4 årschampionatet!

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare Miss_Hanna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 4 195
M

Miss_Hanna

Vem har som mål att rida 4 årschampionatet?
Hur långt har ni kommit med era 4 åringar? Vad är det för stam?
Vad behöver man för att få rida 4 årschampionatet? 3 nollor i 1m väl?
Behövs det något i pappers väg?
Jag vill veta allt! :)

Sv: 4 årschampionatet!

Jag har ett 5-årigt fölsto som jag har tänkt försöka kvala till 4-års. Hon är inte riden så mycket eftersom hon gått med sitt föl sen nästan två månader tillbaka. Hon är hoppad uppsuttet 4 gånger så vi har en del att jobba på. Vi ska också ställa upp i kvalitén är det tänkt. :)
Hon är e. Nobel - Irco Mena - Mowgli.
Vad jag har förstått är det 3 nollor i 1m och för att kunna tillgodoräkna sig dem måste man ha ansökt om ett deltagarbevis hos Svenska Ridsportförbundet. Har man gjort dessa nollor får man delta i de olika semifinalerna som börjar till hösten och därifrån kvalar man till finalen på Flyinge.

Jag är väldigt ny i den här svängen också så har jag missat/skrivit fel så får någon lite mer insatt rätta mig. :D

Vad jag har förstått är det 3 nollor i 1m och för att kunna tillgodoräkna sig dem måste man ha ansökt om ett deltagarbevis hos Svenska Ridsportförbundet. Har man gjort dessa nollor får man delta i de olika semifinalerna som börjar till hösten och därifrån kvalar man till finalen på Flyinge.

Precis så! :)

Okej!
Har man hur många försök som helst på sig eller hur går det till?
Man behöver inga fler papper än det deltagarpappret?

Jag tror det är sex försök man har på sig.
Man har även chans att kvala till semifinal via kvalitetsbedömningen.

Jag har ett fyraårssto, e. For Feeling - Beach Boy , som jag haft i en månad. Förra ägarna hade iväg henne på inridning senhösten 08, sen riden några få ggr efter det innan jag köpte henne. Jag rider henne nu 5ggr i veckan, har börjat hoppa in henne. Hon är ju lite efter i sin utbildning, så vi stressar inte på, men vi siktar både mot kvalitén och championat.

Man har hur många försök på sig som helst. Är 5-åringarna till falsterbo som har 6 försök.

Jag har ett sto som jag tänker försöka kvala till fyraårschampionatet i hoppning. Men jag tänker se lite hur vi utvecklas under våren och sommaren, vill inte forcera något. Hon är e Royal Olymp - Davignon så det är en dressyrstammad häst egentligen, men vi satsar på hoppning i alla fall :)

Hon är hoppad uppsutten ca 5 gånger, inga höjder men hon har skött sig bra, tar tag i hinderna och är ganska lätt att länga och korta. Hon har dock fortfarande vintervila men snart ska vi komma igång!

Så man behöver ha ett sådant papper som klubbarna skrivit i att man har varit nolla.
Sedan har man hur många försök som helst på sig, men man måste ha 3 nollor i 1m.
Får alla dom sedan rida på själva bedömingen? Asså där dom bedömmer, teknik och lydnad och så? Och sedan dom bästa går till finalen?

Så man behöver ha ett sådant papper som klubbarna skrivit i att man har varit nolla.
Sedan har man hur många försök som helst på sig, men man måste ha 3 nollor i 1m.
Får alla dom sedan rida på själva bedömingen? Asså där dom bedömmer, teknik och lydnad och så? Och sedan dom bästa går till finalen?

Känns som om du blandar ihop det hela lite.
Du kan kvala till 4-års championatet på två olika sätt.
1. Genom kvalitetstävlan, där bedöms extriören, gångarterna och hästen hoppteknik/temprament. Krävs hoppdiplom och ett visst antal poäng på extriören och gången för att kvala direkt till Flyinge eller via semifinalen.
2. Du kan också kvala via att hoppa 3 st felfria 1m hoppningar, du har hur många försök på dig som du vill. Därefter så är det dags för semifinalen och där bedömer man hästens teknik / förmåga och temprament. Och skiner då solen och gud är med dig så kvalar du till finalen ;-)

Det var så som det andra du skrev jag mena! :P
Då fattar jag!
Var beställer man sånt papper som klubben fyller i?
När är första kvaldagen och när är sista?

Tack för hjälpen! Kommer jag på fler frågor så skriver jag igen! :P

Jag har ett sto e. Cagliostro - Rambo Dancer - Star Appeal som jag tänkt försöka kvala till 4 års.
Är inte ride speciellt mycket, kanske 30 gånger (?) hoppad lättare hinder och banor 5-6 gånger.

Ja , jag var inte säker, visste att de var så för femåringarna, så gissade bara att det var likadant för fyraåringarna. Har för mig att det varit ett visst antal maxförsök tidigare i alla fall,

Senast ändrad:

Vi har 2 4 åringar i stallet de ska deb nästa vecka! Ryttaren skall försöka kvala innan sommaren så de kan få lite bete.
På min gamla arbets plats (hoppstall) så gjorde de så ochså. Om de inte kvalade innan sommaren fick de ändå bete sen ev försökte de med kval i början av hösten. Tycker det var bra så de får gå på bete.

Jag ska försöka kvala mitt 5åriga fölsto, hon är e: Casir Ask - Lobster - Landesfurst.
Hon har väldigt lätt för själva hinderna, det är ridningen emellan som brister. Tycker det är roligt att ha mål att sträva mot.
Vi ska hoppa en 0,90 klass i början på Mars, så får vi se när vi börjar med kvalen efter det.

kl

Jag har ett sto f. 05 e. Cosmopolite-Tammerfors som jag hade tänkt skulle få kvala i år. Hon är ganska väl förberedd och framförallt så okomplicerad så hon behöver inte så mkt tid på sig inför nya uppgifter. Hoppad en del under ryttare utan problem. Tyvärr saknar jag ryttare till henne men jobbar på det:angel:
Hur som helst så vintervilar hon nu, det är ju massor av snö och -20 så det finns väl ingen som har lust att rida nu ändå. Men snart ska hon igång.

*KL*

Regelverksändringar 2009

Nytt för 4-åriga hopphästar som kvalar via tävling - Max 7 kvaltävlingar får genomföras-deltagarbeviset ska lämnas till arrangörens sekretariat före start.

Tack för infon! Bra att du skrev ut det så iaf jag uppmärksamma i tid att de ändrat.

Har startat min i 90cm och nollade. Ska starta en 90 till på söndag, går det med bra så börjar jag nog med 1m sen.
Hur går det för er andra?

OJ! Du har kommit långt!
Som det ser ut nu ska jag vara med på en klubbtävling den 5 April, på 50 cm!
Nu börjar jag få lite panik! :S
När är sista kvaldagen?

Liknande trådar

Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
464
Senast: warg
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 250
Senast: Piaff
·
Träning Hej! Ni som bor i norrland. Hur gör ni med broddar? Vi har jätte ojämt väder ute just nu. Men har varit uppehåll på halkan på ca 1,5...
Svar
4
· Visningar
467
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 492

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka