L

lul

nått tips på hur jag bäst tränar min 4-åriga shettis för att "komma igång"? lite övningar, tips på träningschema m.m. vi ska träna för instruktör ett par ggr. nu i höst, så där lr jag nog få lite tips oxå. .. mne sen hur mkt ska man träna en 4-åring så att det inte blir för mycket. men han är lite rund så vi måste ut o röra på oss för att inte få för mycket mage :) hade även tänkt komma ut på 1 lr 2 tävlingar nästa år för att "prova på".
tacksam för svar!
 
Min shettis är också 4 nu och alldeles för rund för sin eget bästa.

Eftersom jag inte har vagn till henne och inte kan rida henne så jobbar vi mycket från marken. Mestadels är det promenader i grimma, övar olika tempo i skritt från smyg till ganska raskt tempo. Trava får hon göra i kort tempo när jag går fort. Och så har jag underbara klätterbackar där jag försöker träna med henne 1-2 gånger i veckan.
Brukar även ha henne i longerlina ibland för att öva lite kommandon.
Tömkör ibland med grimskaft som draglinor eller så tar jag en gren på varje sida och spänner fast så att den dagen jag äntligen får råd med en vagn så ska hon i princip vara körbar.

En annan kul sak vi gör är att jag sätter på henne träns med tyglar, sedan går jag bakom eller bredvid henne och försöker på så vis öva lite öppna, bakdelsvändningar och annat.
Löshoppning gillar hon väldigt mycket också, men i form av att vi hoppar över omkullfallna trädstammar i skogen när hon springer bredvid eller bakom mig.

Tycker du ska planera lite hur du själv vill ha det, hur många dagar i veckan vill ni jobba, vad är kul och vad måste ni öva på. Vad är det för tävling du vill utföra?
Ta reda på vilka moment som ingår i tvälingen och öva på ett i taget tycker jag, så jobbar jag med min nordis som är tre år och det fungerar jättebra, vi koncentrerar oss på en sak i taget och skyndar långsamt.

/Hippo
 
det är "vanlig" körtävling med dressyr maraton o precision. men första staren är bara med dressyr o precision. vad vi behöver träna på är väl det mesta:) mest tips på hur jag ska kunna träna hemma, jo halvhalter behöver vi träna på, samlingar i allmänhet .. men han är ju bara 4 .. så vad är rimlig träning? jag jobbar honom nu ca 4 dagar i veckan, vilket kan vara allt ifrån promenad med grimma till dressyr pass framför vagn .. vi har även en klätterbacka som klättrar i 1 ggr. per vecka.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 121
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 896
Senast: Badger
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 389
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 047

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp