400gr utetäcke

Vår ridskola har mark todd-täcken till alla skolhästarna. De har hängt med i över tio år nu, och funkar fortfarande. En del av dem är lappade och de är impregnerade ett flertal gånger, men de passar alla olika typer av häst vi lagt dem på, utom den tanigaste ponnyn utan bog som fått ett annat täcke. Så den relativt stora utgiften har betalat sig flera gånger om!
Det händer mycket på 10 år. Jag tror säkert era täcken är schyssta men dagens mark toddutrustning håller inte hög kvalitet. Minst hälften av alla täcken jag har haft har jag fått laga eller slänga nästan direkt och då har många varit innetäcken som inte direkt utsätt för några större prövningar.
 
Mitt känns rejält och har hängt med ett tag och är fortfarande helt och fint. Men kan inte påstå att jag har mer erfarenhet av Mark Todd än just det täcket.
Med mark todd tycker jag det är lite av ett lotteri, vissa saker är ok men mycket är klent och sömmarna spricker osv. Ser snyggt ut när det är nytt men slits ut väldigt fort.
 
Så du hade på fullaste allvar släppt ut en helklippt häst i -5° och blåst med endast ett regntäcke? Jag kan lova att min häst hade fått så ont i ryggen att du inte hade kunnat rida på en vecka :angel::grin:

Har jag skrivit att den endast ska ha ofodrat regntäcke?

Det jag frågade varför man inte gör så att hästarna kan gå i lä, dvs vindstilla OM de börjar frysa vid för mycket blåst. För oavsett hur mycket man klär på hästen så är det jobbigt för dom med för mycket blåst. Jag kan själv inte vara ute i mycket blåst för mina ögon rinner så som att jag skulle ha störtbölat och som gammalt "öronbarn" så lider jag länge om det kommer blåst där. Ingen har väl glasögon och örontussar på hästen i skåne när det blåser?

Hur ligger maten kvar ute om det blåser så mycket? Här i norrland när det blåser mycket får de äta hö inne. Har testat ca 4 olika foderhäckar och blåser det för mycket så blåser höet iväg ändå.
 
Det händer mycket på 10 år. Jag tror säkert era täcken är schyssta men dagens mark toddutrustning håller inte hög kvalitet. Minst hälften av alla täcken jag har haft har jag fått laga eller slänga nästan direkt och då har många varit innetäcken som inte direkt utsätt för några större prövningar.

Attsingen :( Mina Mark todd är säkert 20år. Solblekta och fått impregnerats på vissa ställen några gånger. ett av täckena har fått en liten reva... (och då har den hästen dödat ett rambotäcke, hööks märken håller max någon månad osv.....)
 
Det är inte speciellt mycket fuktigare i Skåne än i Västerbotten (medel är ca 2 gram mer vatten per kubikmeter luft enligt SMHI). Däremot så blåser det säkert mer, men det gör det på många ställen i mellansverige också. Så tror främst att folk söderut inte är vana med att det är kallt. Minus 30 är obehagligt på riktigt. Mellan fem och tio minus är hanterbart även för mig som är extremt frusen.
Ungefär vid minus tio så åker täcket på på frusna men oklippta unghästen. Den äldre hel eller halvklippta går med 250 eller 400 g om det är under nollan men sällan mer om det inte är total snöstorm.

Personligen är jag väldigt förtjust i modeller med halvhals då dom håller bättre tätt emot väta kring halsen än vanlig skärning och halstäcken känns nästan alltid onödigt bylsigt för mina som går på lösdrift och har en bra ligghall.
HWs wug-modeller är överlägsna men har faktiskt även ett billigt Börjes-täcke som är riktigt bra.

Det fetade: Jag är inbiten skåning och har aldrig tillbringat vintern längre norrut. Men när jag pluggade på Universitetet så pratade jag med flertalet studenter som kom från nordligare breddgrader (Bl.a. Umeå och Ö-vik). De var både eniga om att de hellre är hemma i norr med -30 grader än i Skåne med -5 eftersom det känns kallare i Skåne med -5 än där de kom ifrån med -30.
 
Vilken rolig tråd! Jag har bara köpt HW för att det var det enda riktigt bra märket jag kände till. Men tydligen så finns det alltså flera!

Med bra tänker jag vattentätt, hållbart, bra insida som inte ger skav...
 
Vilken rolig tråd! Jag har bara köpt HW för att det var det enda riktigt bra märket jag kände till. Men tydligen så finns det alltså flera!

Med bra tänker jag vattentätt, hållbart, bra insida som inte ger skav...
Jag har svårt att hitta något annat märke än HW som jag blir nöjd med. Enligt mitt tycke har dom överlägsen passform och slitstarkhet och täckena tål utan problem en lång dag ute i regn eller blötsnö. Men det hade ju varit toppen att hitta ett billigare alternativ....
 
Det fetade: Jag är inbiten skåning och har aldrig tillbringat vintern längre norrut. Men när jag pluggade på Universitetet så pratade jag med flertalet studenter som kom från nordligare breddgrader (Bl.a. Umeå och Ö-vik). De var både eniga om att de hellre är hemma i norr med -30 grader än i Skåne med -5 eftersom det känns kallare i Skåne med -5 än där de kom ifrån med -30.
Det kommer jag aldrig förstå...

Jag har provat båda och -30 är inget uteväder alls. -5 skåne blåst kräver kläder och vindtät huva över ansiktet möjligen men nån skoteroverall har jag aldrig sett någon skåning ha ens när det är -20.

Blåst gör alla grader kallare var man än är.
 
Köpte som sagt Jacsontäckena. Fick hem dom nu i veckan men de går på retur igen. Väldigt små i storleken och klumpiga-inte så där luftiga i fodringen som jag gillar :(. Vet inte riktigt vad jag ska prova istället.
 
Köpte du en strl mindre i HW täcket? De gamla modellerna var ju stora i storlekarna.
Jag tog vanliga på ponnyn, hon kan ha 125 även om de är stora i storlek och en halvstorlek större faktiskt till stora. Hans Amigo innetäcke i 155 är 15 cm längre i ryggen än hans 155 Amigo 200gr utetäcke och utetäcket är i minsta laget. Så det gör nog inget alls om de är stora :).
 
Jag tog vanliga på ponnyn, hon kan ha 125 även om de är stora i storlek och en halvstorlek större faktiskt till stora. Hans Amigo innetäcke i 155 är 15 cm längre i ryggen än hans 155 Amigo 200gr utetäcke och utetäcket är i minsta laget. Så det gör nog inget alls om de är stora :).
Jag gjorde som du, tog vanliga 125 till ponnyn :) Tack för tipset!! :love:GOD JUL :heart
 

Liknande trådar

Utrustning Har äntligen hittat ett täcke som passar min pållas smala hals. Hon har ni ett Horseware Amigo Mio. Skulle vilja komplettera...
Svar
5
· Visningar
2 512
Senast: Buck
·
Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 526
Senast: Liten
·
Utrustning Tycker alltid det är så svårt att välja storlek på Horsewares täcken, så tänkte att vi kanske kunde lägga ut erfarenheter angående...
Svar
5
· Visningar
9 241
Senast: Niki
·
Utrustning Någon som har koll på passformen (speciellt hur stor halsen är) på Shire Tempest Combo och Shire Highlander Combo ? Har sedan innan...
Svar
6
· Visningar
2 669
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp