400gr utetäcke

När det kryper ner åt -20 och hästarna går ute hela dagen varav den ena får begränsat med mat blir det (minst) 800gr på mina helklippta pålls. Förra året hade vi långa perioder då det var så kallt.

Vill först och främst skriva att jag absolut inte dömmer dig på något vis eller har någon åsikt om hur tjocka täcken dina hästar bör ha. Det beror ju helt på förutsättningarna.
Men jag tycker det är intressant att läsa hur andra täckar sina hästar.
Jag bor i norra Västerbotten och här har vi oftast någon vecka med -30 grader i januari/februari. -20 är inget ovanligt och -10 är normal skön vintertempratur.
Jag har mina hästar på lösdrift men tar in om det är typ storm eller väldigt mycket nederbörd. Den häst som rids och har tävlats i msvB dressyr är helklippt, förutom på benen. Han har 100 gr när det är över -10, 200 gr vid -10 å börjar det krypa under -20 så får han ett 150 gr stalltäcke under 200 grams utetäcket.
Som mest har han 4-500 gram när det är kring -30. Halstäcke vid kraftig blåst eller under -20.
Han bodde ett tag nere i Skåne innan jag köpte tillbaka honom. Där tyckte ägaren att jag hade skickat med alldeles för tunna täcken och ställde ut honom i 500 grams vintertäcke så fort det blev någon minusgrad. Sedan förstås hon inte varför han inte ville äta så mycket hö. Han var förstås för varm och hade då inget behov av att äta särskillt mycket för att då producera mer värme henom att äta. Hon matade på med kraftfoder av olika sort. Hos mig har han alltid bara ätit hö och mineraler och då inte kunnat ha fri tillgång pga att han då blir överviktig.

Men det beror som jag skrev på förhållandena. Mitt gamla sto frös hela vintern trotts tjocka täcken så länge hon stod inackorderad. Liten hage och endast morgon och lunchhö. När vi flyttade till vår gård med lösdrift behövdes bara ett 200 grams täcke på vintern.
 
Vill först och främst skriva att jag absolut inte dömmer dig på något vis eller har någon åsikt om hur tjocka täcken dina hästar bör ha. Det beror ju helt på förutsättningarna.
Men jag tycker det är intressant att läsa hur andra täckar sina hästar.
Jag bor i norra Västerbotten och här har vi oftast någon vecka med -30 grader i januari/februari. -20 är inget ovanligt och -10 är normal skön vintertempratur.
Jag har mina hästar på lösdrift men tar in om det är typ storm eller väldigt mycket nederbörd. Den häst som rids och har tävlats i msvB dressyr är helklippt, förutom på benen. Han har 100 gr när det är över -10, 200 gr vid -10 å börjar det krypa under -20 så får han ett 150 gr stalltäcke under 200 grams utetäcket.
Som mest har han 4-500 gram när det är kring -30. Halstäcke vid kraftig blåst eller under -20.
Han bodde ett tag nere i Skåne innan jag köpte tillbaka honom. Där tyckte ägaren att jag hade skickat med alldeles för tunna täcken och ställde ut honom i 500 grams vintertäcke så fort det blev någon minusgrad. Sedan förstås hon inte varför han inte ville äta så mycket hö. Han var förstås för varm och hade då inget behov av att äta särskillt mycket för att då producera mer värme henom att äta. Hon matade på med kraftfoder av olika sort. Hos mig har han alltid bara ätit hö och mineraler och då inte kunnat ha fri tillgång pga att han då blir överviktig.

Men det beror som jag skrev på förhållandena. Mitt gamla sto frös hela vintern trotts tjocka täcken så länge hon stod inackorderad. Liten hage och endast morgon och lunchhö. När vi flyttade till vår gård med lösdrift behövdes bara ett 200 grams täcke på vintern.

Här i Skåne(vet ej vad fiorano håller till) så är det en helt annan kyla än i norra delarna av Sverige. Det räcker att vi har -5 så går det igenom kläder och kropp på ett fruktansvärt sätt. Det är fuktig kyla och hemskt på alla sätt och vis. Lägg till snålblåst och regn kors och tvärs kanske du förstår varför hästarna kräver mer täcke trots ni har det väldigt mkt kallare sett till grader.
 
Här i Skåne(vet ej vad fiorano håller till) så är det en helt annan kyla än i norra delarna av Sverige. Det räcker att vi har -5 så går det igenom kläder och kropp på ett fruktansvärt sätt. Det är fuktig kyla och hemskt på alla sätt och vis. Lägg till snålblåst och regn kors och tvärs kanske du förstår varför hästarna kräver mer täcke trots ni har det väldigt mkt kallare sett till grader.
Instämmer! -5 i skåne känns bra mycket kallare och jäkligare än -15 uppåt i landet
 
Här i Skåne(vet ej vad fiorano håller till) så är det en helt annan kyla än i norra delarna av Sverige. Det räcker att vi har -5 så går det igenom kläder och kropp på ett fruktansvärt sätt. Det är fuktig kyla och hemskt på alla sätt och vis. Lägg till snålblåst och regn kors och tvärs kanske du förstår varför hästarna kräver mer täcke trots ni har det väldigt mkt kallare sett till grader.
Då borde det räcka med ett bra vindtätt skal. Hästen har päls (om än kort) på hela kroppen, det har inte vi människor i den mängden.
Om det blåser så mycket att täcken inte räcker så borde det finnas någon typ av skydd för vinden i hagen där det är lä.

Och så köp rejälare vinterkläder. De ska inte blåsa rätt igenom så att man blir kall vid -5. Tyvärr är kläder i ridbutiker mestadels skräp...
 
Då borde det räcka med ett bra vindtätt skal. Hästen har päls (om än kort) på hela kroppen, det har inte vi människor i den mängden.
Om det blåser så mycket att täcken inte räcker så borde det finnas någon typ av skydd för vinden i hagen där det är lä.

Och så köp rejälare vinterkläder. De ska inte blåsa rätt igenom så att man blir kall vid -5. Tyvärr är kläder i ridbutiker mestadels skräp...

Nej tyvärr räcker det inte med ett regntätt skaltäcke. Hade det varit så enkelt hade alla gjort så. Det är mkt som "borde" vara annat än vad det är och innan man upplevt en Skåne höst/vinter borde man inte uttala sig.
;-)
 
Nej tyvärr räcker det inte med ett regntätt skaltäcke. Hade det varit så enkelt hade alla gjort så. Det är mkt som "borde" vara annat än vad det är och innan man upplevt en Skåne höst/vinter borde man inte uttala sig.
;-)

Varför utsätter ni er för det då år efter år istället för att kunna erbjuda hästarna en plats i lä dit hästen kan ställa sig om den fryser eller vill komma undan blåsten? Så dyrt och svårt är det inte att sätta upp plank osv.
 
Varför utsätter ni er för det då år efter år istället för att kunna erbjuda hästarna en plats i lä dit hästen kan ställa sig om den fryser eller vill komma undan blåsten? Så dyrt och svårt är det inte att sätta upp plank osv.

Jaaaa varför utsätter vi oss för vädret i Skåne. :meh:
Så vitt jag vet har du aldrig varit hemma hos mig så varför utgår du ifrån dina egna fantasier?
 
Då borde det räcka med ett bra vindtätt skal. Hästen har päls (om än kort) på hela kroppen, det har inte vi människor i den mängden.
Om det blåser så mycket att täcken inte räcker så borde det finnas någon typ av skydd för vinden i hagen där det är lä.

Och så köp rejälare vinterkläder. De ska inte blåsa rätt igenom så att man blir kall vid -5. Tyvärr är kläder i ridbutiker mestadels skräp...

Så du hade på fullaste allvar släppt ut en helklippt häst i -5° och blåst med endast ett regntäcke? Jag kan lova att min häst hade fått så ont i ryggen att du inte hade kunnat rida på en vecka :angel::grin:
 
Som skånebo instämmer jag i att kylan här ofta upplevs "värre" än samma antal minusgrader en bit norrut. Skulle tro att det är fukten i kombo med att det ofta blåser ganska mycket.

Det absolut värsta vädret enligt mig är när det är 1-2 plusgrader, spöregnar och blåser som :devil: (dvs minst ca 15 m/s, vilket inte är helt ovanligt här liksom) så att vattnet tränger igenom både kläder och täcken som normalt sett håller tätt. Det hjälper inte med några bättre kläder och/eller skaltäcken i det läget...
 
Här i Skåne(vet ej vad fiorano håller till) så är det en helt annan kyla än i norra delarna av Sverige. Det räcker att vi har -5 så går det igenom kläder och kropp på ett fruktansvärt sätt. Det är fuktig kyla och hemskt på alla sätt och vis. Lägg till snålblåst och regn kors och tvärs kanske du förstår varför hästarna kräver mer täcke trots ni har det väldigt mkt kallare sett till grader.

Det är inte speciellt mycket fuktigare i Skåne än i Västerbotten (medel är ca 2 gram mer vatten per kubikmeter luft enligt SMHI). Däremot så blåser det säkert mer, men det gör det på många ställen i mellansverige också. Så tror främst att folk söderut inte är vana med att det är kallt. Minus 30 är obehagligt på riktigt. Mellan fem och tio minus är hanterbart även för mig som är extremt frusen.
Ungefär vid minus tio så åker täcket på på frusna men oklippta unghästen. Den äldre hel eller halvklippta går med 250 eller 400 g om det är under nollan men sällan mer om det inte är total snöstorm.

Personligen är jag väldigt förtjust i modeller med halvhals då dom håller bättre tätt emot väta kring halsen än vanlig skärning och halstäcken känns nästan alltid onödigt bylsigt för mina som går på lösdrift och har en bra ligghall.
HWs wug-modeller är överlägsna men har faktiskt även ett billigt Börjes-täcke som är riktigt bra.
 
Jag har själv aldrig varit i Skåne någon annan årstid än mitt i sommaren. Men min syster bor i södra Skåne och har så gjort i över 10 år nu. Enligt henne så är det inte speciellt stor skillnad på kylan i Skåne jämfört med Västerbotten eller Norrbotten som vi också bott i. Hon klagar ofta över att hon tycker skåningarna är fåniga när det kommer till just kyla. Att de klär sig som om det vore -30 när det blir ett par minusgrader bara.
Visst hjälper blåst absolut till att göra kylan värre. Men det har blåst mycket uppe hos oss också senaste åren. Är det inte kallt så blåser det.
Jag tror mycket det handlar om vad man är van för temperatur. Om jag går till mig själv så blir det lite så på hösten när första minusgraderna kommer att man då klär sig lite för mycket för att man inte är van kylan. Sedan på våren klär man av sig för mycket för att när det då helt plötsligt är sol och plusgrader så håller man på att svettas ihjäl då man är van minusgrader.
Det är som när vi haft någon vecka med -30,-35 grader. När det då ”bara” blir -20,-25 så tycker vi att det känns varmt ute.

Jag klär också på min häst mer när det blåser. Men det räcker med max 200 gram om det inte är under -10.
Blåste 17 meter/sekund för två veckor sedan och var kring 0:an och regnade, och han klarade sig fint med sitt 100 grams täcke. Dock har han hö att äta hela tiden men med nät så han kommer inte åt mer än han behöver.
 
Hästar är olika. Min ponny fryser oerhört lätt och har gjort sedan hon var åring. Är nu oklippt och går ändå med 100g liner vid plusgrader. Utan är hon galet grinig. Lösdrift, dubbla ligghallar, alltid tillgång till halm. Det hjälper inte.

Skulle jag helklippa och strypa maten skulle jag leta ungefär som Fiorano, bor lite längre söderut (NordUppland) men nära kusten så vi har inte lika kallt men ofta blåsigt.
 
Jag bor i Norrbotten, de gånger mitt 400 g täcke används på en vinter är inte många. Har i princip aldrig mer än 200 g inne och oftast 200 g ute. När jag bodde i Småland packades aldrig det tjocka täcket upp.
Min häst är helklippt större delen av året.
Tycker i allmänhet att man verkar täcka mer söderut än vad vi gör här. Ser i princip aldrig hästar som har halstäcke inne tex.
 
Bra kvalitet? De går ju sönder av att bara titta på dem?...
Vår ridskola har mark todd-täcken till alla skolhästarna. De har hängt med i över tio år nu, och funkar fortfarande. En del av dem är lappade och de är impregnerade ett flertal gånger, men de passar alla olika typer av häst vi lagt dem på, utom den tanigaste ponnyn utan bog som fått ett annat täcke. Så den relativt stora utgiften har betalat sig flera gånger om!
 
Angående om hur mycket täcken hästarna har så är just min ponny mycket frusen. Jag har provat att täcka betydligt mindre vilket resulterar i skakande ponny med spända muskler. Det funkar inte. Min nya stora av halvblodsvariant har bara hälften så tjockt med täcken som ponnyn. Mina hagar ligger i en vindtunnel och när jag släpper ut på morgonen har jag inga möjligheter att få in dom förrän 12 timmar senare efter jobbet. Så då täckar jag hellre på lite mycket än att få in spända ryggar att rida på under kvällen.
 
Enda alternativet som jag kan se är ju stalltäcke 400g + utetäcke 400/450g, alt utetäcke 400/450 + liner 400 g. Allt annat blir täcke på täcke på täcke så att säga. Loveson ska vara någon form av budgetform av HW enligt en ridsportsbutiksägare jag talat med som är rätt stor på HW. Texten "Ett praktiskt regntäcke från Horsewares serie utav budgettäcken Loveson" används på en sida i beskrivningen av Loveson. Kan dock inte uttala mig om kvalitet eller passform överhuvudtaget då det är HW för hela slanten här, men det låter ju åtminstone lovande i den mån "budget" kan.
 

Liknande trådar

Utrustning Har äntligen hittat ett täcke som passar min pållas smala hals. Hon har ni ett Horseware Amigo Mio. Skulle vilja komplettera...
Svar
5
· Visningar
2 512
Senast: Buck
·
Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 526
Senast: Liten
·
Utrustning Tycker alltid det är så svårt att välja storlek på Horsewares täcken, så tänkte att vi kanske kunde lägga ut erfarenheter angående...
Svar
5
· Visningar
9 241
Senast: Niki
·
Utrustning Någon som har koll på passformen (speciellt hur stor halsen är) på Shire Tempest Combo och Shire Highlander Combo ? Har sedan innan...
Svar
6
· Visningar
2 669
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp