Bukefalos 28 år!

4-årigt fullblod

E

eloon__

Ska titta på en 4-åring i veckan, ska få min första egna häst efter massor av år på ridskola :) Har tagit hand om massor av hästar, både privata och ridkolans Men aldrig haft en egen. Så det känns jättekul! :bump:

Nu är det ju inte klart att det blir den hästen, har ju inte sett den ännu. Men det dyker upp så mycket frågor som jag bara måååste ha svar på. T.ex....

Vad är det som är extra viktigt att tänka på om man ska utfodra en unghäst? Vad har ger ni era unghästar?
 
Sv: 4-årigt fullblod

Fråga ägaren vad den får nu, om den inte går löp, då får du nog dra ner rejält... Men tänk på att just fullblod kan behöva rätt mycket mat för att hålla hullet.
Sen växer fullblod fort och är den fyra är den nog rätt så färdigväxt och behöver inte direkt någon extra mat för det.
 
Sv: 4-årigt fullblod

Mmm, det får jag ta och göra. Nej, han går inte löp nu och har aldrig gjort det. Men den är ju bara 4-år! Växer den verkligen inget mer då? jag har alltid hört att hästar inte slutar att växa föränns dom är 8 år ungefär.

Flera personer som kan berätta vad deras unghästar får?
 
Sv: 4-årigt fullblod

12 kg ensilage, ts 63%, bra värden. 100 g mineraler, Krafft Miner Blå. 0,1 kg Krafft Ponny. Min häst är ett 4-årigt halvblod, bara ca 155 cm hög men ganska grov i modellen. Rids inte jättemycket nu, ca 40 minuter per gång, ca 5 gånger i veckan, är under igångsättning efter konvalecens.
 
Sv: 4-årigt fullblod

Det hjälper inte dig så mycket att titta på vad andra ger sina hästar, eftersom ni inte har samma grovfoder att utgå från eller hästar med lika behov. Det kan bli precis hur fel som helst att jämföra så!

Det är inte ens säkert att det funkar att ge samma foder och samma mängd som tidigare ägaren, eftersom det inte heller där är samma grovfoder som bas i foderstaten. Fråga isf efter ungefär hur foderstaten sett ut i rena siffror, t.ex. "80 Mj och en smrp/Mj-kvot på 6", så att du sedan kan omsätta det till en ny foderstat baserad på det nya höet.

Börja med att se om det finns en analys på det tilltänkta stallets hö, och utgå sedan från den när det väl blir dags.:)


Rent generellt är 4-åringar vuxna hästar i fodersammanhang, så en normalfoderstat bör funka. Däremot så kan det behövas extra protein för muskeluppbyggnad, lite beroende på vilket stadie hästen är på i inridningen. Men det kan variera individuellt, även på äldre hästar.
 
Sv: 4-årigt fullblod

Tack för ett jättebra svar pinky!

Det fattar jag ju nu när du säger det, att jag inte kan försöka fixa foderstat när jag inte har analys på höet som ska användas. Jag blir bara så ivrig och vill fixa allt på en gång :D
 
Sv: 4-årigt fullblod

Jag vet, det är ju så rooligt!!

Själv har jag köpt ett kandar och en massa annat onödigt till min 2-åring, som ju inte kommer att ridas förrän i vår, och då definitivt inte på kandar. :o (Använder det som träns just nu iofs.)
2 vanliga tränsbett har hon också... Jättenödvändigt!:angel:
 
Sv: 4-årigt fullblod

min är visserligen 6år... men hon får 10kg hö, 2kg hippo bas harmoni, ca 2kg Fibergi Bas... morötter, olja, chevinal, pussar på muulen:love: ;)

Min har tyvärr inte vuxit en mm sen jag köpte henne (4år)...
De är rätt klara vid 3-4...
kan tillägga att hon sattes igång efter 1års vila, för 1.5månader sen... tömkör i ca 20 min skritt å lite trav, rider sen i skritt 20-30min... men det är endast lösgörande arbete... så det är inte fysiskt ansträngande...
 
Sv: 4-årigt fullblod

Se först o främst till att hästen får ett bra hö. En del fullblod kan vara svåra att hålla hullet på och dom kan behöva fri tillgång på hö/hösilage. Utfodra sedan lite efter ögat. Rids den kan den behöva kraftfoder. Om den svår att hålla hullet på så behövs antagligen lusern eller soja...
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
384
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 166
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 935
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 503
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundbeteende
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp