4 fingre imellom häst och manke -för trång?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare sleepy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 713
S

sleepy

Har en sadel på prov. Den är jattevid i bomvinkeln, kan brettas ut til typ köksbord. Men endå så er det plads til hele fyra fingre imellom hästen och framsvisseln??? :confused: MED ryttare i sadeln! :confused:

Som sagt, så har jag kollat bommen noga, och vinkeln ser INTE ut til att vara för trång. Men framsvisselen är bygd upp lite, den känns lite "spiss" för ryttaren :o aj aj, och det är cutback. Kan det vara derfor sadeln ligger högt över manken, eller måste jag ha kollat fel på bomvinkeln? :crazy:

Sadeln ser ut til att ligga i perfekt balans med djupaste punkt midt i setet. :) Men det är ju lite konstigt med fyre fingre foran... :cool: Hästen har normal manke för sin vidd også (115 grader ca) så det kan inte skyldes lav manke heller...

Kan sadelns oppbygning vara så att det blir fyra fingre imellom manken och hästen när sadeln passer? :idea:

Sv: 4 fingre imellom häst och manke -för trång?

Ingen som har nån idé?

Sv: 4 fingre imellom häst och manke -för trång?

Det kan vara så att sadeln har ett högt framvalv, och om sadeln är ny (då du har skrivit om den här sadeln innan kommer jag ihåg det) är det mkt möjligt att den passar ändå.

Men om midjan är för smal för dig (vilket är vad jag tror "spiss" betyder....) och obekvämt borde du kanske leta efter en annan sadel?

Liknande trådar

S
Utrustning Jag har et kallblodstravar-sto som är MYCKET bred... 120 grader eller så... Hon har en wellington (i Norge heter de Windsor)...
Svar
3
· Visningar
721
Senast: Centaur
·
S
Islandshäst Nå har jeg prøvd Top-Reiter bomløs. Jeg likte godt å ri i den :) Men til tross for cutback gikk den harde kanten foran nedi manken til...
Svar
6
· Visningar
2 439
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Septisk artrit
  • WE-tråden