4 eller 2 broddhål

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sarasara
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 2 508
Sv: 4 eller 2 broddhål

4! Bättre vinkel på hoven och lite säkrare än 2. Visserligen högre skaderisk, men hellre en trampad/sparkad häst än en fläkt häst...

Exakt, 2 broddar räcker - och REKOMMENDERAS p g a trampskaderisken av min hovslagare (han duger åt Lussan, så vi kan nog utgå ifrån att han inte är helt "borta").
Sen får man givetvis ha eget sunt förnuft, rider man mest på asfalt och blankis så sjunker ju inte brodden ner (i asfalten då...) och DÅ blir hovvinkeln fel, och på blankisen så är det ju önskvärt med bättre grepp i tån. Men för oss övriga kan man inte påstå att den skulle vara förkastligt med två broddar för att hovvinkeln blir fel, broddarna sjunker ju ner. En medelväg att gå är att ha 5 mm brodd i tån och högre bak!

Föredrar fyra, känns lite läskigt att bara ha traktbrodd på häst som "tar fart" med tårna. Då glider de ju iväg när de skjuter ifrån.

Har alltid haft fyra. Eller PG med vintersula = sex st.

Håller med PathOfClovers och Trevita om att det inte är farligt att bara ha traktbrodd, under förutsättning att man främst rider på mjukt underlag. Jag brukar dock ha 4 brodd/sko på vintern för att få bättre fäste på is, om hovslagaren kom ihåg att fixa sådana skor. De hörde inte till min förre hovslagares standardsortiment. Hur det är med den nye vet jag inte ännu.

Det beror på hur och var du rider/kör. Jag kör min häst ute i snö och is då är minst fyra brodd ett måste, han har sex brodd i varje sko. Om man travar på halt underlag utan tåbrodd så halkar hästen i frånskjutet (då den rullar över tån) vilket kan leda till att hästen spänner sig och får obehag. Jag har en gång råkat ut för att en häst fått korsförlamning pga dåligt fäste på bakhovarna. Rider man enbart i ridhus behövs väl inte brodd alls? Ett alternativ är ju att sätta i blindbrodd (eller proppa bomull men då slits hålen något ändå) i de främre hålen när hästen går i hage om man nu har problem med att de sparkar på varandra.

PathOfClovers skrev:
Jag har frågat flera olika hovslagare som varit hos oss och alla säger att det är bullshit att det skulle bli så farlig vinkel med endast traktbrodd. Kanske om man bara rider på asfalt, men det gör inte vi. I ridhus, i boxen och på snö sjunker ju brodden ner så då blir det ingen skillnad för benet. Möjligtvis när den går genom stallgången då. Jag tycker nästan det är bättre att ha två då, iallafall i bak, risken är mindre att de trampar sig med bakhovarna på framballarna då.

håller med... sen är det ju en nackdel med fyra brodd oxå.
det hejdar ju de naturliga rörelsemönstret (enligt veterinär och hovslagre) så inget är ju helt 100...

har och kommer alltid att brodda med 4 brodd i varje sko

här behövs det rejält broddat för att ta sig fram

Så skönt att flera har svarat att det räcker med traktbrodd!:)
Flera gånger har jag närapå blivit både idiotförklarad och halshuggen när jag svarat att jag föredrar två broddar.
Här i Skåne är det absolut vanligaste att man broddar med enbart traktbrodd, faktum är att jag aldrig sett något annat (under 40 år). Om det vore så farligt som många påstår så skulle det finnas massvis med halta hästar här.:D

Immer

*kl*

Det är inte jättefarligt att ha bara 2 brodd för vinkeln, men man bör nog inte ha det hela vintern om hästen går mycket på hårt underlag. Med enbart traktbrodd halkar hästen garanterat i uppförsbackar, min häst har trillat omkull pga det.. :(

Jag har alltid 4 brodd på min häst, hela vintern.

4 är ju de optimala. Men vill man absolut bara ha 2 som hästägare e det lugnt. Sätt bara i en låg brodd och byt oftare, sen kan alltid hovis ta ner en pyttbit till för att kompencera den vinkeländring som blir. Har själv varit på bågra stall som inte vill att hästan skall va felbroddad..
Men frågan om man bara vill ha två brodd och sätter den i tån... HJÄLP, sätter i stora öronproppar...

har fyra fram o två bak. Hade helst velat ha 4 bak oxå men var inte hemma när hon skoddes så jag hade inget att säga till om.;) Men jag rider nästan aldrig på asvalt o där jag bor plogas de knappt så de e ca 5cm snö, hårt packat på vägarna.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 096
Senast: Görel
·
Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
464
Senast: warg
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Nevermind
·
Utrustning Min dotter har börjat rida lite :love: Hon har hittills ridit i varmfodrade stövlar, men nu när dom byttes ut mot gummistövlar så insåg...
Svar
1
· Visningar
183
Senast: clusia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka