gärna lite längre än de vanliga som du kan vika dubbelt i din hand. Om han springer så kan du rycka till,och det gör ingenting om du måste släppa, då har du det ända kvar. om du förstår :smirk:
Var nog med att sätta en gräns hur långt framför dig han får gå och tänk på var du befinner dig. Det är svårt att veta när det ska hända om man inte vet några tecken på det. Då får du hela tiden vara beredd.

Det enda sättet han kan komma underfund med att det inte går att komma loss är ju faktiskt att försöka sticka iväg.

Tänk också på att han kommer reagera mera på ett/flera ryck från grimman än bara dragkamp.
Lycka till

Hm. Jag har longerlina så jag kan släppa efter. Visst kan vi stänga om oss på ridbanan (vilket vi alltid gör) men det här inträffar så sällan så då får vi nog stå och glo på varann på ridbanan bra länge innan han försöker igen. I sån´t fall måste jag nog provocera fram det på något vis, annars kommer vi aldrig ut i skogen igen.

Nu kanske det låter om om jag skrev om problemet i onödan, men just att det bara händer ibland gör det ju svårare att korrigera. I dagsläget promenerar vi ca 1 timme minst varannan dag i alla väder, både i skogen, över fält och runt i byn. Hittills har han bara stuckit en gång ute, och då kan det som sagt ha varit älg i faggorna. Sen har han stuckit några gånger när jag har gått med honom på ridbanan.

Rädslan för att han ska börja göra samma dumma grej på promenaderna gör att det inte är roligt längre. Jag går på helspänn hela tiden.

Hur menar du med hingstkedja? Att trä metalldelen av ett grimskaft genom grimman under hakan - är det verkligen skarpare än ett träns?

/KB

Oj vad många svar det kom medan jag skrev mitt :o :)

Funderar vidare lite... Jag vet ju inte om är rädd när han gör så här, troligen inte. När han blir rädd för andra saker så snurrar han runt och blåser, kan steppa iväg några steg men aldrig mer än så. Han stannar direkt för rösten men också när linan sträcks men så långt går det nästan aldrig.
Det här är det närmaste jag kommer för att "öva". När han sticker på riktigt så har jag ingen chans. Förstår att det är svårt att tro men så är det. Tycker ni att det är ok att ta i med honom när han blir rädd på riktigt (fastän det egentligen inte behövs)? Det är egentligen emot min filosofi men det kanske är ett sätt att komma åt honom?

Hade varit enklare om han var j-vlig lite oftare :devil:

/KB

Jag upplever det som starkare än ett träns (kedja under hakan). Jag använder själv kedja på mina hästar under speciella omständigheter som tex när min valack stått i boxvila i 6 veckor efter en operation och skulle skrittas för hand 3 ggr per dag.

Hingstkedjan ÄR skarp så man bör inte tappa linan eller att hästen trampar på den. Dock tycker jag att man kan hålla hästen till 99.9 %.

NEJ!
Lösningen är inte skarpare material, om du vill ha en lydig häst i st f en rädd och nertryckt.
Du nämner inget om vad du själv gör, innan och i samband med att hästen sticker iväg.
Är det rentav så, att du går och tänker på ditt i st f att observera hästen?
Av det du skriver, får jag uppfattningen, att du inte läser hästen eller kommunicerar med den. Säkerligen berättar hästen vad som komma skall, och det är du skall agera. Innan ruschen kommer. Det är då du lätt stoppar hästen med din kropp och utan att ta till en massa järnprylar.

LIA

:crazy: Jag går inte i andra tankar, all uppmärksamhet är på honom. Precis som jag skrev innan så finns det inga signaler alls innan han piper iväg.

Som jag också skrev tidigare så har jag en bra kommunikation med min häst. Han är väldigt uppmärksam på mig och jag kan flytta honom i alla riktningar genom blick och kroppsspråk. Han stannar samma sekund jag stannar. Så jag tror att du har missuppfattat det jag skrev...

Jag kan inte agera innan ruschen kommer. Det finns helt enkelt inga signaler innan.

Jag vet att det låter otroligt, men jag hinner inte göra någonting när han sticker. Jag hinner inte ens knyta handen hårdare runt linan. Longerlinan är noga upprullad så att jag ska kunna mata ut ifall det händer något. Håller några veck i höger hand och några i vänster och själva handen i ett stadigt tag om handtaget. Jag hinner aldrig mata ut eller fiska med linan, innan jag fattar vad som händer så har jag brännmärken i båda händerna och då har jag ändå en "fin" longerlina i bra material.

Visst kan det här handla om ledarskap, men det handlar inte om orutin. Övningar mottages gärna.

/KB

Jag går inte i andra tankar, all uppmärksamhet är på honom. Precis som jag skrev innan så finns det inga signaler alls innan han piper iväg
Sorry, men det ser jag inget om. Det var därför jag skrev som jag gjorde.

Att det finns signaler, är jag övertygad om. Det gäller "bara" att man ser dom och reagerar innan det är för sent. Talar av egen erfarenhet efter att ha haft en häst här, som plötsligt fick för sig att skutta hit eller dit, obekymrad om mina fåfänga försök att hålla emot. Jag fick alltså skärpa min uppmärksamhet och reagera direkt på första signal om att "nu vill jag kanske gå dit istället". Det tog 4-5 gånger, sedan var vi överens om, att rusningar i koppel är något man inte gör.

Att du kan styra honom med ditt kroppsspråk såg jag, men tydligen hinner du inte använda det, och det är väl där problemet ligger. Kommunikation (käpphästen) är nyckeln, inte kedjor och skarpa bett. Att försöka klara det här med fysik, nä det är fel väg.

Fundera självkritiskt nästa gång du promenerar med hästen, om du i varje ögonblick har kontakt med den, ser/känner varje tanke och därmed kan förutse varje reaktion. Det kan iofs inte jag, men när jag skärper mig, tar jag tillräckligt många för att hinna reagera.

Övningar? Vad är det faktiska målet med dom?

LIA

Hej!

Vet inte om jag kan hjälpa dig men här kommer i alla fall ett litet försök.

Först och främst. Du säger att hästen inte ger dig några signaler på att den är på väg att sticka. För mig låter det därför som att hästen faktiskt blir rädd. Annars borde du känna att hästen är lite piggare och få en signal strax innan.

Vad många ryttare inte tänker på är att hästarnas synfält ser helt annorlunda ut än vårt. De ser bakåt. När många ryttare tror att hästarna ser spöken kan det bero på att de såg något bakom dem, som vi med vårt synfält omöjligt kan se.

Alla hästar kan bli rädda, även den lugnaste. Det har inte med ledarskapet att göra. Däremot kan du träna hästen så att den lyssnar bättre på dig och inte blir lika lätt rädd och inte rädd lika ofta.

Varför inte träna hästen att tex gå över presenningar, genom trånga utrymmen, träna den för läskiga ljud mm? Ju mer träning av den typen hästen gjort, desto tryggare blir den.

Försök också få hästen att verkligen lyssna på dig. Träna den att följa dig i alla lägen och tempon. Långsam skritt, skritt, halt, kort trav, mellantrav mm. Jag tränar detta mycket med min treåring och han kan ofta genom bara att jag tänker trav, trava kort brevid mig. :love: Glöm inte att berömma mycket och vara konsekvent. Hästar lär sig ganska fort att följa.

Viktigast av allt tycker jag är att verkligen bli vän med sin häst. Då och först då kommer den att göra allt för dig. Ledarskap hit och dit, men bygger inte förhållandet på ömsesidig respekt så blir det problem i slutändan. Glöm ej att prata med din häst, jag lovar att den lyssnar bättre än många människor.

Lycka till!

Mvh Ulrika

Anvand alltid vantar! Då kan du kanske parera med lonerlinan! ta med en kompis, fyrbent eller tvåbent så ni får fortroendet tillbaka att promenader ar kul!

Ja, handskar skulle jag ha haft :p

Tack för alla råd! Jag har klurat för fullt senaste dygnet, ställde frågan mycket för att jag kände att jag måste ta sikte på något och ta ett beslut och det har jag gjort nu.

Precis som Bauke skriver så verkar det som om hästen blir rädd på riktigt. Som flera andra skriver så har han troligen lärt sig att han kommer loss om han skjuter fart riktigt ordentligt. Jag tror helt enkelt att det är en kombination :idea: Första gången då han stack i skogen så var det troligtvis älg bakom oss (jag såg spåren när jag vände tillbaka). Sen gjorde han samma sak på ridbanan fast för någonting annat (som han säkert inte ens behövt vifta på öronen åt) för han minns att så kommer man loss och det blev ju ganska bra. Och jag har inte blivit arg för han har ju varit rädd, och man kan ju inte banna en häst när man hämtar den :crazy:

Nu blir det nog handskar och repgrimma några rundor inte så långt från stallet tills han gör det igen. Ju mer jag tänker på det desto mer övertygad blir jag att han kommer att sluta med de här dumheterna bara han förstår att han inte ska göra så. För som det är nu så tror inte han att han har gjort något fel.

Bauke, tack för tipsen! Jag arbetar precis som du beskriver men man behöver ju alltid öva mer. Gå framåt över presenningar och annat är inga problem, det vi har svårast för är faktiskt skrämselljud bakifrån så att han har kommit på att han kan dra är kanske inte så konstigt. Vi övar det här dels på ridbanan men också genom att någon tar på sig AIK-halsduken och hoppar och sjunger huligansånger lite då och då bakom oss på våra promenader. Ser helgalet ut men funkar faktiskt :D

Nu känner jag mig peppad att fortsätta!

Kram på er! /KB

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 999
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 091
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 921
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 723

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Ung kille
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka